Sztuka zauważalnej obecności dewelopera w internecie

Co może zrobić deweloper, aby to właśnie jego oferta w sieci trafiła do klienta? Zakup domu lub mieszkania bardzo angażuje potencjalnego nabywcę. Wystarczy być tam, gdzie Klient szuka informacji.
Promowanie witryn deweloperów w wyszukiwarce nie należy do najłatwiejszych. Z dwóch powodów.

Po pierwsze poruszamy się po bardzo konkurencyjnej branży, w której w walce o wysokie pozycje oprócz deweloperów stają również biura nieruchomości. Po drugie, niektóre strony są bardzo często wykonane w sposób dalece odbiegający od standardów ułatwiających ich pozycjonowanie. Przeglądając strony nawet wiodących firm tej branży natykamy się na zbyt dużą ilość flash’owych elementów i obrazków, a tekst schodzi na dalszy plan. Jak mówi Magdalena Jackowska – Project Manager agencji interaktywnej Adweb: „Głównym problemem jest sytuacja, w której Klient skupia się przede wszystkim na wartości estetycznej serwisu, a zapomina o jego usability – także pod kątem wyszukiwarek. Oczywiście grafika jest ważna, ale równie istotna jest łatwość dotarcia do szukanych informacji, intuicyjna nawigacja oraz tekst przyjazny użytkownikom i robotom wyszukiwarki. Zdarza się, że nie są poprawnie zoptymalizowane, a technologia, w której są zbudowane kwalifikuje się do przestarzałych. To wszystko negatywnie wpływa na wyniki sprzedażowe.

Na początek zbadanie potrzeb

Promowanie stron deweloperów w wyszukiwarkach należy rozpocząć od dokładnego zbadania potrzeb klienta, doboru grupy odbiorców, celów i funkcji, jakie ma realizować strona. Na tej podstawie możemy określić precyzyjnie listę fraz kluczowych. A jakie powinny się znaleźć na takiej liście? „Odruchowo, kiedy myślimy o frazach dla deweloperów, wymieniamy zazwyczaj takie jak: mieszkania, dom czy też mieszkania plus nazwa miasta”  – mówi Anna Sikorska SEO Director Adseo.pl, marki Agencji Marketingu Zintegrowanego Grupa Adweb. „Są to frazy bardzo konkurencyjne, ponieważ wyniki wyszukiwania są zdominowane przez pośrednictwa i biura nieruchomości oraz serwisy porównujące oferty, które działają bardzo aktywnie na polu pozycjonowania już od bardzo wielu lat” dodaje Sikorska. „Ta konkurencyjność wpływa w znacznym stopniu na cenę pozycjonowania, która nie należy do najmniejszych oraz czas, jaki potrzebny będzie na dotarcie do pierwszej dziesiątki. Cena oraz czas oczekiwania na efekty skutecznie zniechęcają deweloperów do zainwestowania w pozycjonowanie” podsumowuje.

Nie oznacza to jednak, że nie ma możliwości opracowania skutecznej formy promocji dla tej branży. Kluczem jest stworzenie alternatywnej listy fraz kluczowych. Przede wszystkim należy skupić się na frazach lokalnych. Jeśli inwestycja jest prowadzona w Warszawie należy wyeliminować frazy bez lokalizacji. Wybierajmy te dokładnie opisujące naszą ofertę: „nowe mieszkania dwupokojowe sprzedaż” plus nazwa miasta ewentualnie nazwa dzielnicy. We frazie kluczowej można podawać również cenę za metr kwadratowy lub zalety takie jak lokalizacja czy inne np. „jasne mieszkanie Kraków kupno/sprzedaż”, „nowe mieszkania w okolicy przedszkole/szkoła” itp. Oczywiście nie należy eliminować z listy fraz kluczowych związanych z samym deweloperem: „deweloper Kraków”, „mieszkania rynek pierwotny Poznań”, „nowe mieszkania deweloper Warszawa” itd.

W strategii promocji serwisu dewelopera w wyszukiwarce nie powinno zabraknąć również elementów SEO PR, czyli pozycjonowania wizerunku. „Internauci coraz częściej zaczynają poszukiwania swojego domu od sprawdzenia w sieci informacji na temat dewelopera. Kiedy inwestujemy w nasze „m” – nie chcemy naszych pieniędzy powierzać byle komu” stwierdza Anna Sikorska. „Wizerunek firmy przyjaznej i uczciwej zachęci potencjalnych klientów do wejścia na  stronę.  Brak pozytywnych komunikatów na nasz temat w wynikach wyszukiwania może skutecznie zniechęcić do wybrania proponowanej oferty. Dlatego SEO PR ma niebagatelne znaczenie, szczególnie w przypadku deweloperów” – dodaje.

Inwestorzy nie muszą ograniczać się do wyników naturalnych. Równie skuteczną promocję można przeprowadzić w płatnych wynikach wyszukiwania. Linki sponsorowane to sprawdzony sposób na promowanie ofert specjalnych: obniżeniu cen, dodatków do kupowanego lokum, konkursów, informacji o ostatnich wolnych mieszkaniach itd. „Pozycjonowanie nie będzie tutaj najlepszym narzędziem promocji, ponieważ wymaga czasu i planowania z wyprzedzeniem. Adwords daje nam możliwość błyskawicznego zaprezentowania użytkownikom naszej oferty”- podsumowuje SEO Director Adseo.pl.

Komunikacja i wizerunek w sieci

Branża nieruchomości jest specyficzna w sposobie komunikacji i promocji swoich produktów. Tutaj nie jest najważniejsza niska cena, lecz budowanie wizerunku firmy, jako solidnej, rzetelnej o ugruntowanej pozycji na rynku. I właśnie to stanowi punkt wyjścia. W budowie takiego wizerunku ważną rolę odgrywają bez wątpienia relacje z mediami. Informacja o nowej inwestycji danego dewelopera w mediach ogólnych w działach poświęconych tematyce nieruchomości jest bardzo cenna. W ostatnim czasie jednak w wielu branżach wyraźnie zauważalna jest tendencja do przenoszenia budżetów reklamowych i promocyjnych do Internetu. Jedni mówią, że jest to związane z obniżeniem kosztów, inni z kolei, że wynika to raczej z dostosowania do zmieniających się realiów i pojawianiu się coraz to nowszych kanałów komunikacji, które należy wykorzystywać.

Działania z zakresu ePR mogą być bez wątpienia z powodzeniem wykorzystywane przez firmy deweloperskie. Prowadzone w sposób zaplanowany, przemyślany i ciągły pozwalają zbudować pożądany wizerunek. Na rynku nieruchomości największą wartość ma informacja. Płatne reklamy już przestały robić wrażenie na potencjalnych klientach. Teraz liczy się już nie to, co sami mówimy o sobie, lecz to, co mówią o nas inni. Jak zauważa Oskar Błachut Social Media Specialist z agencji VanguardPR: „w coraz większą siłę rosną social media oraz marketing szeptany. Uznaniem i zainteresowaniem cieszy się system rekomendacji, a ten najlepiej funkcjonuje właśnie w sieci pod postacią różnych for, blogów czy grup dyskusyjnych”. Sprowokowanie rozmowy na temat danej inwestycji prawie zawsze pociąga za sobą opinie internautów.

Jednak działania takie powinny być prowadzone przez specjalistów i znawców zarówno tematu jak i wykorzystywanych narzędzi, gdyż nieudolne próby zebrania pozytywnych opinii mogą przynieść czasem wręcz odwrotny skutek. Jak podkreśla Oskar Błachut: „Internet wciąż zaskakuje nowymi rozwiązaniami i możliwościami promocji dając pole do popisu różnym branżom i produktom. W przypadku deweloperów, których grupę docelową stanowią ludzie w wieku 26+ to wręcz idealny kanał komunikacji. Przecież osoby w tym wieku poszukiwanie własnego mieszkania zaczynają właśnie od przeglądania ofert w sieci.

Jednak to nie wszystko – obecnie młody konsument potrzebuje opinii, relacji, artykułów. Zanim wyda sporą sumę na mieszkanie, musi być pewny, że nie zmarnuje swoich oszczędności i zaciągniętego kredytu. Właśnie dlatego deweloper, który cieszy się grupą zadowolonych klientów powinien wkroczyć w strefę social media, dać się poznać i zbliżyć do internauty. Oczywiście kolejnym rozwiązaniem są fora internetowe należące do poszczególnych osiedli – to rozwiązanie, które nie tylko scala lokalną społeczność i pozwala rozwiązać jej problemy. To także świetne narzędzie wizerunkowe – buduje obraz dewelopera, który interesuje się losem mieszkańców i dba o komfort użytkowania oddanych już lokali. Rozwiązań i pomysłów jest cała masa – wystarczy chcieć po nie sięgnąć.”

Źródło: VanguardPR