Jak wynika z badania przeprowadzanego na zlecenie InfoMonitora oraz Centrum Informacji Gospodarczej aż dwie trzecie spółdzielni mieszkaniowych (66%) zgłosiło problem zadłużenia lokatorów lub najemców lokali handlowo-usługowych. W przypadku 21% zadłużenie dotyczy obu tych grup jednocześnie.
Przedstawiciele spółdzielni współpracujący z biurem informacji gospodarczej uznali, że jest to najlepsza metoda odzyskiwania należności. InfoMonitor został uznany za najskuteczniejsze ze wszystkich biur informacji gospodarczej.
W przypadku 40% spółdzielni średni czas zwłoki w płatnościach lokatorów wynosi ok. 2-3 miesięcy. W przypadku co piątego zadłużonego czas ten wynosi od 4 do 6 miesięcy.
Wszystkie przebadane spółdzielnie deklarują, że w celu egzekwowania należności w pierwszej kolejności wysyłają pisemne wezwanie do zapłaty. 90% spółdzielni w ostateczności występuje na drogę sądową. Połowa stara się wcześniej rozwiązać sprawę polubownie, organizując rozmowy i spotkania dłużników z zarządem. Niemal co trzecia spółdzielnia mieszkaniowa (29%) korzysta z usług biur informacji gospodarczej. W tej grupie zdecydowana większość ankietowanych (86%) uznała wpis dłużnika do bazy BIG za najskuteczniejszą metodę egzekwowania należności. Do tak dobrych wyników przyczynił się wysoki odsetek odzyskiwanych należności. 14,5% spółdzielni korzystających z BIG odzyskuje nawet do 95% należności, a niemal 50% notuje zwrot na poziomie od 50-80%.
Ogółem za najskuteczniejszą metodę badani uznali postępowanie procesowe i egzekucję komorniczą. Tak zadeklarowało 39% ankietowanych. 32% bardzo dobrze ocenia bezpośrednie rozmowy z dłużnikami, które pozwalają osiągnąć porozumienie i opracować harmonogram spłat.
– Z naszego doświadczenia wynika, że wpisanie dłużnika na czarną listę Biura Informacji Gospodarczej jest najskuteczniejszym sposobem egzekwowania należności – twierdzi Kazimierz Mackiewicz, prezes Warszawskiej Spółdzielni Mieszkaniowej Ochota. – Niejednokrotnie już sama zapowiedź wpisania lokatora lub najemcy do rejestru nierzetelnych dłużników przynosi efekt w postaci stopniowego regulowania długu. Jest to metoda o wiele szybsza niż postępowanie procesowe i bardzo skuteczna przede wszystkich ze względu na strach dłużników przed trudnościami w dostępie do kredytu i różnego rodzaju usług oraz presję otoczenia społecznego – dodaje Mackiewicz.
– Spółdzielcy odpowiadali na nasze pytania w oparciu o własne doświadczenia. Ci, którzy korzystają z usług biur informacji gospodarczej bardzo wysoko cenią sobie ich skuteczność. – mówi Marcin Duma, prezes Instytutu Badania Opinii Homo Homini. – Najlepszy wynik uzyskał InfoMonitor, 12,5% bezwzględnie pozytywnych opinii, Krajowy Rejestr Długów zdobył 7,5%, a Europejski Rejestr Informacji Finansowej 5% – dodaje.
Pełna wersja badania została dołączona do raportu BOG i jest dostępna na stronie www.infomonitor.pl w zakładce „Publikacje”.
Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej