Ceny stali będą rosnąć w II półroczu tego roku, ale zdecydowanie wolniej niż dotychczas. O tym, czy zastój na rynku półprzewodników mamy już za sobą, zdecyduje kondycja producentów elektroniki w ostatnich trzech miesiącach roku – prognozują eksperci Euler Hermes.
Stal
Wzrost produkcji światowej uległ spowolnieniu w związku z redukcją zapasów w Chinach w I połowie roku.
Pod koniec maja 2011 r. produkcja stali na świecie wzrosła o 7% w ujęciu rocznym, ustanawiając nowy rekord: 1,437 biliona ton. Blizny po kryzysie wciąż są jednak widoczne, a tzw. „stare kraje przemysłowe” – USA, Unia Europejska i Japonia – wciąż produkują znacznie mniej stali niż przed kryzysem.
Jak mówi Piotr Pławski, szef zespołu ds. oceny ryzyka w branży stalowej w Euler Hermes: „ostatnie dane pokazują, że trend ten – wzrost produkcji stali utrzymywał się w kolejnych miesiącach na zbliżonym poziomie, także w kraju. Tym niemniej trzeba zauważyć, że sytuacja w branży uległa zmianie. Popyt na stal w Polsce wzrastał dotychczas dwukrotnie szybciej, niż krajowa produkcja, dlatego dynamicznie rósł także jej import. W efekcie importowana stal zaspokajała ponad 60% zapotrzebowania. Podnoszą się na rynku głosy, iż decydują o tym nie tylko możliwości produkcyjne, ale także koszty, m.in. energii i innych opłat w naszym kraju. W efekcie producenci próbują podnieść ceny swoich wyrobów, licząc na utrzymujący się popyt, co nie zawsze się udaje. Popyt bowiem w wielu obszarach handlu stalą zmniejszył się znacznie od drugiego półrocza, w ślad za tym spaść musiały ceny rynkowe u dystrybutorów (a niektóre wyroby – np. blachy taniały już w drugim kwartale) i ceny krajowych producentów były w tej sytuacji nierzadko wygórowane. Reasumując – rok był jak dotychczas na polskim rynku stali udany, chociaż już nie tak jednoznacznie jak ubiegły. Branża liczy na odbicie w ostatnim kwartale, jednak patrząc na znaczną przewagę kończonych w Polsce inwestycji budowlanych nad tymi rozpoczynanymi, trudno bezwarunkowo podzielać ten optymizm.”
Na świecie w ostatnich miesiącach najważniejszym wydarzeniem było niemal całkowite wyhamowanie wzrostu produkcji stali w Chinach do poziomu zaledwie 5% przyrostu w skali roku (przy czym produkcja i tak wyniosła 650 mld ton) w porównaniu z 24-procentowym wzrostem rocznym odnotowanym rok wcześniej. Za ten słaby wynik odpowiadają dwa czynniki: spowolnienie produkcji samochodów połączone z redukcją zapasów dokonywaną przez głównych producentów na lokalnym rynku. Wolniejszy wzrost produkcji w Chinach przyczynił się jednocześnie do spowolnienia wzrostu cen stali wiosną. Pomimo to światowy popyt na stal powinien utrzymać obecne tempo wzrostu w drugiej połowie roku, a produkcja chińska – po zakończeniu redukcji zapasów – powinna zacząć wzrastać w szybszym tempie. W rezultacie ceny stali powinny ponownie wzrosnąć w II połowie roku, ale średnio tylko o ok. 3%.
Półprzewodniki – przyspieszony powrót do rzeczywistości
Spektakularne ożywienie na rynku półprzewodników, które rozpoczęło się w połowie 2009 r., właśnie dobiegło końca. Choć rok 2010 był rekordowy (32-procentowy wzrost na rynku światowym), to jednocześnie sygnalizował powrót do normalnych warunków operacyjnych. Roczne obroty zbliżyły się do poziomu 300 mld dolarów. W pewnym momencie branże użytkowników rozpoczęły uzupełnianie zapasów, ale równie szybko z tego zrezygnowały z uwagi na to, że przez ostatnie 10 lat ceny komponentów spadały średnio o 6% rocznie.
Tomasz Starus, dyrektor Biura Oceny Ryzyka w Euler Hermes: stwierdza, że „na sytuację na rynku półprzewodników wpływ ma to, co dzieje się m.in. w branżach elektroniki użytkowej. Tymczasem produkcja np. RTV nie rozwija się tak dobrze, jak można by m.in. oczekiwać po potencjale rynku: wg. statystyk branżowych jedynie 10% sprzedanych na świecie telewizorów oferuje dostęp do Internetu, a jeszcze mniej – jedynie 5% może generować obraz 3D. Rynek nie rośnie dynamicznie nawet w krajach wschodzących, m.in. w Azji, nie mówiąc już o Europie – o czym dobrze wiemy w Polsce, europejskim zagłębiu produkcji telewizorów LCD. Krajowy popyt nie rośnie, a nawet spadł w II kwartale o 4 do 5%, jak podaje sama branża (wobec minimum kilkunasto, a nawet 20-30 procentowych wzrostów przed kilku laty). Do ograniczenia zakupów przyczyniać się mogą m.in. pewne utrudnienia w dostępie do szybkich pożyczek ratalnych, które wprowadzono w odpowiedzi na sygnalizowany wzrost liczby osób mających problemy z ich regularna spłatą. Ponieważ ponad 4/5 produkcji telewizorów jest z Polski eksportowane, istotne są dla nas też dane o 30% spadku popytu na nie na europejskich rynkach. O mniejszym popycie świadczą działania dystrybutorów i sieci handlowych, które w celu minimalizacji kosztów i strat ograniczają zapasy, trzymając na stanie zazwyczaj jedynie najbardziej poszukiwane modele – odwrotnie niż w czasie hossy, gdy walka o klienta polega na dostępności jak najszerszego spektrum oferowanej elektroniki. W ślad za mniejszym popytem spada więc produkcja i następuje niestety redukcja zatrudnienia. Szczyt sprzedaży w branży – IV kwartał dopiero się zaczął i to od niego zależeć będzie, czy producenci elektroniki użytkowej spiszą go lub nie na straty.
Wzrost na rynku półprzewodników nie przyspieszył w III kwartale 2010 r., a w IV kwartale 2010 r. zaczął spadać (-3,7% kwartał do kwartału), po raz pierwszy od sześciu kwartałów. To wszystko miało miejsce przed katastrofą w Japonii, która spowodowała 26-procentowy spadek dostaw w kwietniu 2011 r. w porównaniu do marca. Produkcja jednak zaczęła zwalniać już wcześniej, o czym świadczył spadek globalnych wskaźników wykorzystania mocy produkcyjnych do niecałych 95%. Na rynku nadal panuje ostra konkurencja, a region Azji i Pacyfiku jeszcze bardziej wzmocnił swoją pozycję, osiągając udział w światowym rynku na poziomie blisko 55% według danych za pierwsze cztery miesiące bieżącego roku. Nie ustają presje cenowe: ceny w Tajwanie spadły o 3% w ciągu czterech pierwszych miesięcy. Jako że branża półprzewodników po raz kolejny musi się zmierzyć ze swoimi naturalnymi ograniczeniami, wzrost rynku w 2011 r. nie powinien przekroczyć 3% pod względem wartości.
Źródło: Talking Heads PR