Technologie hybrydowe GE

Ich liczba stale się zwiększa. Wszystkie te produkty i usługi stworzono z myślą o spełnieniu najostrzejszych kryteriów środowiskowych, nie tylko bieżących, ale również tych, które wejdą w życie za w ciągu najbliższych kilku, bądź kilkunastu lat. Warto również wspomnieć, że w chwili uruchomienia inicjatywy ecomagination, GE wyznaczyło sobie cztery główne cele: podwojenie inwestycji w badania i rozwój; zwiększanie każdego roku oferty produktów zgodnych z zasadami ecomagination; zmniejszanie emisji gazów cieplarnianych i poprawa efektywności energetycznej oraz informowanie na bieżąco opinii publicznej. Jak dotąd, firmie GE udało się osiągnąć wszystkie wymienione cele. Publikując tegoroczny raport ecomagination, GE podjęło się kolejnego wyzwania – firma zdecydowała się ograniczyć globalne zużycie wody w swoich zakładach o 20% do 2012 r. (punktem odniesienia jest stopień zużycia wody w 2006 roku). Więcej informacji na temat produktów oraz samej inicjatywy GE ecomagination można znaleźć na stronie www.ecomagination.com

Lokomotywa hybrydowa GE Evolution® Hybrid

W maju 2007 roku GE poinformowało o zbudowaniu pierwszej na świecie hybrydowej lokomotywy towarowej, która jest w stanie przetwarzać energię termiczną pozyskaną podczas procesu hamowania. Lokomotywa GE Evolution ® Hybrid magazynuje ją we wbudowanych akumulatorach i wykorzystuje w razie potrzeby jako dodatkowe źródło zasilania wydatnie zmniejszając emisję szkodliwych gazów oraz redukując zużycie paliwa.

Nowa lokomotywa GE Evolution® Hybrid napędzana silnikiem diesla oraz elektrycznym dysponuje mocą 4400 KM. Wyposażona jest w szereg innowacyjnych, wysokopojemnych akumulatorów, przechwytujących i magazynujących energię wydzielaną podczas hamowania. W porównaniu do większości eksploatowanych obecnie lokomotyw towarowych, energia zmagazynowana w akumulatorach zmniejsza zużycie paliwa przez lokomotywę nawet o 15 %, a emisję szkodliwych gazów nawet o 50%. Lokomotywa hybrydowa GE jest bardziej przyjazna dla środowiska oraz wykazuje lepsze osiągi na większych wysokościach i przy bardziej stromych podjazdach w porównaniu do obecnie eksploatowanych lokomotyw. Dzięki energii zmagazynowanej w akumulatorach, maszynista, ma do dyspozycji dodatkowe 2000 KM mocy.

„Lokomotywa hybrydowa zmniejszy poziom emisji gazów, a jednocześnie zagwarantuje korzyści operacyjne naszym klientom. Będzie to możliwe dzięki odzyskaniu energii utraconej podczas hamowania pociągu” – powiedział Steve Gray, główny inżynier w GE Transportation. „Pracując nad wdrożeniem lokomotywy Evolution® Hybrid do produkcji komercyjnej, nasi inżynierowie wykorzystają obecny egzemplarz jako żywe laboratorium. Będą współpracować z naszymi klientami, testując, badając i udoskonalając hybrydową technologię lokomotyw”.

Energia rozpraszana podczas hamowania ważącej 207 ton lokomotywy w czasie jednego roku wystarczyłaby do zasilania w tym samym czasie 160 gospodarstw domowych. Technologie zastosowane w lokomotywie GE Evolution® Hybird pozwolą ograniczyć emisję tlenku azotu aż o 50% w porównaniu do lokomotyw produkowanych 20 lat temu.

Lokomotywa hybrydowa GE Evolution® Hybrid będzie dostępna w sprzedaży w 2009 roku.

Hybrydowa wywrotka wielkogabarytowa GE

Zespół GE zajmujący się pojazdami hybrydowymi zademonstrował hybrydową wywrotkę wielkogabarytową zmodyfikowaną o zestaw akumulatorów o mocy 600 KM, który przechwytuje energię wytwarzaną podczas hamowania i oszczędza w ten sposób paliwo, a także zwiększa wydajność całego układu. Amerykański Departament Energii partycypuje w kosztach projektu realizowanego przez GE Global Research – laboratorium badawcze GE.

Pojazd ten jest to ogromna wywrotka służąca do obsługi kopalni i transportu urobku. W dniu dzisiejszym, na rynku dostępne są dwa typy ciężarówek – mechaniczne i elektryczne. Pojazdy mechaniczne są podobne do popularnych pojazdów ciężarowych – wykorzystują one do napędu silnik diesla o dużym momencie obrotowym. Napęd przekazuje moment obrotowy do kół poprzez wały i przekładnie. Hamowanie odbywa się za pomocą mokrych tarcz hamulcowych, co pomaga przewodzić ogromną ilość ciepła wytwarzaną podczas hamowania. W ciężarówce elektrycznej napęd mechaniczny zastępowany jest elementami elektrycznymi. Silnik diesla napędza alternator wytwarzający energię, która jest następnie wykorzystywana do napędzania falowników silnika trakcyjnego i silników indukcyjnych umieszczonych na osi koła. Przekładnie redukcyjne zwiększają moment obrotowy silnika około 30 razy. Podczas hamowania ciężarówka elektryczna może wykorzystywać dodatkowy silnik jako prądnicę prądu zmiennego. Konwencjonalne ciężarówki oddają tę moc w postaci ciepła za pomocą dużej, chłodzonej powietrzem skrzyni opornikowej. Układ hybrydowy przechwytuje tę energię, a następnie magazynuje ją w akumulatorach do późniejszego wykorzystania. Kiedy kierowca musi przyspieszyć lub podnieść moc, aby – na przykład podjechać pod górę – energia przechwycona z silników na kołach podczas hamowania jest uwalniana z akumulatorów. Uzupełnia ona moc napędu, redukując zużycie paliwa, lub daje dodatkową moc potrzebną do zwiększenia prędkości. Hybrydowy pojazd terenowy wykorzystuje takie same akumulatory, jak zaprezentowana w ubiegłym roku lokomotywa hybrydowa GE Evolution® Hybrid.

Projekt autobusu GE o zerowej emisji spalin

Firma GE od 30 lat pracuje nad pojazdami z napędem elektrycznym i hybrydowym czerpiąc inspiracje z szerokiego doświadczenia w zakresie produkcji silników, układów sterowania i rozwiązań na polu zarządzania energią. Od lokomotyw poprzez ciężarówki aż po autobusy – największym wyzwaniem stawianym przez hybrydy nie jest wcale technologia, a ekonomia.

Kolejny duży projekt GE, realizowany we współpracy z amerykańską Federalną Administracją Transportową, to budowa prototypowego autobusu hybrydowego z ogniwem paliwowym przy wykorzystaniu najnowocześniejszych komponentów. Dzięki zastosowaniu nowych technologii, ogniwa Ballard PEM są znacznie mniej obciążone, co pozwala na odzyskiwanie energii z hamowania dzięki akumulatorom litowo-jonowym produkcji A123 Systems, partnera GE. Wspólne prace obydwu firm koncentrują się na stworzeniu systemu napędowego o możliwie najniższym zapotrzebowaniu na energię, ale także zwiększeniu pojemności ogniw paliwowych, co w przyszłości przyczyni się do popularyzacji tej technologii.

Finalnym efektem projektu będzie autobus o zasięgu 200 mil (ponad 320 km) i o całkowicie zerowej emisji spalin. Jest to szczególnie istotna kwestia w obliczu stale rosnącej liczby pojazdów, zwłaszcza w centrach miast, co przyczynia się m. in. do powstawania zjawiska smogu.

Hybrydowy napęd GE dla holowników portowych

Dział GE zajmujący się energetycznymi technologiami stacjonarnymi i morskimi ogłosił nawiązanie współpracy z C-MAR Group, międzynarodowym dostawcą technologii morskich i produktów inżynieryjnych mającej na celu praktyczną demonstrację nowej technologii holownika hybrydowego. Holownik wykorzystuje hybrydowy układ napędowy GE, który obejmuje silnik diesla V228 lub V2500 o średniej prędkości, prądnicę oraz nową generację akumulatorów. Moc silników V228 i V250 waha się pomiędzy 1400 KM/1004 kW aż do mocy ciągłej wynoszącej 5685 KW/4239 kW. Rozwiązanie to znacznie zmniejszy zużycie paliwa i poziom emisji zanieczyszczeń. C-MAR Group zajmuje się projektem architektonicznym, zasilaniem, układami sterowniczymi oraz pędnikami, a także odpowiedzialna jest za całościowe zarządzanie projektem.

„Jest to ekscytujący projekt, który stanowi potwierdzenie zaangażowania GE w inwestowanie w nowe technologie. Nasza współpraca pozwoli ocenić realność zastosowania tej „zielonej” technologii hybrydowej w branży holowników. Być może technologia ta będzie miała dalekosiężne konsekwencje dla innych sektorów branży morskiej – mówi John Manison, dyrektor działu GE zajmującego się energetycznymi technologiami stacjonarnymi i morskimi z siedzibą w Erie, Pensylwania – Naszym zdaniem zapotrzebowanie na technologię hybrydową, która podnosi wydajność zużycia paliwa i dzięki której nasi klienci lepiej radzić sobie mogą z coraz surowszymi przepisami dotyczącymi emisji spalin, jest ogromne. Dzięki połączeniu doświadczeń GE i C-MAR Group, nasze firmy mogą skutecznie sprostać wymaganiom klientów oferując im nową technologię hybrydową”.

W USA, zgodnie z danymi organizacji Amerykańskich Operatorów Dróg Wodnych, wykorzystuje się ponad 4 tysiące holowników. Holowniki muszą być utrzymywane w stanie gotowości, a następnie, podczas eskortowania frachtowców i tankowców, wymagają krótkiego poboru mocy. Akumulatory pozwoliłyby im działanie w obu sytuacjach bez potrzeby spalania ogromnych ilości paliwa i emitowania zanieczyszczeń.