Telepraca motorem rozwoju współczesnej gospodarki

Cykl 327 warsztatów w 14 województwach, 3481 przeszkolonych osób i 1216 firm biorących udział w projekcie – takim bilansem kończy się inicjatywa „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”, realizowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Ogólnopolska kampania świadomościowa skierowana do przedsiębiorców, kadry zarządzającej i pracowników oraz instytucji otoczenia biznesu od dwóch lat przełamywała stereotypy w zakresie polityki zatrudnieniowej i rewolucjonizowała podejście do życia zawodowego w obszarze czasu i przestrzeni. Projekt zwieńczony został konferencją „Telepraca – znaczenie dla rozwoju współczesnej gospodarki”, która miała miejsce 3 lutego w Hotelu Hyatt w Warszawie.

Nowa forma zatrudnienia – nowe perspektywy

W 2007 roku w Kodeksie Pracy zdefiniowany został nowy termin – telepraca. Zgodnie z artykułem 675 oznacza ona każdy rodzaj pracy wykonywany poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia, którego wyniki dostarczane są do pracodawcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Mimo, że telepracownicy posiadają identyczne prawa i obowiązki, jak inne osoby pracujące w trybie stacjonarnym, ta forma zatrudnienia nie cieszyła się zbyt dużą popularnością. Dzięki inicjatywom, takim jak usługa „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” – realizowana w ramach projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”, dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Polacy coraz przychylniej patrzą na możliwości, jakie oferuje praca zdalna.

– Od kwietnia 2010 do grudnia 2011 roku na terenie całej Polski odbyło się 327 szkoleń, w których udział wzięło 1045 mikro, 126 małych oraz 45 średnich przedsiębiorstw. W ramach warsztatów 1967 kobiet i 1514 mężczyzn poszerzyło swoją wiedzą na temat możliwości wdrożenia telepracy w firmie, sposobów pozyskiwania źródeł jej finansowania, praw i obowiązków telepracowników, a także aspektów psychologicznych związanych z tą formą zatrudnienia. Świadomość na temat korzyści wynikających z elastycznych form zatrudnienia podniosła także ogólnopolska kampania, przełamująca stereotypy w zakresie polityki zatrudnieniowej w firmie – podsumowuje projekt Bożena Lublińska-Kasprzak, Prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

Telepraca z punktu widzenia ekspertów i praktyków

Dwuletnie działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zwieńczone zostały konferencją „Telepraca – znaczenie dla rozwoju współczesnej gospodarki”. W dniu 3 lutego 2012 r. przedstawiciele administracji rządowej i świata biznesu oraz specjaliści z zakresu doradztwa personalnego debatowali m.in. o uwarunkowaniach dla rozwoju elastycznych form zatrudnienia w Polsce.

Podczas wydarzenia wręczono również nagrody firmom, które zwyciężyły w konkursie na najlepszy projekt wdrażający telepracę. Jego laureatem zostało przedsiębiorstwo 4PROFI-T Sp. z  o.o, które w ramach usługi „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach” zrealizowało projekt zakładający przejście wszystkich pracowników zatrudnionych w spółce na system pracy zdalnej.

– Podjęliśmy tę decyzję w przeświadczeniu, że nowa forma organizacji pracy przyczyni się do wzrostu profesjonalizmu firmy na rynku usług remontowo-instalatorsko-budowlanych. Atutem telepracy jest większe poczucie odpowiedzialności i samodzielności w podejmowaniu decyzji biznesowych wśród pracowników. Wdrożenie tej formy zatrudnienia w sposób bezpośredni przełożyło się na wydajność pracy, efekty ekonomiczne oraz wzrost satysfakcji z wykonywanych obowiązków pracowniczych – mówi Piotr Budzisz z firmy 4PROFI-T Sp. z o.o. Drugie miejsce zajęły firmy Crosswords Factory Sp. z o.o. oraz BETA S.C.

Cyberpracownicy kadrą XXI wieku

Dalsze perspektywy dla rozwoju telepracy są równie optymistyczne. – Brak ograniczeń geograficznych, elastyczny czas pracy, możliwość pogodzenia obowiązków służbowych z życiem prywatnym – to tylko niektóre z zalet telepracy, które sprawiają, że wciąż zwiększa się liczba osób z niej korzystających. W tym roku odsetek ten powinien wzrosnąć o kolejne 2–3% – prognozuje Monika Zakrzewska, Ekspert z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.

Również pracodawcy coraz częściej dostrzegają wpływ telepracy na wzrost konkurencyjności firmy. Z badania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że wśród właścicieli firm wzrasta popularność tej formy zatrudnienia. W październiku 2011 roku na zasadach telepracy zatrudniało 3,5% firm z sektora MŚP, zaś w systemie telepracy częściowej 7,3%. W swojej działalności przedsiębiorcy chętnie korzystają z dobrych praktyk promowanych w ramach usługi „Telepraca – nowa forma organizacji pracy w przedsiębiorstwach”.

Źródło: GENESIS PR