Banki weryfikują rzetelność płatniczą kredytobiorców oraz dopisują dłużników do Centralnej Ewidencji Dłużników skutecznie odzyskując należności. InfoMonitor BIG przygotował specjalne warunki współpracy dla banków spółdzielczych dotyczące weryfikowania klientów w InfoMonitorze i innych bazach bankowych: Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich.
Z raportu InfoDług opublikowanego przez InfoMonitor BIG wynika, iż w maju ogólna kwota zaległych zobowiązań płatniczych konsumentów wyniosła 9,87 mld zł a około 1 mln 360 tysięcy Polaków posiada przeterminowane zadłużenie. Ponadto z danych BIK wynika, że 27% klientów Banków Spółdzielczych posiada rachunki tylko w BS-ach a 73% klientów BS posiadają rachunki w innych bankach. Na znaczeniu zyskuje więc sprawdzanie klientów pod kątem wywiązywania się z zobowiązań płatniczych przed udzieleniem im kredytu każdej wartości.
Pierwszy wariant współpracy przeznaczony jest dla banków spółdzielczych, które poprzez BIK mają już dostęp do informacji o konsumentach, a chcą sprawdzać również przedsiębiorców. Drugi wariant zaś daje możliwość korzystania z informacji zgromadzonych we wszystkich trzech bazach bankowych,
Współpraca z InfoMonitorem utrwala relację pomiędzy bankiem, a kredytobiorcą i wpływa na poprawę jakości aktywów banku. InfoMonitor BIG wspiera bank spółdzielczy w skutecznym odzyskiwaniu należności w sytuacji, gdy klient nie spłaca swoich zobowiązań.
Pierwszy wariant współpracy daje bankowi spółdzielczemu możliwość korzystania z informacji o przedsiębiorcach zgromadzonych w Centralnej Ewidencji Dłużników ( baza InfoMonitor BIG), oraz w bazach Biura Informacji Kredytowej i bazie Związku Banków Polskich. W cenie opłaty miesięcznej bank spółdzielczy ma możliwość pobrania 30 informacji o potencjalnych klientach banku. Opłaty są niższe, jeśli bank przekazuje dane swoich dłużników do InfoMonitora. Oferta skierowana jest do tych banków spółdzielczych, które:
– współpracują już bezpośrednio z BIK i weryfikują konsumentów, a chcą uzyskać również informacje o zadłużeniu przedsiębiorców zainteresowanych uzyskaniem kredytu
– planują bezpośrednią współpracę z BIK w zakresie weryfikowania przedsiębiorców, ale potrzebują czasu na dostosowanie swoich systemów informatycznych.
Drugi wariant oferty pozwala weryfikować kredytobiorców w bazach bankowych Biura Informacji Kredytowej i Związku Banków Polskich oraz Centralnej Ewidencji Dłużników InfoMonitora. Ten wariant oferty skierowany jest do banków spółdzielczych, które chcą poprzez InfoMonitor weryfikować kredytobiorców w bankowych bazach danych i mieć dostęp do informacji z sektora spółdzielczości bankowej i całego sektora bankowego, a także pozostałych sektorów gospodarki oraz o dłużnikach alimentacyjnych.
Uczestnictwo w Systemie BIK pozwala bankom spółdzielczym poprawić jakość aktywów. InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA jest pomostem pomiędzy bankami a przedsiębiorcami. Dzięki temu banki spółdzielcze mają dostęp do informacji z pozostałych sektorów gospodarki, a przedsiębiorcy do danych o niespłaconych kredytach.– mówi Marcin Ledworowski Wiceprezes Zarządu InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej.
Ważnym elementem oferty jest możliwość przekazywania dłużników do Centralnej Ewidencji Dłużników i łatwego odzyskiwanie należności. Dłużnik, który zostanie wpisany do InfoMonitora musi liczyć się z tym, iż bank odmówi mu udzielenia kredytu, nie kupi abonamentu telefonicznego ani nie zrobi zakupów na raty. Będzie miał utrudniony dostęp do zakupu innych towarów i usług.
Odmowa udzielenia kredytu, otrzymania pożyczki, leasingu czy telefonu w abonamencie to poważny argument dla dłużnika do spłacenia zaległych zobowiązań – dodaje Marcin Ledworowski.
Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej