Tajemnica bankowa u pośredników

Expander i Open Finance prowadzą rozmowy z Biurem Informacji Kredytowej o możliwości przesyłania takiej informacji online. Na razie nie są znane szczegóły udostępniania raportów. BIK będzie gotowe do współpracy z pośrednikami już w II połowie tego roku. Ważną kwestią jest bezpieczeństwo operacji, ponieważ dane z BIK-u są objęte tajemnicą bankową.

Jeden z pomysłów zakłada, że wniosek o raport składałby klient poprzez pracownika firmy doradczej, który miałby certyfikat użytkownika systemu BIK-u. Firmy, z którymi BIK rozpoczął negocjacje, musiałyby natomiast rozważyć sposób rozliczania się z klientem.

Expander i Open Finance nie pobierają od klientów opłat za swoje usługi. Dostają natomiast prowizję od banków, których produkty sprzedają. Nie wiadomo jeszcze, czy BIK musiałby się podzielić z pośrednikiem opłatą, ale np. w Expanderze mówi się o niewielkim procencie.

Jak podaje „Parkiet”, umowy z dwoma firmami byłyby dla BIK-u bardzo korzystne. W 2005 r. BIK wysłał tylko 30 tys. raportów konsumenckich. W oddziałach Open Finance pojawia się miesięcznie 7 tys. osób, u Expandera 4 tys. klientów. Maciej Kossowski z Expandera szacuje, że zainteresowana raportem mogłaby być nawet co trzecia osoba.