Turcy i Rosjanie skorzy do płatności mobilnych i zbliżeniowych

Badanie „Tech Nation”, przeprowadzone przez MasterCard, wskazuje na wzrost zastosowania nowych technologii w płatnościach w całej Europie.

MasterCard Worldwide ogłosił wyniki badania „Tech Nation”, pokazujące, jak różne kraje Europy torują drogę nowym technologiom płatności, takim jak płatności mobilne czy zbliżeniowe.

Badanie online przeprowadzone w listopadzie przez Ipsos MORI wśród ponad 8 tysięcy dorosłych w wieku 16 do 64 lat w Wielkiej Brytanii, Turcji, Rosji, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Włoszech miało na celu identyfikację tych form rozliczeń, z których ludzie obecnie korzystają i których spodziewają się używać coraz częściej w przyszłości.

Turcja i Rosja wiodą prym w zestawieniu krajów o najwyższej świadomości technologicznej, z 31% (Rosja) i 13% (Turcja) respondentów stosujących obecnie technologie płatności mobilnej, znacznie wyprzedzając Wielką Brytanię, która osiągnęła jedynie 6%. Również technologie zbliżeniowe znajdują więcej zwolenników wśród mieszkańców Rosji (12%) i Turcji (10%).

Kluczowe wyniki badania:

•    Rosja i Turcja notują najwyższą dynamikę rozwoju płatności mobilnych i zbliżeniowych, choć Rosja zostaje w tyle za innymi krajami w badaniu płatności w handlu elektronicznym (49%).
•    Kraje najintensywniej korzystające z handlu elektronicznego to Wielka Brytania i Holandia – obydwa kraje na poziomie 78%.
•    Gotówka i karty nadal cieszą się popularnością w wielu krajach; krajem o najniższym poziomie korzystania z kart jest Holandia (43%).

Prócz wykazania, że gospodarki wschodzące – Turcja i Rosja – stanowią czołówkę w wykorzystaniu nowych technologii płatności, takich jak płatność komórkowa i zbliżeniowa, wyniki badania podkreślają duże rozbieżności w stosowaniu tradycyjnych metod płatności, takich jak czeki lub gotówka, w krajach objętych badaniem. Na przykład – czeki nadal dominują we Francji (75%) i Wielkiej Brytanii (56%), podczas gdy w Rosji, Turcji i Holandii ich popularność plasuje się na poziomie jedynie 4%.

Płatności gotówką nadal stosowane są chętnie we wszystkich krajach, za wyjątkiem Holandii (43%), gdzie klienci stosujący takie technologie płatności jak zbliżeniowa, mobilna czy handel elektroniczny sięgają do nich częściej niż użytkownicy w większości innych krajów. Podobnie ci pionierscy użytkownicy w Holandii byli bardziej skłonni przewidywać ograniczanie stosowania gotówki i czeków oraz zwiększenie wykorzystania rozliczeń mobilnych w niedalekiej przyszłości.

Podczas gdy zastosowanie mobilnych technologii płatności jest najwyższe w Rosji (31%), konsumenci w Holandii częściej są skłonni dokonywać płatności mobilnych w wydatkach codziennych lub cotygodniowych. Spośród znów klientów korzystających dzisiaj z technologii zbliżeniowej mieszkańcy Rosji (44%) Holandii (47%) i Niemiec (44%) używają jej częściej – codziennie lub co tydzień.

Jorn Lambert, dyrektor MasterCard Emerging Payments na region Europy, komentuje: „Wyniki badań pokazują, że choć gotówka i karty nadal mają swoje miejsce w portfelach konsumentów w tych krajach, rośnie akceptacja dla nowych technologii płatności”.

„Prawdopodobnie nie powinno dziwić, że kraje takie jak Turcja – znana z szybkiej asymilacji nowych technologii – stosują najnowsze formy płatności. Niemniej interesującym jest fakt, że kraje takie jak Rosja, Francja czy Włochy również chętnie korzystają z wygody, jaką zapewnia płatność mobilna.”

„Jedno jest pewne – wraz z tym, jak konsumenci wyznaczają dynamikę w kierunku wygodniejszych, szybszych technologii rozliczeń, płatności zbliżeniowe i internetowe są skazane na rozwój.”

Zestawienie przyjęcia technologii przez kraje. Respondentów zapytano, których technologii płatności używali w ciągu ostatnich kilku lat

Mobilne

Zbliżeniowe

Komputer

Karta kredytowa/

debetowa/ sklepowa

Gotówka

Czeki

Rosja (31%)

Rosja

(12%)

Wlk. Brytania

(78%)

Wlk. Brytania

(92%)

Wlk. Brytania

(95%)

Francja

(75%)

Turcja (13%)

Turcja

(10%)

Holandia

(78%)

Francja

(87%)

Hiszpania

(87%)

Wlk. Brytania

(56%)

Hiszpania (11%)

Hiszpania

(9%)

Niemcy

(70%)

Hiszpania

(87%)

Holandia

(87%)

Włochy

(39%)

Holandia

(8%)

Holandia

(9%)

Francja

(64%)

Turcja

(82%)

Niemcy

(87%)

Hiszpania

(14%)

Włochy

(8%)

Niemcy

(9%)

Turcja

(62%)

Włochy

(69%)

Rosja

(86%)

Niemcy

(6%)

Niemcy

(7 %)

Włochy

(6%)

Hiszpania

(60%)

Rosja

(64%)

Francja

(83%)

Turcja

(4%)

Wlk. Brytania

(6%)

Wlk. Brytania

(5%)

Włochy

(57%)

Niemcy

(56%)

Włochy

(82%)

Rosja

(4%)

Francja

(4%)

Francja

(4%)

Rosja

(49%)

Holandia

(43%)

Turcja

(81%)

Holandia

(4%)

Badanie przeprowadzono pomiędzy 28 października a 7 listopada 2011 poprzez i:omnibus – Omnibus online Ipsos MORI. Próba składała się z 8,088 respondentów w wieku 16 do 64 lat. Dane były ważone dla dorosłych w wieku 16-64 lat w każdym z krajów.

Źródło: Weber Shandwick