Pod koniec stycznia br. dziennikarze kulinarni NYT ogłosili wyniki testu czystych wódek. Ideą badania była ocena kilku nowych wysokoprocentowych produktów dostępnych
na rynku amerykańskim. Kryteriami oceny były: charakter, aromat, smak oraz czystość, która według dziennikarzy NYT okazała się najważniejszą kategorią oceny. „Miarą jakości wódki jest jej czystość – niemal „platońska” neutralność, która sprawia, że degustacja przypomina raczej smakowanie butelkowanej wody źródlanej czy płatków śniegu” – uzasadniali.
Dodatkowym celem badania było porównanie nowych wódek z innymi markami klasy super premium. Aby rozszerzyć możliwość porównań, koordynator degustacji Bernard Kirsch umieścił wśród próbek butelkę Smirnoffa, najlepiej sprzedającą się wódkę w USA oraz nr 1 na świecie w kategorii Premium.
Jako że wódka może być produkowana praktycznie wszędzie, dziennikarze degustowali wódki różnej „narodowości” – amerykańskie, polskie, rosyjskie, francuskie, holenderskie, szwajcarskie, estońskie, nowozelandzkie i szwedzkie. Po spróbowaniu 21 wódek Smirnoffa oceniono najwyżej, przyznając mu najwyższe noty. Co ciekawe, Smirnoff wyprzedził nawet marki szlachetniejsze, o wyższym statusie, te które można znaleźć tylko w ekskluzywnych barach i klubach Nowego Jorku, takie jak francuska Grey Goose czy holenderska Ketel One.
Co odróżnia markę Smirnoff od pozostałych wódek-konkurentów? Kulinarni dziennikarze NYT zgodnie orzekli, że na pewno klasyczny aromat i smak. Ta klasyczność Smirnoffa jak przyznali zgodnie, jest wyrazem pewnej nostalgii za okresem, kiedy to po kryjomu zakradali się do barków rodziców, w których wódka Smirnoff zawsze zajmowała szczególne miejsce. Ale to nie wszystko, „(…) łagodna neutralność i przyjemna faktura Smirnoffa sprawiła, że zwyciężył on w naszym rankingu, a jego sukces potwierdza fakt, że jest to wzorcowa wódka” – dodali na koniec.
Marka Smirnoff ma dość długą historię i tradycję. Firma założona została w XIX wieku
w Rosji carskiej. Po rewolucji październikowej twórcy trunku – rodzina Smirnov opuścili ojczyznę i osiedlili się we Francji. Obecnie marka jest własnością koncernu Diageo.
Międzynarodowy wariant wódki Smirnoff – Smirnoff Import – pojawił się na rynku polskim pod koniec ubiegłego roku. Wódka produkowana jest według receptury nr 21
w fabrykach na całym świecie. Do Polski importowana jest z Wielkiej Brytanii i z Włoch. Smirnoff Import wyróżnia się nie tylko jakością, ale również nowym designerskim opakowaniem.
Wbrew tendencjom spadkowym pozostałych graczy premium wódka Smirnoff (Vladimir) utrzymuje swoją pozycję na polskim rynku alkoholi. Udział Smirnoff pozostaje na niezmienionym (2,4%) poziomie pomimo silnej presji marek z segmentu ekonomicznego oraz mainstream. W roku 2005 marka spodziewa się zachować swój wzrostowy udział w rynku.