Świat w 2020 roku. Deutsche Post DHL zbadał trendy przyszłości

Deutsche Post DHL przygotował raport pod tytułem „Dostarczamy Jutro – potrzeby klientów w 2020 roku i później”. Do współpracy zaproszono ekspertów i praktyków rynku, którzy przedstawili swoje opinie w takich dziedzinach jak globalizacja, gospodarka, technologia, logistyka, środowisko i społeczeństwo.

Wiedza ta została wykorzystana już w nowej strategii korporacyjnej DPDHL. „Wyniki badania jasno wskazują, że obszary takie jak zrównoważony rozwój, odpowiedzialność społeczna i edukacja będą miały coraz większe znaczenie dla biznesu w przyszłości. Dzięki wdrożeniu programów typu Teach First (edukacja) czy GoGreen (ekologia) już dziś przygotowujemy się do tych wyzwań” powiedział Frank Appel, prezes Deutsche Post DHL.  
 
Wydanie raportu „Dostarczamy Jutro – potrzeby klientów w roku 2020 i później” poprzedziły badania i analizy prowadzone od czerwca 2008 do stycznia 2009. Powstało łącznie 81 „tez przyszłości”, nad którymi dyskutowali uczestnicy. Kompleksowe kwestionariusze otrzymało i oceniło 900 osób z całego świata, w tym prezesi międzynarodowych firm, naukowcy z dziedzin ekonomii, futurologii, logistyki oraz eksperci wskazani przez klientów. Badanie, przeprowadzone w oparciu o metodologię Delphi, składało się z wieloetapowego procesu oceny, podczas którego uczestnicy proszeni byli o przedstawienie swoich poglądów w określonych dziedzinach. Kluczowe prognozy koncentrują się na trzech zagadnieniach: zmiany klimatyczne, wpływ rozwoju Internetu oraz znaczenie logistyki.  

Zmiany klimatyczne i redukcja emisji dwutlenku węgla

Zmiany klimatyczne już  dziś postrzegane są jako jedno z największych wyzwań przyszłości. A w kolejnych latach decyzje o zakupach nie będą opierały się wyłącznie o markę, jakość i cenę. W przyszłości to wpływ na środowisko, jaki mają produkty i usługi, będzie odgrywać główną rolę. „Dzisiaj z etykiety umieszczonej na słoiku dżemu dowiemy się, ile ma on kalorii. Ale w 2020 roku, na tej samej etykiecie prawdopodobnie znajdziemy informację, ile dwutlenku węgla zostało wyemitowanych podczas jego produkcji i transportu” komentuje Frank Appel. Konsumenci będą skłonni płacić więcej za produkty i usługi ekologiczne. A to może skutecznie poprawić standardy ochrony środowiska.  
 
Firmy logistyczne wyznaczą kierunki

Mimo obecnej sytuacji gospodarczej, eksperci nie przewidują znaczących wstrząsów w ramach systemu polityczno-społecznego. Świat 2020 nadal będzie działać w warunkach gospodarki rynkowej. Utrzyma się tendencja do outsourcingu produkcji. Z drugiej strony firmy będą musiały współpracować ze sobą częściej i w większym stopniu niż to ma miejsce obecnie. Branża logistyczna, jako swoista awangarda zmian, będzie modelem naśladowanym przez inne sektory gospodarki. Zapobiegając wysokim kosztom energii, firmy logistyczne więcej zainwestują w tworzenie i funkcjonowanie wspólnych sieci. Appel wyjaśnia „Jednym z naszych strategicznych celów jest zapewnienie, że logistyka przyszłości będzie przyjazna środowisku tak bardzo jak będzie to możliwe. W ofercie mamy już usługi neutralizujące emisję CO2. Jesteśmy też pierwszą firmą logistyczną, która przygotowała program ochrony klimatu z konkretnymi celami redukcji emisji CO2. Jesteśmy na dobrej drodze. Jak pokazują badania Delphi, w 2020 roku wielu naszych konkurentów będzie podążało tą drogą. A my skupimy się na poszukiwaniu nowych możliwości”.  
 
Biznes przez Internet – w dowolnym czasie i momencie  

W 2020 roku istotne będą kwestie ochrony środowiska, ale nie kosztem szybkości doręczenia. Dla klientów ważna będzie natychmiastowa dostępność wszystkich produktów i usług. Od swoich dostawców będą wymagać większej przejrzystości i bardziej wyczerpujących informacji w czasie rzeczywistym. Takie podejście w znaczący sposób zwiększy rolę Internetu. Do 2020 roku większość ludzi na świecie, głównie mieszkańców krajów z rynków rozwiniętych i wschodzących, będzie w stałym kontakcie online, a trzy miliardy przedsiębiorców będzie prowadziło działalność biznesową wyłącznie w sieci WWW. Systematycznie będzie rosło tempo życia – nie tylko w biznesie, ale we wszystkich dziedzinach życia. Zwiększy się zapotrzebowanie na elastyczność i stałą dostępność.  

Z optymizmem patrzymy w przyszłość

Chociaż dziś to ataki terrorystyczne i globalne pandemie są postrzegane jako zagrożenie w przyszłości, zdaniem ekspertów te scenariusze będą powstrzymywane przez inwestycje finansowe i technologiczne. Ten sam wniosek odnosi się do wzrostu globalnej populacji. Respondenci z Azji są przekonani, że kontrola populacji będzie skutecznym narzędziem do zatrzymania wzrostu liczby ludności na świecie. Większość z nich przewiduje, że liczba ludności na świecie wyniesie od siedmiu do ośmiu miliardów. Z kolei respondenci z innych części świata są przekonani, że liczba ludności na świecie będzie nadal rosła, a wraz z nią wzrośnie zużycie zasobów. „Nasi eksperci są optymistyczni. Wierzą, że wyzwania przyszłości mogą być kontrolowane przez gospodarkę rynkową” podsumował Frank Appel.

Źródło: DHL Express