Terminale płatnicze wchodzą do kantorów w Polsce

stockyimages, YAY Foto

To jeden z pierwszych projektów zmieniający rynek zakupu walut w kantorach, bo jak do tej pory możliwa była wyłącznie płatność gotówkowa. Dzięki SIX Payment Services terminale płatnicze POS zostały uruchomione dla płatności w sektorze Money Exchange i Bill Payment.

Ponadto w obecnej sytuacji pandemii koronawirusa na całym świecie, kiedy to kładziony jest największy nacisk na zachowanie najwyższych standardów higieny i polecane są zachowania jak najmniej stykowe, płatności bezgotówkowe to dzisiaj jedna z najbezpieczniejszych form płatności, a tym samym unikanie dotykania banknotów i monet.

SIX Payment Services, należący do grupy Worldline – jako pierwszy zaoferował kantorom terminale płatnicze własnej produkcji, stworzone z myślą o specyfice i potrzebach tej branży. To specjalnie sformatowane i wyspecyfikowane urządzenia Worldline Yomani touch XR AUTONOM, które w kantorach spełniają wymagania dotyczące obsługi klienta oraz komfortu użytkowania przez obie strony. Oznacza to, że kwota zostaje wprowadzona na terminalu stacjonarnym przez pracownika kantoru, natomiast za szybą, po stronie klienta, znajduje się terminal z kolorowym wyświetlaczem, na którym klient wprowadza PIN. Płatność może odbywać się zbliżeniowo, jak i wprowadzając kartę do terminala.

Pierwsze urządzania już pracują w wybranych kantorach, natomiast Worldline prowadzi dalsze prace mające na celu ulepszenie hardware’u terminali, dzięki czemu już wkrótce będą one mogły działać z wykorzystaniem każdego możliwego systemu łączności – od Internetu przez 3G/4G aż do WiFi. Terminale Worldline, umożliwiające świadczenie usług finansowych w kantorach, obsługują nie tylko polskie, ale też międzynarodowe karty płatnicze, w tym karty debetowe oraz kredytowe, między innymi karty Visa, Mastercard, Maestro, V PAY, JCB, UPI i inne.

Jak podkreślają sami właściciele kantorów, w których nastąpiła implementacja terminali płatniczych, ważną korzyścią związaną z akceptacją kart płatniczych jest poszerzenie oferty, dotychczas wyłącznie gotówkowej, oraz realizacja oczekiwań klientów powszechnie posługujących się kartami płatniczymi w placówkach handlowych i usługowych. Możliwość realizacji transakcji w kantorze bez użycia gotówki to wciąż rzadkość, stąd wzrost przewagi konkurencyjnej placówek posiadających terminal.

Ponadto, dla samych kantorów niezwykle ważna jest możliwość skorzystania z oferty Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego i tym samym sprawdzenia finalnego kosztu akceptacji kart płatniczych, który pokrył się ze wstępnymi analizami. To sprawia, że właściciele kantorów, którzy wdrożyli terminale płatnicze, nie tylko nie rezygnują z nowego rozwiązania, ale dodają kolejne, już poza programem i rekomendują je innym.

Nie bez znaczenia są też koszty, które muszą ponieść właściciele kantorów. W tym projekcie koszt obsługi kart nie jest wyższy niż koszt obsługi gotówkowej, a po zakończeniu okresu w ramach Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego SIX Payment Sevices gwarantuje korzystne warunki biznesowe. To również potwierdzenie, że wdrożenie terminali w kantorach jest dobrą decyzja biznesową.

Kluczowym aspektem w kontekście wartości, jaką niosą ze sobą terminale, jest również kwestia bezpieczeństwa, poprzez eliminację nadmiaru gotówki, brak konieczności konwojowania transportu pieniędzy, narażenia się na kradzież lub zgubienie gotówki. To wszystko na rzecz elektronicznych płatności i elektronicznego transferu środków.

Koszty wdrożenia terminala w kantorze

Koszty wdrożenia danej innowacyjności to jeden z ważniejszych elementów stanowiących o powodzeniu projektu. W przypadku wprowadzania terminali płatniczych do kantorów istniała bowiem obawa wśród prowadzących kantory, że terminal w kantorze to wyższe koszty obsługi, co w efekcie przynosić będzie mniejsze zyski bądź wymuszać będzie oferowanie klientom mniej konkurencyjnych warunków.

Otóż koszty w przypadkutego projektu, wynikające z prowizji, jaką kantor będzie płacić od każdorazowej transakcji, nie są wyższe niż obsługa gotówki. Oferowana przez SIX Payment Services usługa DCC zmniejsza koszty i jest szczególnie polecana w kantorach znajdujących się w miejscach turystycznych. Oferowany rabat DCC dla transakcji kartami zagranicznymi wynosi 2%, tj. dla każdej transakcji DCC stanowiący przychód akceptanta z tytułu akceptacji kart wydanych przez banki zagraniczne. Co więcej, SIX Payment Services zwraca w całości prowizję od transakcji oraz nadwyżkę wynikającą z wysokości udzielonego rabatu. Kantory, dzięki uczestnictwu SIX Payment Services w programie Polska Bezgotówkowa, mogą być beneficjentem tego programu i nie ponosić żadnych opłat z tytułu posiadania terminala, oczywiście do czasu przekroczenia limitu obrotu na 1 terminalu – 100 tys.

Serwisowanie terminali płatniczych

Pakiet serwisowy SIX Payment Services gwarantuje szybkie i skuteczne wsparcie techniczne kantoru. W razie awarii technicy przyjeżdżają do danego kantoru i sprawdzają oraz naprawiają terminal płatniczy na miejscu lub opcjonalnie, gdy wymaga tego awaria, przywożą urządzenie zastępcze.

Zespół serwisowy odpowiada też na wszystkie pytania związane z terminalami płatniczymi telefonicznie za pośrednictwem infolinii.

Właściciele kantorów nie muszą się też martwić o aktualizacje oprogramowania. SIX Payment Services automatycznie dokonuje aktualizacji w terminalach. Dzięki temu spełniają najwyższe standardy bezpieczeństwa.

Obsługa dwóch rachunków w jednym terminalu

Niezależnie od potrzeb klienta SIX Payment Services zapewnia odpowiednie rozwiązania w ramach integracji systemów, które usprawniają i przyspieszają proces płatności bezgotówkowych. Terminal płatniczy z możliwością implementacji dwóch numerów TID (Terminal ID) umożliwia obsługę standardowych płatności kartą oraz opłat masowych na jednym terminalu POS i rozliczanie ich na dwa niezależne rachunki bankowe. To unikalne rozwiązanie pozwala na naliczanie stawek prowizyjnych dedykowanych dla danej formy płatności w sposób bezpieczny i komfortowy dla użytkownika terminala.