Spółdzielczość bankowa będzie taniej i łatwiej sprawdzać rzetelność kredytobiorców

Banki weryfikują rzetelność płatniczą kredytobiorców oraz dopisują dłużników  do Centralnej Ewidencji Dłużników  skutecznie odzyskując należności. InfoMonitor BIG  przygotował specjalne warunki współpracy dla banków spółdzielczych dotyczące weryfikowania klientów w InfoMonitorze i innych bazach bankowych: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich.

Z raportu InfoDług opublikowanego przez InfoMonitor BIG wynika, iż w maju ogólna kwota zaległych zobowiązań płatniczych konsumentów wyniosła 9,87 mld zł a około 1 mln 360 tysięcy Polaków posiada przeterminowane zadłużenie. Ponadto z danych BIK wynika, że 27% klientów Banków Spółdzielczych posiada rachunki tylko w BS-ach a 73% klientów BS posiadają rachunki w innych bankach. Na znaczeniu zyskuje więc sprawdzanie klientów pod kątem wywiązywania się z zobowiązań płatniczych przed udzieleniem im kredytu każdej wartości.

Pierwszy wariant współpracy przeznaczony jest dla banków spółdzielczych, które poprzez BIK mają już dostęp do informacji o konsumentach, a chcą sprawdzać również przedsiębiorców. Drugi wariant zaś daje możliwość korzystania z informacji zgromadzonych we wszystkich trzech bazach bankowych,

Współpraca z InfoMonitorem utrwala relację pomiędzy bankiem, a kredytobiorcą i wpływa na poprawę jakości aktywów banku. InfoMonitor BIG wspiera bank spółdzielczy w skutecznym odzyskiwaniu należności  w sytuacji, gdy klient nie spłaca swoich zobowiązań.

Pierwszy wariant współpracy daje bankowi spółdzielczemu możliwość korzystania z informacji o przedsiębiorcach zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Dłużników ( baza InfoMonitor BIG), oraz w bazach Biura Informacji Kredytowej i bazie Związku Banków Polskich. W cenie opłaty miesięcznej bank spółdzielczy ma możliwość pobrania 30 informacji o potencjalnych klientach banku. Opłaty są niższe, jeśli bank przekazuje dane swoich dłużników do InfoMonitora. Oferta skierowana jest do tych banków spółdzielczych, które:
–  współpracują już bezpośrednio z BIK i weryfikują konsumentów, a chcą uzyskać również informacje o zadłużeniu przedsiębiorców zainteresowanych uzyskaniem kredytu
– planują bezpośrednią współpracę z BIK w zakresie weryfikowania przedsiębiorców, ale potrzebują czasu na dostosowanie swoich systemów informatycznych.

Drugi wariant oferty pozwala weryfikować kredytobiorców w bazach bankowych Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich oraz Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora. Ten wariant oferty skierowany jest do banków spółdzielczych, które chcą poprzez InfoMonitor weryfikować kredytobiorców w bankowych bazach danych i mieć dostęp do informacji z sektora spółdzielczości bankowej i całego sektora bankowego, a także pozostałych sektorów gospodarki oraz o dłużnikach alimentacyjnych.

Uczestnictwo w Systemie BIK pozwala bankom spółdzielczym poprawić jakość aktywów. InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA jest pomostem pomiędzy bankami a przedsiębiorcami. Dzięki temu banki spółdzielcze mają dostęp do informacji z pozostałych sektorów gospodarki, a przedsiębiorcy do danych o niespłaconych kredytach.– mówi Marcin Ledworowski Wiceprezes Zarządu InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej.

Ważnym elementem oferty jest możliwość przekazywania dłużników do Centralnej Ewidencji Dłużników i łatwego odzyskiwanie należności. Dłużnik, który zostanie wpisany do InfoMonitora musi liczyć się z tym, iż bank odmówi mu udzielenia kredytu, nie kupi abonamentu telefonicznego ani nie zrobi zakupów na raty. Będzie miał utrudniony dostęp do zakupu innych towarów i usług.

Odmowa udzielenia kredytu, otrzymania pożyczki, leasingu czy telefonu w abonamencie to poważny argument dla dłużnika do spłacenia zaległych zobowiązań – dodaje Marcin Ledworowski.

Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej