Trzy pytania do Justyny Baranowskiej-Owczarek z „DomBanku”

Michał Macierzyński, PRnews.pl: „DomBank” to wyspecjalizowany w udzielaniu kredytów mieszkaniowych oddział GETIN Banku. Skąd taki niecodzienny pomysł, by akurat do tej działalności wypromować oddzielną markę? Jak określiłaby Pani miejsce „DomBanku” w strategii całego GETIN Banku?
Justyna Baranowska-Owczarek, menadżer ds. sprzedaży przez Internet, „DomBank”:
Pomysł stworzenia „DomBanku”, oddziału specjalizującego się w kredytach mieszkaniowych to odpowiedź na boom na rynku mieszkaniowym, który obserwujemy od kilku lat. Polski rynek kredytów mieszkaniowych jest bardzo perspektywiczny: od 2002r widoczny jest jego ciągły i stabilny rozwój, a prognozy na najbliższe lata mówią o corocznym kilkuprocentowym wzroście wartości kredytów mieszkaniowych. Natomiast firmowanie niezależną marką określonego biznesu i ścisła specjalizacja to strategia stosowana powszechnie na świecie, dająca wielokrotnie większą szansę na osiągniecie sukcesu w biznesie. Myślę, że nasze dobre wyniki sprzedażowe, osiągnięte zaledwie w dziesięć miesięcy, są potwierdzeniem tego faktu.

MM: Przez niespełna rok osiągnęliście bardzo dobre wyniki sprzedażowe, których mogą wam pozazdrościć instytucje obecne na rynku od wielu lat, dysponujące dużą bazą klientów. W jaki sposób udało się wam to osiągnąć na tak konkurencyjnym rynku? Jakie są obecnie wyniki sprzedaży?
JBO: Bardzo dobre wyniki sprzedażowe to, jak już wspomniałam, przede wszystkim efekt specjalizacji i dużej aktywności. Tworzymy zespół specjalistów w zakresie hipotek. Większość z nas związanych jest z kredytami hipotecznymi od około 10 lat, tj. od początku polskiej bankowości hipotecznej, doskonale znamy więc wszystkie niuanse „hipotek”. To po pierwsze. Po drugie nasza oferta kredytów hipotecznych jest elastyczna. Patrzymy na klienta bardzo indywidualnie, dostosowując naszą ofertę do jego potrzeb i czasami niestandardowych sytuacji. Po trzecie bardzo aktywnie „sprzedajemy” nasze kredyty hipoteczne. To my szukamy klientów i zabiegamy o nich. Docieramy do klientów nie tylko przez nasze biura kredytowe i oddziały GETIN Banku, ale również przez inne kanały dystrybucji, tj. sieci pośredników, Internet, infolinię. Dzięki tym działaniom udało się nam znaleźć w pierwszej 10-tce największych kredytodawców hipotecznych, biorąc pod uwagę wartość udzielonych kredytów. Od sierpnia 2004 roku, a więc od początku naszej działalności, udzieliliśmy kredytów o wartości ponad 600 mln złotych. Nasze ambicje są wysokie, dlatego zamierzamy w tym roku przekroczyć 1 mld złotych wartości udzielonych kredytów.

MM: Jako jedni z pierwszych w Polsce wprowadziliście możliwość przyznania kredytu na podstawie oświadczenia klienta o wysokości dochodów. Skąd taki pomysł i czy sprawdza się w praktyce, czy to – jak podejrzewają niektórzy klienci, tylko chwyt marketingowy?

JBO: Uproszczona forma badania weryfikacji zdolności kredytowej to oferta dla wybranej grupy klientów: osób uprawiających zawód zaufania publicznego, czy klientów, którzy mają duże majątki, ciągle inwestują i nie mogą udokumentować wystarczających dochodów. Jest to kolejny przykład elastyczności naszej oferty i otwarcia na potrzeby dość dużej grupy klientów, którzy mają problemy w otrzymaniu kredytów w innych bankach. Stosowanie uproszczonej formy w praktyce nie jest ryzykowne dla banku i można przypuszczać, że z czasem stanie się pewnym standardem.