Święta, święta i po świętach… w bankowości

Bank nie jest od podobania, bank jest od zarabiania. To chyba wszyscy bankierzy wiedzą doskonale, a co złośliwi klienci powiedzą, że wtedy też są pieniądze na wypłatę ogromnych premii. Sprawdziliśmy już w nowym roku, czy i jak poszczególne banki podeszły do kwestii Świąt i Nowego Roku. Jako próbkę wzięliśmy strony internetowe poszczególnych instytucji.

Są one odwiedzane nawet przez setki tysięcy klientów miesięcznie, można zatem było się spodziewać, że banki nie przepuszczą okazji, żeby złożyć im życzenia lub w jakiś sposób „ocieplić” swój wizerunek. I nie pomyliliśmy się zbytnio. Na większości witry można było znaleźć czy to życzenia, czy to jakiś graficzny akcent związany ze Świętami czy nadchodzącym nowym rokiem. W niektórych przypadkach były to nawet flashowe animacje. Nie umywają się jednak do tego, co było jeszcze kilka lat temu. Widać chyba efekty kryzysu.

Oceniając działania poszczególnych banków możemy powiedzieć, że kilka instytucji nas zaskoczyło. I pozytywnie i powiedzmy, że negatywnie. To, że PKO BP kolejny raz w internecie zrywa z łatką banku konserwatywnego – to plus, ale to nie pierwszy jego raz przy takich okazjach. Zdziwiliśmy się natomiast, że na stronie Inteligo nie było jakiegokolwiek świątecznego akcentu. Mimo wszystko to instytucja bazująca na internecie, a zatem można byłoby się czegoś spodziewać. Może nie takiej wariacji z własnym logo, jak zaprezentował mBank, ale jednak. ING BSK niby taki duży, a taki internetowy, jednak również nie zauważył świątecznej atmosfery na swojej stronie. Tak samo BZ WBK, świętujący bloga firmowego roku. Z drugiej zaś strony taki skostniały w internecie Pekao SA pozwolił sobie na ładną świąteczną grafikę (wykorzystaną również w komunikacji bezpośredniej z klientami). To już nawet Polbank, który z internetem jest raczej na bakier miał życzenia. I wcale nie chodzi nam o jakieś wielkie grafiki czy głęboką ingerencję w stronę. Przykładem takiego podejścia jest Raiffeisen (życzenia również po angielsku, a co!), czy HSBC – banki, które można przecież uznać za niszowe. Wśród instytucji – na śnieżynki pozwolił sobie ZBP. KNF i NBP stoją na straży zasad i nie spoufalały się z odwiedzającymi.

I tym oto sposobem dochodzimy do pytania. Czy to w ogóle ma to jakieś znaczenie? Czy takim czymś warto zawracać sobie głowę? Zapewne webmarketerzy mieliby na ten temat różne zdania (zwłaszcza Ci, którzy zostawili stronę w spokoju), jednak osobiście jesteśmy jak najbardziej za. Bank musi być poważny? Pewnie tak, jednak przede wszystkim dla starszego pokolenia. Dla ludzi młodych ma być bezpieczny, ale jednocześnie dostępny, również w warstwie komunikacyjnej. Internauci raczej barier nie lubią i nie chodzi tu o puszczanie oczka w ich stronę. Większość banków jest już dawno ze swoimi obecnymi czy potencjalnymi klientami na ty, redukuje jak może bariery do minimum. W sumie nie ma się co dziwić – w końcu mowa o dehumanizacji kontaktów, co w jakiś sposób trzeba nadrobić. Z tego też względu różnego rodzaju akcenty świąteczne są jak najbardziej na miejscu – bo przecież można je spotkać wszędzie indziej, nie tylko w internecie. Skoro chcemy mieć bliskie relacje, to warto o okazjach pamiętać. Czy bank składa swoim klientom życzenia? VW Bank direct i uwaga! SKOK Stefczyka składa! Mamy nadzieje, że kryzys tego nie zmieni i 9 stycznia dostaniemy (znaczy Naczelny, który kończy 31 wiosen) z tych instytucji jak co roku, masowo spersonalizowane kartki. Jeśli zatem bank chce być blisko swoich klientów, to większość z nas lubi, gdy ktoś pamięta o naszych urodzinach, imieninach, rocznicach i tak dalej. Banki też mają urodziny – czego przykładem jest mBank. Stąd też przynajmniej od nas plusy dla instytucji, które wykorzystały okazję. Szczególnie duże dla tych, które w internecie zazwyczaj nie są aktywne. Minusy dla pozostałych. Szczególnie duże dla tych, które z racji aktywności, powinny jako pierwsze takie kreacje stworzyć…

A o to i cały zebrany przez nas przegląd bankowych witryn.

AIG Bank Polska

 

 

Alior Bank

 

 

Allianz Bank

 

 

Bank BGŻ

 

 

Bank BPH

 

 

Bank BPS

 

 

Bank Millennium

 

 

Bank Ochrony Środowiska

 

 

Bank Pekao SA

 

 

Bank Pocztowy

 

 

Bank Gospodarstwa Krajowego

 

 

BNP Paribas Fortis

 

 

BRE Bank

 

 

BZWBK

 

 

Cetelem Bank

 

 

Citi Handlowy

 

 

Deutsche Bank PBC

 

 

DnB Nord

 

 

Eurobank

 

 

GETIN Bank

 

 

HSBC Bank Polska

 

 

ING Bank Śląski

 

 

Inteligo

 

 

Invest-Bank

 

 

Kredyt Bank

 

 

LUKAS Bank

 

 

mBank

 

 

Meritum Bank

 

 

MultiBank

 

 

Noble Bank

 

 

Nordea Bank Polska

 

 

PKO BP

 

 

Polbank EFG

 

 

Raiffeisen Bank Polska

 

 

Santander Consumer Bank

 

 

Sygma Bank

 

 

Toyota Bank Polska

 

 

Volkswagen Bank direct

 

 

Xelion. Doradcy Finansowi

 

 

SKOK

 

 

SKOK Stefczyka

 

 

Związek Banków Polskich

 

 

Narodowy Bank Polski

 

 

Komisja Nadzoru Finansowego

 

 

Open Finance

Źródło: PR News