Sieci społecznościowe a firmy telekomuniakcyjne

W ostatnich latach nastąpił gwałtowny wzrost zainteresowania serwisami społecznościowymi. Potrzeba interakcji i wielokanałowej komunikacji owocuje zwiększeniem czasu spędzonego na tego typu portalach. Część firm telekomunikacyjnych zainteresowała się już tym zagadnieniem, jednak ich działalność w znacznej mierze ogranicza się do partnerstwa z portalami internetowymi w celu zaoferowania mobilnej wersji już istniejących sieci społecznościowych.

Wyzwania, jakie mogą napotkać operatorzy wkraczając na obszar Social Networking, to przede wszystkim konkurencja ze strony samych sieci społecznościowych, a także konieczność radzenia sobie ze zmiennymi, trudnymi do przewidzenia zachowaniami konsumentów. Z drugiej strony, korzyści, takie jak nowe źródła przychodów, w tym dzięki zwiększeniu transmisji danych, i to przy niskich nakładach kapitałowych po stronie operatora są warte przemyślenia.

Z analizy Capgemini wynika, że o ile model „online social networking” nie jest atrakcyjny, ze względu na dużą liczbę subskrybentów nie zważających na sposób połączenia z serwisem, a także na globalny zasięg dotychczasowych liderów rynku, powstająca przestrzeń mobilnych sieci społecznościowych, powinna wykorzystać atuty po stronie telekomunikacyjnej. Do niewątpliwych korzyści możemy zaliczyć: łatwy dostęp do książki adresowej telefonu, możliwość lokalizacji i własną markę. Capgemini rekomenduje, aby firmy telekomunikacyjne nie opóźniały swego wejścia do w ten sektor usług i szybko przejęły rolę jego integratora.

Dodatkowe funkcjonalności, takie jak zwiększenie możliwości książki adresowej czy usług opartych na lokalizacji, powinny być wprowadzane stopniowo, w kierunku aplikacji dostępnych obecnie w Internecie. Firmy telekomunikacyjne powinny zdecydować o optymalnym połączeniu źródeł przychodów takich jak reklama lokalna, mikropłatności, ogłoszenia i abonament – w zależności od typu sieci społecznościowej jaką postanowią stworzyć.

 

Dane

Źródło: Capgemini