Badanie „Tech Nation”, przeprowadzone przez MasterCard, wskazuje na wzrost zastosowania nowych technologii w płatnościach w całej Europie.
MasterCard Worldwide ogłosił wyniki badania „Tech Nation”, pokazujące, jak różne kraje Europy torują drogę nowym technologiom płatności, takim jak płatności mobilne czy zbliżeniowe.
Badanie online przeprowadzone w listopadzie przez Ipsos MORI wśród ponad 8 tysięcy dorosłych w wieku 16 do 64 lat w Wielkiej Brytanii, Turcji, Rosji, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech i Włoszech miało na celu identyfikację tych form rozliczeń, z których ludzie obecnie korzystają i których spodziewają się używać coraz częściej w przyszłości.
Turcja i Rosja wiodą prym w zestawieniu krajów o najwyższej świadomości technologicznej, z 31% (Rosja) i 13% (Turcja) respondentów stosujących obecnie technologie płatności mobilnej, znacznie wyprzedzając Wielką Brytanię, która osiągnęła jedynie 6%. Również technologie zbliżeniowe znajdują więcej zwolenników wśród mieszkańców Rosji (12%) i Turcji (10%).
Kluczowe wyniki badania:
• Rosja i Turcja notują najwyższą dynamikę rozwoju płatności mobilnych i zbliżeniowych, choć Rosja zostaje w tyle za innymi krajami w badaniu płatności w handlu elektronicznym (49%).
• Kraje najintensywniej korzystające z handlu elektronicznego to Wielka Brytania i Holandia – obydwa kraje na poziomie 78%.
• Gotówka i karty nadal cieszą się popularnością w wielu krajach; krajem o najniższym poziomie korzystania z kart jest Holandia (43%).
Prócz wykazania, że gospodarki wschodzące – Turcja i Rosja – stanowią czołówkę w wykorzystaniu nowych technologii płatności, takich jak płatność komórkowa i zbliżeniowa, wyniki badania podkreślają duże rozbieżności w stosowaniu tradycyjnych metod płatności, takich jak czeki lub gotówka, w krajach objętych badaniem. Na przykład – czeki nadal dominują we Francji (75%) i Wielkiej Brytanii (56%), podczas gdy w Rosji, Turcji i Holandii ich popularność plasuje się na poziomie jedynie 4%.
Płatności gotówką nadal stosowane są chętnie we wszystkich krajach, za wyjątkiem Holandii (43%), gdzie klienci stosujący takie technologie płatności jak zbliżeniowa, mobilna czy handel elektroniczny sięgają do nich częściej niż użytkownicy w większości innych krajów. Podobnie ci pionierscy użytkownicy w Holandii byli bardziej skłonni przewidywać ograniczanie stosowania gotówki i czeków oraz zwiększenie wykorzystania rozliczeń mobilnych w niedalekiej przyszłości.
Podczas gdy zastosowanie mobilnych technologii płatności jest najwyższe w Rosji (31%), konsumenci w Holandii częściej są skłonni dokonywać płatności mobilnych w wydatkach codziennych lub cotygodniowych. Spośród znów klientów korzystających dzisiaj z technologii zbliżeniowej mieszkańcy Rosji (44%) Holandii (47%) i Niemiec (44%) używają jej częściej – codziennie lub co tydzień.
Jorn Lambert, dyrektor MasterCard Emerging Payments na region Europy, komentuje: „Wyniki badań pokazują, że choć gotówka i karty nadal mają swoje miejsce w portfelach konsumentów w tych krajach, rośnie akceptacja dla nowych technologii płatności”.
„Prawdopodobnie nie powinno dziwić, że kraje takie jak Turcja – znana z szybkiej asymilacji nowych technologii – stosują najnowsze formy płatności. Niemniej interesującym jest fakt, że kraje takie jak Rosja, Francja czy Włochy również chętnie korzystają z wygody, jaką zapewnia płatność mobilna.”
„Jedno jest pewne – wraz z tym, jak konsumenci wyznaczają dynamikę w kierunku wygodniejszych, szybszych technologii rozliczeń, płatności zbliżeniowe i internetowe są skazane na rozwój.”
Zestawienie przyjęcia technologii przez kraje. Respondentów zapytano, których technologii płatności używali w ciągu ostatnich kilku lat
Mobilne |
Zbliżeniowe |
Komputer |
Karta kredytowa/ debetowa/ sklepowa |
Gotówka |
Czeki |
Rosja (31%) |
Rosja (12%) |
Wlk. Brytania (78%) |
Wlk. Brytania (92%) |
Wlk. Brytania (95%) |
Francja (75%) |
Turcja (13%) |
Turcja (10%) |
Holandia (78%) |
Francja (87%) |
Hiszpania (87%) |
Wlk. Brytania (56%) |
Hiszpania (11%) |
Hiszpania (9%) |
Niemcy (70%) |
Hiszpania (87%) |
Holandia (87%) |
Włochy (39%) |
Holandia (8%) |
Holandia (9%) |
Francja (64%) |
Turcja (82%) |
Niemcy (87%) |
Hiszpania (14%) |
Włochy (8%) |
Niemcy (9%) |
Turcja (62%) |
Włochy (69%) |
Rosja (86%) |
Niemcy (6%) |
Niemcy (7 %) |
Włochy (6%) |
Hiszpania (60%) |
Rosja (64%) |
Francja (83%) |
Turcja (4%) |
Wlk. Brytania (6%) |
Wlk. Brytania (5%) |
Włochy (57%) |
Niemcy (56%) |
Włochy (82%) |
Rosja (4%) |
Francja (4%) |
Francja (4%) |
Rosja (49%) |
Holandia (43%) |
Turcja (81%) |
Holandia (4%) |
Badanie przeprowadzono pomiędzy 28 października a 7 listopada 2011 poprzez i:omnibus – Omnibus online Ipsos MORI. Próba składała się z 8,088 respondentów w wieku 16 do 64 lat. Dane były ważone dla dorosłych w wieku 16-64 lat w każdym z krajów.
Źródło: Weber Shandwick