Ten wirus z Facebooka może wykraść hasła do bankowości internetowej

mBank ostrzega klientów, by uważali na komunikaty wyświetlane przez serwis Facebook. Jeśli doszło do infekcji komputera, jedno z powiadomień może zachęcać do instalacji oprogramowania o nazwie Trusteer Rapport. W rzeczywistości jest to wirus, który może przechwycić login i hasło do bankowości internetowej.

Jak podaje bank, atak dotyczy bezpośrednio serwisu Facebook, ale może świadczyć o infekcji komputera. Serwis społecznościowy wyświetla powiadomienie, w którym prosi o zainstalowanie specjalnego oprogramowania o nazwie Trusteer Rapport. Teoretycznie ma ono podnieść poziom bezpieczeństwa korzystania z Facebooka. W rzeczywistości to wirus, który może wykradać hasła i loginy do bankowości internetowej.

Źródło: mBank

Użytkownik jest proszony o podanie swojego numeru telefonu. Na wskazany numer zostanie wysłana wiadomość SMS zawierająca link  do instalacji programu Trusteer Rapport. mBank ostrzega, że po zainstalowaniu aplikacji dochodzi do infekcji telefonu. Przestępcy mogą od tego momentu przejąć kontrolę nad kontem klienta, włącznie z hasłami SMS niezbędnymi do autoryzacji transakcji. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że na atak mogą być narażeni także klienci innych banków.

Dodatkowy problem może stanowić fakt, że w rzeczywistości na rynku dostępne jest prawdziwe oprogramowanie pod nazwą Trusteer Rapport. Oferuje je wspólnie z firmą IBM m.in. eurobank. Program służy do ochrony przed atakami cyberprzestępców na system bankowości internetowej. Może to dodatkowo wprowadzać w błąd mniej zorientowanych w nowościach użytkowników bankowości internetowej. Jeden bank zaleca instalację takiego oprogramowania, drugi odradza.

mBank przypomina, że nie wymaga instalacji na urządzeniach mobilnych żadnego dodatkowego oprogramowania, zwłaszcza takiego, które miałoby podnosić poziom bezpieczeństwa wykonywanych operacji lub dostępu do serwisu transakcyjnego. Jeśli już dojdzie do infekcji urządzenia, warto zresetować telefon i przywrócić ustawienia fabryczne. I oczywiście skontaktować się z infolinią banku.

w.boczon@bankier.pl