Właściciele i menedżerowie firm – zarówno tych liczących tysiące pracowników, jak i np. małych sklepów – w świetle spowolnienia gospodarczego stoją przed trudnymi decyzjami strategicznymi. O ile szefowie wielkich firm mogą sobie pozwolić na wynajęcie wielkiej firmy doradczej, o tyle drobni i średni przedsiębiorcy są często zdani na własną intuicję. Będzie Wam łatwiej zadecydować: W KTÓRĄ STRONĘ POWINIENEM TERAZ IŚĆ ZE SWOJĄ FIRMĄ / SWOIM ZESPOŁEM?
Zdaniem konsultantów znanej (choć nie w Polsce) firmy doradczej Bain & Co, w recesji przy podejmowaniu decyzji biznesowych najważniejsze są trzy wymiary. Z tych trzech wymiarów wynika 8 możliwych strategii działania.
Te trzy wymiary to:
Wrażliwość sektora na recesję: Czy sektor, w którym działasz, odczuje recesję SŁABIEJ czy SILNIEJ niż cały rynek? Czy może dojść do spektakularnych bankructw?
Pozycja strategiczna Twojej firmy: Czy na szeroko rozumianym rynku, jesteś postrzegany PRZEZ KLIENTÓW jako wiarygodny, modelowy partner i dostawca (a raczej: co by szczerze powiedzieli klienci na Twój temat, gdybym do nich ruszył z tym pytaniem)? Na ile przewagi konkurencyjne, które budowałeś latami, są aktualne w trudnych czasach (np. przewaga kosztowa)?
Sytuacja finansowa: W jakim stopniu masz zabezpieczoną bezpieczną „poduszkę finansową” na działalność swojej firmy? Na ile lat / miesięcy? Jaką masz możliwość wykorzystania środków własnych i dźwigni finansowej do ewentualnych przejęć / „inwazji” na rynek?
Poniżej przyjrzymy się 4 strategiom, które mogą przyjąć firmy w BRANŻACH W DUŻYM STOPNIU NARAŻONYCH NA ODDZIAŁYWANIE RECESJI.
A.
Wrażliwość branży na recesję: DUŻA
Twoja pozycja na rynku: SILNA
Sytuacja finansowa: DOBRA
Strategia: Extend the lead (zwiększaj przewagę)
Jesteś w korzystniejszej sytuacji niż… firmy z branż odpornych na recesję. Masz silną pozycję finansową i strategiczną, a recesja sprawi, że Twoi konkurenci będą jeden po drugim łapać zadyszkę. Starannie śledź ich kondycję i poluj na klientów, oraz utalentowanych pracowników Twoich konkurentów. Zbuduj silną, stabilną organizację i być może rozważ zmianę reguł gry na rynku – to niepowtarzalna okazja, żeby podyktować te reguły.
B.
Wrażliwość branży na recesję: DUŻA
Twoja pozycja na rynku: SILNA
Sytuacja finansowa: SŁABA
Strategia: Refill the tank (napełnij bak)
Błyskawiczny focus na aspekt finansowy. Walcz przede wszystkim o płynność finansową, zwłaszcza jeśli chodzi o płatności Twoich klientów. Sprzedaj lub pozbądź się tych zasobów, które nie są KLUCZOWE dla Twojego biznesu (włącznie z pożegnaniem się z niektórymi pracownikami).
C.
Wrażliwość branży na recesję: DUŻA
Twoja pozycja na rynku: SŁABA
Sytuacja finansowa: DOBRA
Strategia: Pass with caution (ostrożnie do przodu)
Skoncentruj się wyłącznie na Twojej najsilniejszej grupie usług i produktów. Nie miotaj się, nie chwytaj wielu srok za ogon, postaw na JEDEN CZYTELNY KIERUNEK. W ramach tego kierunku postaw raczej na wzmacnianie lojalności klientów, zamiast „polować” na nowych. Warto też rozważyć połączenie z firmą w sytuacji podobnej do Twojej – pozwoli Ci to na uruchomienie bardziej agresywnej strategii, takiej jak Extend the lead.
D.
Wrażliwość branży na recesję: DUŻA
Twoja pozycja na rynku: SŁABA
Sytuacja finansowa: SŁABA
Strategia: Mayday (wezwij pomoc)
Nie oszukuj się. W czasach recesji 95 % firm w sytuacji takiej jak Twoja pada lub wychodzi z recesji nieprawdopodobnie poturbowana, przez następne kilka lat zbierając kości. Nie ma ŻADNEGO powodu, żeby w Twoim przypadku miało być inaczej. PÓKI NIE JEST ZA PÓŹNO, szukaj partnera, gotowego docenić to, co jeszcze w Twojej firmie jest cenne, i otwartego na propozycję połączenia sił. Pilnuj płynności finansowej i wydatków jak jastrząb. Odchudź firmę; podejmij radykalne decyzje kosztowe JAK NAJWCZEŚNIEJ.
Źródło: Wymiatacze.pl