Spółdzielcy coraz bardziej mobilni. Ponad 40 000 klientów ma swój bank w komórce

Bankowość mobilna na dobre zawitała do sektora spółdzielczego. Spółdzielcy w zdecydowanej większości stawiają na rozwiązania lite. Aplikacje oferuje na razie tylko sześć banków.


Firma Asseco Poland pochwaliła się statystykami dotyczącymi wdrożeń bankowości mobilnej w sektorze spółdzielczym. W ciągu sześciu miesięcy od momentu udostepnienia usługi, z bankowości mobilnej Asseco korzysta już 40 tys. klientów w 50 bankach – możemy przeczytać na portalu bs.net.pl. Wynik wydaje się całkiem niezły biorąc pod uwagę profil przeciętnego klienta banku spółdzielczego. Na tle sektora komercyjnego jest to jednak nadal kropla w morzu. Banki uniwersalne podają, że mają około 3 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej.

Źródło: east news

Sektor postawił na lekkie strony internetowe, czyli tzw. strony lite. Niewątpliwie ostatnie słowo należało do bankowych księgowych, bo takie rozwiązania są znacznie tańsze niż wdrożenie aplikacji natywnej. Zasadnicza zaleta wersji lite, to brak konieczności regularnych aktualizacji aplikacji mobilnej i dostosowywania jej do różnych systemów operacyjnych. Ze stron w wersji lite można korzystać na różnych modelach telefonów, niezależnie od systemu operacyjnego.

Wady są widoczne na pierwszy rzut oka. Strony lite są bowiem znacznie uboższe wizualnie niż aplikacje. Ale to w zasadzie zależy od indywidualnych preferencji użytkownika i trudno taki zarzut traktować jako cechę dyskwalifikującą. Różnice pojawiają się natomiast w zakresie funkcjonalnym. O ile wszystkie podstawowe operacje, takie jak sprawdzanie salda rachunku, wykonywanie przelewów czy zakładanie lokat pojawiają się w wersji lite, to nie znajdziemy już tam takich funkcji jak skanowanie kodów QR z faktur, czy wykonywanie płatności mobilnych.

Aplikacje mobilne wdrożyło tylko sześć banków. W nawiasie podano szacunkową liczbę pobrań z marketu Google Play.

Dwa ostatnie banki wdrożyły swoje aplikacje niedawno. Aplikacja Krakowskiego Banku Spółdzielczego to w zasadzie bliźniacza kopia aplikacji Banku ze Wschowy czy ESBanku. Za wdrożenie odpowiada firma Basement Systems. Więcej na ten temat można poczytać TUTAJ. W markecie Google Play dostępne jest aplikacja z wersją demonstracyjną, więc można ją sobie „przeklikać”. Pieniński Bank Spółdzielczy nie udostępnia wersji demo, więc trudno powiedzieć, jak aplikacja działa w praktyce.

Zobacz także: Nadchodzi alternatywa dla bankowych aplikacji mobilnych?

w.boczon@bankier.pl