Bank nie jest od podobania, bank jest od zarabiania. To chyba wszyscy bankierzy wiedzą doskonale, a co złośliwi klienci powiedzą, że wtedy też są pieniądze na wypłatę ogromnych premii. Sprawdziliśmy już w nowym roku, czy i jak poszczególne banki podeszły do kwestii Świąt i Nowego Roku. Jako próbkę wzięliśmy strony internetowe poszczególnych instytucji.
Są one odwiedzane nawet przez setki tysięcy klientów miesięcznie, można zatem było się spodziewać, że banki nie przepuszczą okazji, żeby złożyć im życzenia lub w jakiś sposób „ocieplić” swój wizerunek. I nie pomyliliśmy się zbytnio. Na większości witry można było znaleźć czy to życzenia, czy to jakiś graficzny akcent związany ze Świętami czy nadchodzącym nowym rokiem. W niektórych przypadkach były to nawet flashowe animacje. Nie umywają się jednak do tego, co było jeszcze kilka lat temu. Widać chyba efekty kryzysu.
Oceniając działania poszczególnych banków możemy powiedzieć, że kilka instytucji nas zaskoczyło. I pozytywnie i powiedzmy, że negatywnie. To, że PKO BP kolejny raz w internecie zrywa z łatką banku konserwatywnego – to plus, ale to nie pierwszy jego raz przy takich okazjach. Zdziwiliśmy się natomiast, że na stronie Inteligo nie było jakiegokolwiek świątecznego akcentu. Mimo wszystko to instytucja bazująca na internecie, a zatem można byłoby się czegoś spodziewać. Może nie takiej wariacji z własnym logo, jak zaprezentował mBank, ale jednak. ING BSK niby taki duży, a taki internetowy, jednak również nie zauważył świątecznej atmosfery na swojej stronie. Tak samo BZ WBK, świętujący bloga firmowego roku. Z drugiej zaś strony taki skostniały w internecie Pekao SA pozwolił sobie na ładną świąteczną grafikę (wykorzystaną również w komunikacji bezpośredniej z klientami). To już nawet Polbank, który z internetem jest raczej na bakier miał życzenia. I wcale nie chodzi nam o jakieś wielkie grafiki czy głęboką ingerencję w stronę. Przykładem takiego podejścia jest Raiffeisen (życzenia również po angielsku, a co!), czy HSBC – banki, które można przecież uznać za niszowe. Wśród instytucji – na śnieżynki pozwolił sobie ZBP. KNF i NBP stoją na straży zasad i nie spoufalały się z odwiedzającymi.
I tym oto sposobem dochodzimy do pytania. Czy to w ogóle ma to jakieś znaczenie? Czy takim czymś warto zawracać sobie głowę? Zapewne webmarketerzy mieliby na ten temat różne zdania (zwłaszcza Ci, którzy zostawili stronę w spokoju), jednak osobiście jesteśmy jak najbardziej za. Bank musi być poważny? Pewnie tak, jednak przede wszystkim dla starszego pokolenia. Dla ludzi młodych ma być bezpieczny, ale jednocześnie dostępny, również w warstwie komunikacyjnej. Internauci raczej barier nie lubią i nie chodzi tu o puszczanie oczka w ich stronę. Większość banków jest już dawno ze swoimi obecnymi czy potencjalnymi klientami na ty, redukuje jak może bariery do minimum. W sumie nie ma się co dziwić – w końcu mowa o dehumanizacji kontaktów, co w jakiś sposób trzeba nadrobić. Z tego też względu różnego rodzaju akcenty świąteczne są jak najbardziej na miejscu – bo przecież można je spotkać wszędzie indziej, nie tylko w internecie. Skoro chcemy mieć bliskie relacje, to warto o okazjach pamiętać. Czy bank składa swoim klientom życzenia? VW Bank direct i uwaga! SKOK Stefczyka składa! Mamy nadzieje, że kryzys tego nie zmieni i 9 stycznia dostaniemy (znaczy Naczelny, który kończy 31 wiosen) z tych instytucji jak co roku, masowo spersonalizowane kartki. Jeśli zatem bank chce być blisko swoich klientów, to większość z nas lubi, gdy ktoś pamięta o naszych urodzinach, imieninach, rocznicach i tak dalej. Banki też mają urodziny – czego przykładem jest mBank. Stąd też przynajmniej od nas plusy dla instytucji, które wykorzystały okazję. Szczególnie duże dla tych, które w internecie zazwyczaj nie są aktywne. Minusy dla pozostałych. Szczególnie duże dla tych, które z racji aktywności, powinny jako pierwsze takie kreacje stworzyć…
A o to i cały zebrany przez nas przegląd bankowych witryn.

AIG Bank Polska

Alior Bank

Allianz Bank

Bank BGŻ

Bank BPH

Bank BPS

Bank Millennium

Bank Ochrony Środowiska

Bank Pekao SA

Bank Pocztowy

Bank Gospodarstwa Krajowego

BNP Paribas Fortis

BRE Bank

BZWBK

Cetelem Bank

Citi Handlowy

Deutsche Bank PBC

DnB Nord

Eurobank

GETIN Bank

HSBC Bank Polska

ING Bank Śląski

Inteligo

Invest-Bank

Kredyt Bank

LUKAS Bank

mBank

Meritum Bank

MultiBank

Noble Bank

Nordea Bank Polska

PKO BP

Polbank EFG

Raiffeisen Bank Polska

Santander Consumer Bank

Sygma Bank

Toyota Bank Polska

Volkswagen Bank direct

Xelion. Doradcy Finansowi

SKOK

SKOK Stefczyka

Związek Banków Polskich

Narodowy Bank Polski

Komisja Nadzoru Finansowego

Open Finance
Źródło: PR News
