Poniżej statystyczne podsumowanie działań Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego w 2010 roku.
Postępowania licencyjne dot. banków
- 59 decyzji w sprawie wydania zgody na powołania członków zarządów banków,
- 55 decyzji w sprawie wydania zezwolenia na dokonanie zmian w statutach banków działających w formie spółki akcyjnej,
- 431 decyzji w sprawie wydania zezwolenia na dokonanie zmian w statutach banków spółdzielczych,
- 1 decyzja w sprawie wydania zezwolenia na połączenie banków w formie spółki akcyjnej,
- 1 decyzja w sprawie wydania zezwolenia na nabycie przedsiębiorstwa bankowego,
- 4 decyzje w sprawie wykonywania prawa głosu na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy banku w formie spółki akcyjnej,
- 5 decyzji w sprawie wydania zezwolenia na rozszerzenie terenu działania banku spółdzielczego,
- 2 decyzje zezwalające na otwarcie w Polsce przedstawicielstwa instytucji kredytowej,
- 3 zawiadomienia o prowadzeniu przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności na terytorium Polski poprzez oddział,
- 1 zawiadomienie o zakończeniu przez bank krajowy prowadzenia działalności na terytorium państwa goszczącego poprzez oddział,
- 3 zawiadomienia o zakończeniu prowadzenia przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności na terytorium Polski poprzez oddział,
- 39 zawiadomień o prowadzeniu przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności transgranicznej na terytorium Polski,
- 1 zawiadomienie o zaprzestaniu prowadzenia przez instytucję kredytową lub instytucję finansową działalności transgranicznej na terytorium Polski,
- 1 zawiadomienie o prowadzeniu przez bank krajowy działalności na terytorium państwa goszczącego w ramach działalności transgranicznej,
- 325 opinii nadzorczych, prawnych oraz innych.
Inspekcje w bankach
- 55 inspekcji kompleksowych, z czego 8 w bankach komercyjnych, 47 w bankach spółdzielczych,
- 33 inspekcje problemowe, z czego 16 w bankach komercyjnych (w tym 5 w zakresie oceny wniosków banków o wyrażenie zgody na stosowanie metod statystycznych na potrzeby obliczania wymogów kapitałowych), 17 w bankach spółdzielczych (w tym 13 inspekcji w zakresie „prania brudnych pieniędzy”),
- 3 postępowania wyjaśniające, z czego 1 w banku komercyjnym, 1 w przedstawicielstwie instytucji kredytowej, 1 w banku spółdzielczym,
- w 8 bankach kontrola prawidłowości naliczania wymaganej wysokości rezerwy obowiązkowej,
- 53 spotkania panelowe, w wyniku których przyznawano bankom oceny punktowe po inspekcjach,
- 413 zaleceń KNF dla 16 banków komercyjnych, wydanych po inspekcjach kompleksowych i problemowych, oraz postępowaniach wyjaśniających., z czego 268 dotyczy inspekcji kompleksowych, w tym: 66 – ryzyka kredytowego, 33 – ryzyka płynności, 23 – ryzyka rynkowego, 36 – ryzyka operacyjnego, 15 – wyniku finansowego, 32 – kapitału, 63 – procesu zarządzania bankiem,
- opracowanie 1323 analiz sytuacji ekonomiczno-finansowej banków spółdzielczych.
Regulacje nadzorcze dotyczące sektora bankowego
- 121 interpretacji przepisów dotyczących rekomendacji, uchwał KNF oraz obowiązujących przepisów prawa,
- 73 sprawy dotyczące sprawozdawczości banków, w tym związane ze zmianami w instrukcjach do pakietów FINREP/COREP,
- 3 badania ankietowe skierowane do banków,
- 57 spraw dotyczących postępowań monitorujących zgodność działania banków z przepisami w zakresie rachunkowości,
- 77 pism w sprawach opinii dotyczących opracowań oraz stanowisk w zakresie prac legislacyjnych,
- 7 decyzji i 4 opinie w zakresie stosowania modeli ilościowych oraz metod związanych z obliczaniem wymogów kapitałowych,
- opracowanie projektu zmiany ustawy Prawo bankowe,
- nowelizacja 3 uchwał KNF,
- wydanie 3 uchwał KNF,
- opracowanie projektów nowelizacji 4 uchwał KNF,
- nowelizacje rekomendacji KNF,
- wydanie 1 nowej rekomendacji KNF,
- opracowanie 5 projektów rekomendacji KNF,
- opracowanie 4 projektów aktów wykonawczych.
Nadzór bankowy „zza biurka”
- 3 zestawy danych o ocenach CAEL banków komercyjnych przekazane do NBP,
- 4 zestawy kwartalnego jednostkowego Raportu Raportów Wskaźników Ekonomiczno-Finansowych dla banków i oddziałów instytucji kredytowych,
- 1 decyzja o nałożeniu kary finansowej na bank,
- uczestnictwo przedstawicieli UKNF w spotkaniach 31 kolegiów nadzorczych (Francja, Holandia, Niemcy, Austria, Wielka Brytania, Dania, Belgia, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Norwegia, Szwecja, Irlandia, Grecja oraz Stany Zjednoczone),
- 70 decyzji o powierzeniu wykonywania określonych czynności podmiotom zewnętrznym,
- 5 decyzji w sprawie umorzenia postępowań oraz 1 decyzja w sprawie zawieszenia postępowania dotyczącego powierzenia wykonywania określonych czynności podmiotom zewnętrznym,
- 19 decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania KNF sprawozdań finansowych podmiotów blisko powiązanych z bankiem,
- 5 decyzji w sprawie zwolnienia z obowiązku przekazania KNF skonsolidowanych sprawozdań finansowych wraz z tłumaczeniem na język polski oraz 2 decyzje w sprawie ograniczenia zakresu tego obowiązku,
- 3 decyzje w sprawie wydania zgody na zaliczenia do funduszy uzupełniających środków pieniężnych z tytułu pożyczek podporządkowanych,
- 2 decyzje w sprawie wydania zgody na zaliczenie do funduszy uzupełniających środków z tytułu emisji obligacji własnych banku,
- 2 decyzje w sprawie wyrażenia zgody na wcześniejszy zwrot środków pieniężnych pochodzących z pożyczki podporządkowanej zaliczonych do funduszy uzupełniających banku oraz 1 w sprawie wcześniejszego wykupu obligacji podporządkowanych, zaliczanych do funduszy uzupełniających banku,
- 2 postanowienia o wyrażeniu stanowiska w sprawie wpisania banku/oddziału instytucji kredytowej na listę gwarantów,
- 4 decyzje w sprawie umorzenia w innych postępowaniach,
- 4 raporty całościowe, inne informacje i dane na temat sytuacji sektora bankowego dla KNF i Komitetu Stabilności Finansowej,
- 10 analiz opartych na badaniach ankietowych skierowanych do banków,
- zobowiązanie 2 banków do opracowania programów postępowania naprawczego,
- opracowanie danych dla inspekcji w 3 bankach komercyjnych,
- 2 zalecenia KNF dla 1 banku komercyjnego w ramach nadzoru analitycznego,
- 51 pism dotyczących outsourcingu, programów naprawczych, realizacji zaleceń poinspekcyjnych, sprawozdawczości itp.,
- 2 opracowania dla KNF, dotyczące banków objętych postępowaniem naprawczym,
- opracowanie danych dla inspekcji w 6 bankach komercyjnych i 13 bankach spółdzielczych,
- 492 pism w sprawie nadania numerów EKZ, szacunkowo – 2600 numerów EKZ, a także utworzenie 122 zestawień doraźnych oraz 65 zestawień przekrojowych.
Sektor spółdzielczy
- 1 decyzja w sprawie wyrażenia zgody na połączenie banków,
- 1 decyzja w sprawie żądania zwołania nadzwyczajnego walnego zgromadzenia akcjonariuszy,
- 2 decyzje w sprawie powołania kuratora,
- 2 akceptacje programów postępowania naprawczego,
- 1 akceptacja korekty programu postępowania naprawczego,
- 2 wezwania banków do opracowania programu postępowania naprawczego,
- 1 decyzja w sprawie dokonania zmian w umowie zrzeszenia banku,
- 31 zaleceń poinspekcyjnych do banków spółdzielczych,
- 11 opinii dotyczących zaleceń poinspekcyjnych,
- 107 postanowień w sprawie banków, które złożyły wniosek do Ministerstwa Finansów o wpisanie do wykazu gwarantów,
- 39 decyzji w sprawie zaliczania do funduszy własnych zobowiązania podporządkowanego,
- 1 decyzja w sprawie zaliczania do funduszy własnych zobowiązania z tytułu emisji bankowych papierów wartościowych,
- 18 decyzji w sprawie zaliczania do funduszy podstawowych obligacji długoterminowych,
- 2 decyzje w sprawie zaliczenia do funduszy uzupełniających środków pieniężnych uzyskanych z emisji obligacji,
- 1 decyzja odmowna w sprawie pozwolenia na zmianę wag ryzyka,
- 813 okresowych analiz banków, w tym 235 dla największych banków,
- 57 wystąpień nadzorczych do banków,
- 193 pisma dotyczące klasyfikacji ekspozycji kredytowych do poszczególnych grup ryzyka,
- 31 zaświadczeń /potwierdzeń uprawnień do wykonywania działalności bankowej,
- 114 pism, w tym dotyczących outsourcingu, programów naprawczych, realizacji zaleceń poinspekcyjnych itp.,
- 8 wystąpień nadzorczych do banków zrzeszających, dotyczących BION oraz zawierających wyjaśnienia lub wskazówki nadzorcze przeznaczone dla uczestników zrzeszenia,
- 48 wystąpień przekazanych do innych podmiotów,
- 3 opracowania dla KNF, dotyczące sektora finansowego.
Fundusze inwestycyjne
- 8 zezwoleń na wykonywanie działalności przez TFI, 3 zezwolenia na rozszerzenie przedmiotu działalności TFI o zarządzanie portfelami, w skład których wchodzą instrumenty finansowe,
- 5 zezwoleń na utworzenie specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
- 5 zezwoleń na utworzenie funduszu inwestycyjnego otwartego,
- 105 zezwoleń na utworzenie funduszu inwestycyjnego zamkniętego, zatwierdzenie 14 prospektów emisyjnych certyfikatów inwestycyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych oraz 25 aneksów do prospektów emisyjnych,
- 172 zezwolenia na zmianę statutu funduszu inwestycyjnego,
- 53 zgody na zmianę depozytariusza,
- 3 zgody na lokowanie aktywów w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego, będące przedmiotem obrotu na rynku zorganizowanym w państwie innym niż państwo należące do OECD,
- 10 zezwoleń na zarządzanie sekurytyzowanymi wierzytelnościami,
- 9 zawiadomień o zamiarze nabycia akcji TFI,
- 23 zawiadomienia o zamiarze zbywania tytułów uczestnictwa funduszu zagranicznego (subfunduszy) na terytorium RP oraz 4 notyfikacje spółek zarządzających funduszami inwestycyjnymi,
- wyznaczenie 1 likwidatora dla funduszu inwestycyjnego,
- 1 zezwolenie na połączenie dwóch funduszy inwestycyjnych otwartych zarządzanych przez to samo towarzystwo, 9 zezwoleń na połączenie dwóch subfunduszy funduszu inwestycyjnego otwartego lub dwóch subfunduszy specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
- 1 zezwolenie na przekształcenie funduszy inwestycyjnych otwartych w jeden fundusz z wydzielonymi subfunduszami, 7 zezwoleń na przekształcenie funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego w subfundusz istniejącego funduszu inwestycyjnego otwartego lub specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego,
- przeanalizowanie 12 957 raportów bieżących i okresowych funduszy inwestycyjnych, 2 361 raportów bieżących i okresowych TFI oraz 2 421 informacji od depozytariuszy.
Domy maklerskie i infrastruktura rynku kapitałowego
- 37 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej (w tym: 6 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej dla nowych podmiotów, 31 decyzji w przedmiocie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej rozszerzających dotychczasowy zakres działalności),
- 1 zezwolenie na prowadzenie działalności powierniczej,
- 1 decyzja w przedmiocie przestrzegania norm adekwatności kapitałowej przez dom maklerski,
- 9 zezwoleń na prowadzenie rejestrów lub rachunków towarów giełdowych,
- rozpatrzenie 11 zawiadomień o zamiarze nabycia lub objęcia akcji domów maklerskich,
- rozpatrzenie notyfikacji zagranicznych firm inwestycyjnych: bez oddziału – 283 (w tym 15 instytucji kredytowych), w formie oddziału – 7 (w tym 1 instytucja kredytowa),
- przeanalizowanie ok. 4 250 raportów bieżących i okresowych domów maklerskich, biur maklerskich oraz banków powierniczych,
- 7 decyzji w sprawie zatwierdzenia zmian w Regulaminie KDPW SA, 1 decyzja w sprawie funduszu rozliczeniowego prowadzonego przez KDPW SA, zatwierdzenie Regulaminu Giełdowej Izby Rozrachunkowej KDPW SA, 6 decyzji w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie GPW SA, 1 zawiadomienie GPW SA o zamiarze organizowania obrotu towarami giełdowymi, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Statucie GPW SA, rozpatrzenie 10 postępowań w sprawie zawiadomienia o zamiarze nabycia akcji GPW SA, rozpatrzenie zawiadomienie GPW SA o zamiarze organizowania obrotu towarami giełdowymi, 2 decyzje w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie BondSpot SA, 1 decyzja w sprawie odwołania Członka Zarządu BondSpot SA, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Statucie BondSpot SA, rozpatrzenie zawiadomienia BondSpot o utworzeniu alternatywnego systemu obrotu, 4 decyzje w sprawie udzielenia zgody na dokonanie zmian w Regulaminie TGE SA, 1 decyzja w sprawie udzielenia zgody na utworzenie IRGiT SA, a następnie na pełnienie funkcji giełdowej izby rozrachunkowej,
- 12 decyzji w sprawie zniesienia dematerializacji akcji,
- 2 decyzje w sprawie nadania statusu agencji informacyjnej,
- 3 decyzje o wpisie do rejestru inwestorów kwalifikowanych.
Prospekty emisyjne
- 63 zatwierdzone prospekty emisyjne spółek oraz 171 aneksy do prospektów emisyjnych, stwierdzenie równoważności 6 memorandów,
- 1 zakończone postępowanie wszczęte w związku z podejrzeniem naruszenia przepisów prawa w związku z ofertą publiczną lub wprowadzeniem papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym,
- 800 wpisów instrumentów finansowych, innych niż certyfikaty inwestycyjne do ewidencji prowadzonej przez KNF.
Raporty bieżące i okresowe spółek publicznych
- sprawdzenie pod względem formalno – prawnym ok. 28 000 przekazanych przez spółki publiczne raportów bieżących, okresowych i poufnych,
- analiza wyselekcjonowanych sprawozdań finansowych 63 emitentów, o łącznej kapitalizacji stanowiącej 8,4% kapitalizacji rynku regulowanego (wg stanu na początek grudnia 2010 r.), pod kątem zgodności ze stosowanymi zasadami rachunkowości.
Zakłady ubezpieczeń
- 2 decyzje w sprawie wydania zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania,
- 2 decyzje w sprawie zatwierdzenia statutu krajowego zakładu ubezpieczeń, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania i 44 decyzje w sprawie zatwierdzenia zmian statutu krajowego zakładu ubezpieczeń,
- 8 decyzji w sprawie wyznaczenia maksymalnego terminu nabycia akcji krajowego zakładu ubezpieczeń,
- 3 uchwały KNF o braku przesłanek do zgłoszenia sprzeciwu, w tym 2 uchwały KNF o braku przesłanek do zgłoszenia sprzeciwu wobec likwidacji zakładu ubezpieczeń oraz 1 uchwała KNF o braku przesłanek do zgłoszenia sprzeciwu wobec połączenia zakładów ubezpieczeń,
- 49 notyfikacji o zamiarze podjęcia działalności ubezpieczeniowej na terytorium RP przez zakład ubezpieczeń z siedzibą w państwie członkowskim UE,
- 14 notyfikacji dotyczących rezygnacji z prowadzenia działalności ubezpieczeniowej na terytorium RP przez zakład ubezpieczeń z siedzibą w państwie członkowskim UE,
- 5 zawiadomień dotyczące prowadzenia działalności ubezpieczeniowej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na terytorium państw członkowskich UE,
- 2 zawiadomienia dotyczące rezygnacji z prowadzenia działalności ubezpieczeniowej przez krajowe zakłady ubezpieczeń na terytorium państw członkowskich UE,
- 1 decyzja w sprawie zatwierdzenia umowy przeniesienia portfela ubezpieczeń,
- 32 decyzje w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa / członka zarządu zakładu ubezpieczeń, w tym 6 decyzji o umorzeniu postępowania oraz 1 decyzja odmawiająca wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji, odmawiającej wyrażenia zgody na powołanie na członka zarządu zakładu ubezpieczeń; 1 decyzja utrzymująca w mocy decyzję o odmowie wyrażenia zgody na powołanie na prezesa zarządu krajowego zakładu ubezpieczeń,
- 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie zwolnienia od wymogu posiadania udowodnionej znajomości języka polskiego przez prezesa / członka zarządu zakładu ubezpieczeń,
- 10 decyzji o wpisie do rejestru aktuariuszy,
- 2 decyzje w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu regulowanego – aktuariusza, w tym 1 decyzja odmawiająca uznania kwalifikacji zawodowych,
- 44 postępowania w sprawie wniosków zakładów ubezpieczeń o zezwolenie na uznawania za aktywa na pokrycie rezerw techniczno-ubezpieczeniowych aktywów innych niż określone w art. 154 ust. 4 ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
- 7 postępowań w sprawie zatwierdzenia planów naprawczych zakładów ubezpieczeń (3 postępowania zakończone decyzją zatwierdzającą, 1 decyzją umarzającą, 3 postępowania w trakcie),
- 2 postępowania o wyrażenie zgody na zaliczenie określonych aktywów do środków własnych (zakończone decyzjami zezwalającymi),
- 1 postępowanie w sprawie o umorzenie decyzji dot. zakazu swobodnego rozporządzania aktywami (postępowanie w trakcie),
- 183 postępowania dotyczące analizy sprawozdawczości miesięcznej, kwartalnej, rocznej i innej,
- 17 komunikatów w związku z analizą informacji przekazywanych przez zakłady ubezpieczeń/reasekuracji nt. bezpośrednich i pośrednich skutków ulewnych deszczy,
- analiza 1955 półrocznych obowiązków informacyjnych UFK,
- analiza formalna 30, w tym weryfikacja merytoryczna 12, rocznych informacji o IKE prowadzonych przez zakłady ubezpieczeń i 30, w tym weryfikacja merytoryczna 12, półrocznych informacji o IKE prowadzonych przez zakłady ubezpieczeń,
- analiza 88 raportów aktuariuszy o stanie portfela,
- 98 postępowań dotyczących zawiadomienia o wyborze lub zmianie kluczowych osób w zakładzie ubezpieczeń,
- 47 postępowań dotyczących zawiadomienia o zmianach taryf składek,
- 54 postępowania dotyczące analizy regulacji wewnętrznych zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
- 31 postępowań dotyczących koncentracji lokat w jednym podmiocie oraz w jednym rodzaju aktywów,
- 22 postępowania dotyczące prezentacji w bilansie i deklaracji wypłacalności wartości rezerwy i aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
- 22 postępowania dotyczące wykonania zaleceń (17 dotyczących zaleceń pokontrolnych oraz 5 pozostałych),
- 10 postępowań dotyczących stosowania stopy technicznej,
- 9 postępowań dotyczących wydania opinii o reasekuratorach oraz 6 dotyczących analizy programów reasekuracyjnych,
- weryfikacja formalna i merytoryczna 319 kwartalnych i rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji oraz oddziałów głównych, 24 sprawozdań IKE zakładów ubezpieczeń na życie oraz 65 planów finansowych zakładów ubezpieczeń, zakładów reasekuracji oraz oddziałów głównych,
- 260 raportów z analizy kwartalnych, rocznych i skonsolidowanych rocznych sprawozdań finansowych zakładów ubezpieczeń;
- przeprowadzenie i przygotowanie raportów z 3 badań dotyczących oceny ryzyka w działalności zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
- przygotowanie 7 raportów dotyczących sektora ubezpieczeniowego,
- przeprowadzenie 2 ankiet nt. modeli wewnętrznych krajowych zakładów ubezpieczeń, udział w 11 spotkaniach Kolegiów Nadzorczych poświęconych tej tematyce, udział w 5 zagranicznych inspekcjach w centralach grup ubezpieczeniowych, dotyczących zagadnień związanych z wybranymi modułami ryzyka w grupowych modelach wewnętrznych.
Otwarte fundusze emerytalne i III filar emerytalny
- 6 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu PTE, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania i 7 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę statutu OFE,
- 7 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na skrócenie terminu wejścia w życie zmian statutu OFE,
- 6 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka zarządu PTE,
- 18 decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na powołanie członka rady nadzorczej PTE, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania,
- 1 decyzja w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę depozytariusza OFE,
- 3 decyzje w sprawie udzielenia zezwolenia na zmianę umowy o przechowywanie aktywów OFE,
- 3 decyzje w sprawie nabycia akcji PTE,
- 29 decyzji o wpisie PPE do rejestru,
- 165 decyzji o wpisie zmian PPE do rejestru, 3 decyzje o wpisie porozumień o zawieszeniu odprowadzania składki podstawowej, 3 decyzje o wpisie porozumień o ograniczeniu wysokości składki podstawowej, 15 decyzji o wykreśleniu PPE z rejestru, 53 zawiadomień o zmianie danych pracodawcy lub zarządzającego,
- 6 decyzji o udzieleniu zezwolenia na powołanie członka rady nadzorczej pracowniczego towarzystwa emerytalnego, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania o udzielenie zezwolenia na powołanie członka rady nadzorczej pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
- 1 decyzja o udzieleniu zezwolenia na nabycie akcji pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
- 5 decyzji o udzieleniu zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego towarzystwa emerytalnego, w tym 1 decyzja o umorzeniu postępowania w sprawie o udzielenie zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego towarzystwa emerytalnego oraz 1 decyzja o uchyleniu decyzji o udzieleniu zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego towarzystwa emerytalnego,
- 3 decyzje o udzieleniu zezwolenia na zmianę statutu pracowniczego funduszu emerytalnego,
- 1 decyzja o udzieleniu zezwolenia na zmianę umowy z depozytariuszem pracowniczego funduszu emerytalnego,
- 6 postępowań w trybie nadzoru pośredniego wobec pracodawców prowadzących PPE oraz 3 postępowań wobec zarządzających środkami w PPE.
- analiza 3 556 dziennych sprawozdań OFE w zakresie realizacji obowiązków informacyjnych, wyceny instrumentów finansowych, limitów inwestycyjnych, transakcji i zapłaconych cen,
- 7 powiadomień towarzystw emerytalnych oraz osób trzecich, którym towarzystwo emerytalne powierzyło wykonywanie niektórych czynności o stwierdzonych nieprawidłowościach w działalności operacyjnej i finansowej oraz 2 powiadomienia o rozpatrzeniu zastrzeżeń wniesionych przez towarzystwa emerytalne do powiadomień,
- 178 zaakceptowane metodologie wyceny przekazane przez fundusze emerytalne, 12 żądań zmiany metod wyceny zastosowanych przez fundusze emerytalne,
- 235 przeanalizowanych struktur aktywów OFE (miesięczne, półroczne i roczne) oraz pracowniczych funduszy emerytalnych (kwartalne i roczne), 76 przeanalizowanych kwartalnych sprawozdań finansowych PTE oraz pracowniczych towarzystw emerytalnych, 128 przeanalizowanych raportów o działalności funduszy emerytalnych przekazanych przez depozytariuszy,
- walidacja 61 042 raportów finansowych i 6 685 raportów operacyjnych OFE, walidacja 562 raportów finansowych PTE, 1 530 przekazanych do towarzystw emerytalnych informacji o nieprawidłowościach stwierdzonych w toku analizy bieżących raportów OFE oraz kwartalnych raportów towarzystw emerytalnych, 88 wezwań do złożenia wyjaśnień lub przedstawienia dokumentów dotyczących działalności funduszy i towarzystw emerytalnych,
- 42 opinie prawne dotyczące rynku emerytalnego.
Pośrednictwo finansowe
- 69 zezwoleń na prowadzenie działalności brokerskiej (w tym 1 w zakresie reasekuracji),
- 36 decyzji cofających zezwolenie na prowadzenie działalności brokerskiej oraz dokonanie 10 wygaśnięć z rejestru brokerów ubezpieczeniowych,
- 5 decyzji o nałożeniu kar pieniężnych na podmioty prowadzące działalność brokerską,
- 5 zezwoleń na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych lub tytułów uczestnictwa funduszy zagranicznych,
- 7 decyzji o wpisie do rejestru agentów firm inwestycyjnych (w tym 2 osób prawnych i 5 osób fizycznych),
- 3 decyzje w sprawie uznania kwalifikacji zawodowych do wykonywania zawodu maklera giełd towarowych,
- 100 decyzji wykreślających osobę wykonującą czynności akwizycyjne z rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz OFE,
- 5 decyzji o nałożeniu sankcji administracyjnej na maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych,
- 1 decyzja dotyczącą uchylenia zezwolenia na pośredniczenie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
- 10 decyzji o umorzeniu postępowania administracyjnego w sprawie maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych,
- 22 020 wpisów do rejestru akwizytorów OFE,
- 19 014 wpisów do rejestru agentów ubezpieczeniowych,
- 218 wpisów na listę maklerów papierów wartościowych,
- 29 wpisów na listę maklerów giełd towarowych,
- 49 wpisów na listę doradców inwestycyjnych;
- 13 kontroli działalności brokerów ubezpieczeniowych,
- 10 kontroli działalności zakładów ubezpieczeń w zakresie korzystania z usług agentów ubezpieczeniowych,
- 5 kontroli działalności akwizycyjnej OFE,
- 4 kontrole działalności dystrybutorów jednostek uczestnictwa,
- 1 kontrola działalności agenta firmy inwestycyjnej,
- 4 kontrole stażu adaptacyjnego w celu uznania kwalifikacji do wykonywania zawodu maklera giełd towarowych.
Kary pieniężne
- nałożenie w postępowaniach administracyjnych 57 kar pieniężnych w łącznej wysokości 6,55 mln złotych oraz jednej kary wykluczającej z obrotu,
Przestępczość na rynku kapitałowym
- 52 zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przekazane do Prokuratury, w tym: 8 zawiadomień, dotyczących ujawnienia lub wykorzystania informacji poufnej w obrocie giełdowym i 7 zawiadomień dotyczących podejrzenia manipulacji ceną instrumentu finansowego.
Poprawa praktyk rynkowych i standardów ochrony klientów
- 8531 skarg klientów na podmioty nadzorowane przez KNF, zakończono pracę nad 6800 skargami,
- podjęcie interwencji w ponad 500 zgłoszonych przypadkach w związku ze stwierdzeniem, iż działania podmiotów nadzorowanych naruszają przepisy prawa lub interesy klientów,
- wydanie 9 zaleceń w celu eliminacji praktyk ubezpieczycieli naruszających przepisy prawa i interesy ubezpieczonych,
- dokonanie analiz 23 praktyk rynkowych stosowanych przez podmioty nadzorowane oraz podjęcie działań, mających na celu eliminację praktyk naruszających interesy nieprofesjonalnych uczestników rynku lub ujednolicenie praktyk stosowanych przez instytucje rynku finansowego w analizowanym obszarze (w tym zastosowano ponad 200 zindywidualizowanych środków nadzorczych),
- zakwestionowanie 10 przekazów reklamowych instytucji finansowych oraz wezwanie do zaprzestania rozpowszechniania informacji reklamowych, mogących wprowadzać w błąd nieprofesjonalnych uczestników rynku finansowego,
- skierowanie 9 wystąpień do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie stosowania przez podmioty rynku finansowego praktyk mogących naruszać zbiorowe interesy konsumentów,
- doprowadzenie do implementacji przez ubezpieczycieli rekomendacji UKNF dotyczącej praktyki pokrywania przez ubezpieczycieli kosztów pojazdu zastępczego z ubezpieczenia OC poprzez wypracowanie przez PIU stosownych wytycznych dla ubezpieczycieli.
Współpraca międzynarodowa
- udział w pracach 13 grupach roboczych działających w ramach CEIOPS, oraz pracach 4 komitetów i grup roboczych działających w ramach IAIS,
- udział w opracowaniu 2 dokumentów CEIOPS w formie wytycznych i rekomendacji, 49 porad i projektów CEIOPS dla Komisji Europejskiej, 2 raportów o stabilności finansowej oraz 10 innych raportów, których przedmiotem były zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeniowym i pracowniczych programów emerytalnych,
- udział w 21 kolegiach nadzorczych dla ubezpieczeniowych grup kapitałowych,
- współpraca z nadzorami konsolidującymi i/lub bankami w zakresie oceny wniosków banków dotyczących stosowania zaawansowanych metod pomiaru ryzyka oraz modeli, a także w zakresie weryfikacji realizacji przez banki warunków nałożonych we wcześniejszych decyzjach,
- udział w: 25 (pod)grupach roboczych działających w ramach CEBS, komitecie BSC (Banking Supervision Committee), działającym przy Europejskim Banku Centralnym, pracach grupy roboczej WGEI (Working Group on Early Intervention), działającej przy Europejskim Komitecie Bankowym, , grupie doradczej ILEG powołanej przez Komisję Europejską, a także 2 grupach roboczych BIS (Bank of International Settlements),
- udział w opracowaniu 9 dokumentów CEBS w formie wytycznych i 4 dokumentów konsultacyjnych,
- udział w 20 kolegiach nadzorczych dla grup bankowych,
- dalszy rozwój platformy szkoleniowej TIFS dla zagranicznych nadzorów utworzonej przez UKNF w 2009, w tym organizacja 2 seminariów – dla sektora kapitałowego i ubezpieczeniowego,
- prowadzenie sekretariatu BSCEE (Banking Supervisors from Central and Eastern Europe),
- udział w 16 grupach roboczych oraz stałych komitetach (standing committees) w ramach CESR, w tym przewodnictwo podgrupie ds. przeniesienia nadzoru nad agencjami ratingowymi do ESMA,
- udział w 8 ciałach eksperckich w ramach IOSCO, w tym przewodnictwo grupie roboczej ds. współpracy w postępowaniach i wymiany informacji (Working Group on Enforcement & Exchange of Information),
- udział w opracowaniu przez CESR: 11 dokumentów w formie rekomendacji i wytycznych (recommendations and guidelines), 6 porad eksperckich (technical advice) dla Komisji Europejskiej, 16 dokumentów konsultacyjnych CESR,
- współpraca z nadzorami z innych krajów (UE i poza UE) w zakresie wymiany informacji w ramach prowadzonych przez departamenty UKNF procedur wyjaśniających oraz postępowań administracyjnych, w tym ponad 60 wystąpień na podstawie porozumień wielostronnych w ramach CESR oraz IOSCO w sprawie podejrzeń o nadużycia na rynku kapitałowym,
- realizacja 24 modułów szkoleniowych w ramach projektu pomocy technicznej Wzmocnienie zdolności administracyjnych i instytucjonalnych UKNF w zakresie prawidłowego wprowadzania w życie dorobku prawnego Wspólnoty w obszarze rynku finansowego, dofinansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego
- realizacja 2 modułów szkoleniowych w ramach programu działań zewnętrznych Wspólnoty Europejskiej dla Wspólnoty Niepodległych Państw, wspierającego reformy demokratyczne i prorynkowe, obejmujących m.in. następujące zagadnienia: ryzyk działalności zakładów ubezpieczeń, testów warunków skrajnych, wykorzystania modeli wewnętrznych lub prostych stochastycznych w badaniu wypłacalności, monitorowania adekwatności rezerw techniczno-ubezpieczeniowych, systemów wypłacalności na świecie, metod zarządzania aktywami i zobowiązaniami, oraz inne,
- wsparcie eksperckie Ministerstwa Finansów w międzynarodowych pracach w zakresie rynku finansowego, w szczególności w trakcie negocjacji nad nową europejską architekturą nadzorczą (rozporządzenia powołujące nowe europejskie urzędy nadzoru oraz Dyrektywa Omnibus I), oraz aktami wykonawczymi do dyrektywy ramowej Wypłacalność II, a także pracami związanymi ze zmianami Dyrektywy ws. podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe (CRD) oraz Dyrektywą o funduszach gwarantowania i planowanym wprowadzeniem regulacji w zakresie zarządzania kryzysowego.
Obsługa prawna
- 2684 opinii prawnych, stanowisk interpretacyjnych, ocen formalnoprawnych dla komórek organizacyjnych UKNF oraz podmiotów zewnętrznych (kancelarii prawnych, uczestników rynku finansowego),
- 751 opinii w przedmiocie umów zawieranych przez UKNF, zarządzeń wewnętrznych, projektów aktów normatywnych,
- 534 sprawy sądowo-administracyjne i cywilne.
Działalność edukacyjna
- W roku 2010 w ramach inicjatywy Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku CEDUR zorganizowano 74 wydarzenia edukacyjne, w których uczestniczyło łącznie ponad 5000 osób, w tym:
– 46 seminaria i warsztaty szkoleniowe,
– 23 lekcje i spotkania festiwalowe w ramach XIV Festiwalu Nauki,
– 2 spotkania dla młodzieży ponadgimnazjalnej i nauczycieli przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości;
– 4 wykłady laureatów Nagrody Nobla: prof. Edwarda Prescotta, prof. Roberta Mundella, prof. Erica Maskina oraz prof. Vernona Smitha,
– II edycja konkursu o nagrodę Przewodniczącego KNF na najlepszą pracę magisterską,
– 6 publikacji edukacyjnych.
Źródło: Komisja Nadzoru Finansowego