Twórca mBanku uruchomił nowy bank. Czy Smart Bank powtórzy sukces mBanku?

Wystartował nowy bank twórcy mBanku Sławomira Lachowskiego – Bank Smart. Wieloletni szef mBanku, zabrał na pokład część „starej ekipy”, która przyczyniła się do sukcesu banku internetowego. Czy Bank Smart powtórzy sukces na miarę mBanku?


Sławomir Lachowski to legenda w branży finansowej. To osoba, która lata temu przekonała władze BRE, że warto stworzyć nową jakość w sektorze finansowym – uruchomić bank internetowy mBank. Bank powstał w ekspresowym tempie 100 dni i bardzo szybko zdobył uznanie klientów. Jak na owe czasy, a przypomnijmy był to rok 2001, była to prawdziwa rewolucja: bank bez opłat z dostępem online 24/7. Sławomir Lachowski był prezesem BRE Banku do 2008 roku, później jego gwiazda nieco przyblakła. Pojawił się w Meritum Banku, gdzie forsował ideę banku mobilnego. W ubiegłym roku złożył rezygnację i przeszedł do FM Banku (od kilku dni BIZ Banku), gdzie dalej pracował nad koncepcją banku z telefonu.

Dziś w internecie pojawiła się witryna Bank Smart http://www.banksmart.pl/. W chwili pisania tego tekstu w marketach nie ma jeszcze aplikacji mobilnej, która ma być rdzeniem nowego banku. W założeniu Bank Smart ma bowiem być bankiem w pełni mobilnym, a klient tylko sporadycznie będzie musiał logować się do internetu. Nie trudno znaleźć tu podobieństwo „ideologiczne” do ostatniego wdrożenia mobilnego Meritum Banku, który też przekonuje klientów, że jego aplikacja mobilna może w pełni zastąpić bankowość internetową. Z jej poziomu można nawet otworzyć konto.

Zobacz też: Już 2,8 mln klientów ma swój bank w komórce

„Konkurencja opłaca celebrytów. My dajemy konto bez opłat.” – to hasło przewodnie nowego Banku. Nawiasem mówiąc, podobne do reklamy mBanku sprzed kilku lat. Rachunek osobisty i karta są bezpłatne. Do końca 2014 roku wszystkie wypłaty z bankomatów w kraju i za granicą będą darmowe. Potem tylko pierwsze 3 w miesiącu, nie wiadomo jaka będzie prowizja za pozostałe. Umowę można podpisać za pomocą przelewu z poziomu telefonu lub komputera, oraz za pośrednictwem kuriera. Razem z rachunkiem bieżącym dostępne jest również konto oszczędnościowe (na 4 proc.!), a do końca czerwca klienci będą mogli zaciągnąć kredyt i założyć lokatę – wszystko z poziomu telefonu, bez oddziału i kuriera. Aplikacją mobilna umożliwi zarządzanie komendami wypowiadanymi przez użytkownika (tak samo jak w Meritum Banku). Jest także bezpłatne konto dla biznesu.

Warto zauważyć, że obok Lachowskiego, na pokładzie Smart Banku znalazły się osoby, które przyczyniły się przed laty do sukcesu mBanku:

Piotr Gawron, długoletni dyrektor zarządzający mBankiem, szef projektu ekspansji mBanku do Czech i na Słowację. W Banku Pocztowym odpowiedzialny za ofertę dla klientów indywidualnych z małych miast. Członek zarządu, autor strategii mobilnej Meritum Banku.

Tomasz Lipiński,przez wiele lat odpowiedzialny za strategię komunikacji mBanku w internecie, a także rozwój zdalnych narzędzi dostępu takich jak serwis transakcyjny. Wdrożył w mBanku bankowość mobilną. W Banku SMART odpowiedzialny za działania marketingowe.

Anna Znamirowska-Stączek– specjalistka w dziedzinie kart bankowych, zaczynała karierę m.in. w SouthTrust Bank of Alabama w USA, stworzyła ofertę kartową mBanku i MultiBanku, ostatnio przez 5 lat kierowała obszarem kart bankowych w Banku Pocztowym. Sekretarz krajowej organizacji Visa Polska od 2005 roku.

Nowe logo ma elementy nawiązujące do pierwszego logotypu mBanku

Czy Bank Smart ma szanse powtórzyć sukces na miarę mBanku? Nie będzie to niestety łatwe zadanie. Dziś rynek znajduje się już w zupełnie innym miejscu, a darmowe konto nie jest już czynnikiem gwarantującym przewagę konkurencyjną. Wszystkie duże banki o mocnych brandach oferują podobne produkty swoim klientom. Niewykluczone jednak, że Sławomir Lachowski po raz kolejny wybiega myślą przed utarte standardy. Według niego, zaczyna się nowa era, w której bankowość przeniesie się do telefonów komórkowych (jak przed laty przeniosła się z „marmurków” do internetu). Uważa, że dopiero wchodzimy w etap, kiedy smartfony na dobre zaczną wypierać bankowość internetową, a za kilka lat bankowanie z poziomu telefonu będzie rzeczą naturalną. Czas pokaże, czy po raz kolejny jego prognozy okażą się strzałem w dziesiątkę. Tymczasem Bank Smart chce osiągnąć w tym roku liczbę 30 tys. klientów, a w ciągu trzech lat około 200 tys.

Wojciech Boczoń

współpraca Mateusz Gawin

w.boczon@bankier.pl