Michał Macierzyński: Czym dla Pana jest PR?
M.M.: Ale kiedy mamy pewność, że dane działania PR są warte miliony?
W.W.: Na temat wyceniania PR powstały już całe biblioteki. Toczą się spory jak to robić, gdzie zaczyna się wiedza, a kończy intuicja. Mając świadomość wielkich uproszczeń uważam, że jedyną słuszną wyceną działań PR jest ich końcowy efekt w biznesie. Nie można zamykać komunikacji w wieży z kości słoniowej. „Na koniec dnia” działania mają się przełożyć na liczbę klientów potencjalnie zainteresowanych kupnem naszych produktów lub skorzystaniem z naszych usług. Dlatego, jeśli traktujemy PR jako funkcję zarządzania, kwestia oceny stanie się prostsza.
M.M.: Czy dostrzega Pan różnice pomiędzy pracą w banku i u doradcy finansowego?
W.W.: Oba rodzaje instytucji mają swoje plusy i minusy. Bank to niemal z definicji prestiżowa instytucja, która nie ma problemu z pozyskiwaniem partnerów np. do działań B2B. Ma gigantyczny potencjał kadrowy i oczywiście finansowy. Może jednak być mniej podatna na szybkie zmiany i skłonna do działania zgodnie z procedurami, co choć ważne, nie zawsze się sprawdza. Z kolei doradcy mają atut w postaci niezależności (mniej lub bardziej zasłużony) – przekłada się on na komunikację z mediami, które potrzebują komentarzy, wypowiedzi i analiz o charakterze niekomercyjnym. W obu przypadkach wszystko sprowadza się jednak do umocowania PR w strukturze. Nieporozumieniem jest podporządkowanie tych działań marketingowi. Zresztą odwrotna sytuacja też byłaby błędna. Piarowiec musi mieć dostęp do wiedzy u samych źródeł. Bark takiego rozwiązania widzimy zawsze boleśnie na przykładach firm przeżywających sytuacje kryzysową. PR nie może podlegać presji marketingu – to naraża go na utratę dystansu, a stąd już tylko krok do śmieszności. To dwa odrębne światy, które trzeba traktować równorzędnie stawiając ich zarządzającym jeden konkretny cel: sukces biznesu.
Do Goldenegg Wojciech Wężyk przeszedł z MultiBanku (BRE Bank SA), gdzie w latach 2005-07 zajmował stanowisko rzecznika prasowego. Do jego głównych obowiązków w Goldenegg należy budowa i realizowanie strategii komunikacyjnej.Wężyk jest absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie gdzie ukończył dwa kierunki – Historię oraz Zarządzanie w Administracji Publicznej. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oddział w Łodzi. Jego hobby to biegi długodystansowe.