VII Forum Ubezpieczeń przeszło do historii

Środa (23.09) była ostatnim dniem trwającego od poniedziałku VII Forum Ubezpieczeń zorganizowanego przez IIR (Institute for International Research) w Jachrance k. Warszawy. W ciągu trzech dni konferencji, głos zabrało około 30 prelegentów, słuchacze wysłuchali ok. 25 wystąpień, a na salach wykładowych spędzili ponad 20 godzin.

Dzień pierwszy Forum upłynął pod znakiem technologii. Nim jednak na dobre rozgorzała dyskusja o roli informatyzacji w ubezpieczeniach, Christina Pritchard – Founding Director z Meta-Lucid Ltd. rozpoczęła pierwszy panel konferencji od odniesienia się do kryzysu. Wstępem do prezentacji był interesujący materiał filmowy uzmysławiający specyfikę dzisiejszych czasów. Clue wystąpienia było natomiast zapoznanie słuchaczy ze strategią topgrading jako remedium na trudne czasy.

Sesję poświęconą zastosowaniu Internetu w ubezpieczeniach rozpoczęło wystąpienie przedstawiciela Google. Jerzy Warchałowski, biorąc na siebie rolę edukatora, uświadamiał w jaki sposób umiejętne korzystanie z aplikacji Google ułatwia pracę ubezpieczycielom i ile cennych informacji nt. swojej internetowej działalności mogą towarzystwa pozyskać właśnie dzięki Google. Przy okazji wskazał na korzyści wynikające ze stosowania przez ubezpieczycieli darmowych narzędzi, tj. Google Maps czy iGoogle. Testuj, próbuj! – zachęcał Warchałowski.

Tuż potem głos zabrali przedstawiciele firmy Asseco, dostarczającej rozwiązania technologiczne dla biznesu. O ile reprezentant Google położył silny akcent na docenianie roli Internetu, o tyle będący gościem firmy Asseco Krzysztof Karżewicz podkreślał, że długo jeszcze sprzedaż ubezpieczeń będzie się opierała na działalności pośredników, będących dla konsumentów „lekarzami finansów”. Zwolennicy Internetu trwali jednak przy swoim – w kolejnej sesji o nowoczesnym kanale direct, który powinien kojarzyć się już nie tylko z kupnem polisy przez telefon czy Internet, ale przez SMS, MMS i ATM, mówili dyrektorzy Allianz Direct New Europe – Grzegorz Karbowski i Marcin Szporka. Tuż po nich o uwagę poprosił Adam Sankowski – Prezes PIPUiF, którego zdaniem direct ma szansę powodzenia jedynie przy prostych ubezpieczeniach, natomiast polisy na życie nie będą miały w tym kanale specjalnej racji bytu. Z wyborem ubezpieczenia jest jak z zakupem lekarstwa – mówił prezes Sankowski – aspirynę nabywamy przy kasie w supermarkecie, ale w przypadku poważniejszych dolegliwości wolimy zwrócić się po pomoc do specjalisty.

    Swoje trzy grosze do dyskusji na temat informatyzacji dorzucił Piotr Kondratowicz z KPMG, mówiąc o porównywarkach ubezpieczeniowych produktów. 48 proc. Internautów deklaruje zwyczaj szukania w sieci informacji o produkcie ubezpieczeniowym nim zdecyduje się go kupić – ten fakt na pewno spowoduje, że temat porównywarek wciąż będzie na topie.

Zwieńczeniem pierwszego dnia konferencji była dyskusja nt. przyszłości rynku ubezpieczeniowego w Polsce. Zebrani paneliści (w składzie: Ewa Dąbrowska – Członek Zarządu AXA Życie TU SA, Zofia Dzik – Członek Rady Nadzorczej Link4, Witold Jaworski – Członek Zarządu PZU SA, Krzysztof Rosiński – Prezes Zarządu GETIN Holding SA oraz Paweł Zylm – Prezes Zarządu BRE Ubezpieczenia Sp. z o.o. oraz BRE Ubezpieczenia TU SA) odpowiadali na pytania Małgorzaty Dudek z Gazety Bankowej. Znalezienie odpowiedzi na pytania czy rynek ubezpieczeniowy jest gotów na proces starzenia się społeczeństwa, jaka jest rola kobiet w ubezpieczeniach i czy to już koniec bancassurance w oczach wystraszonych kryzysem klientów, nie było łatwe.

Drugiego dnia Forum powrócił na chwilę szeroko podejmowany w poniedziałek temat efektywności stosowania kanału direct przy dystrybucji i sprzedaży ubezpieczeń. Głos w tej sprawie zabrał Mariusz Czajkowski, Manager Sektora Finansowego w DomData,  po raz kolejny odwołując się do statystyk na temat powszechności Internetu w naszym kraju. 50 proc. Polaków korzysta z sieci internetowej, surfują w niej niemal wszyscy obywatele, którzy posiadają wyższe wykształcenie i ok. 35 proc. osób z wykształceniem zawodowym. Jak przyciągnąć pozostałych, a jednocześnie zatrzymać tych, którzy już są? Przedstawiciel branży technologii informatycznych zwrócił uwagę na rolę odpowiedniej konstrukcji serwisu www. Skutecznym kanałem internetowym ma jego zdaniem szansę stać się tylko serwis z prostą nawigacją, o wyglądzie zintegrowanym z elementami wizualnej identyfikacji firmy, często aktualizowany, zawierający wiarygodne i rzetelne informacje. Jeśli do tego posiada opcję uruchomienia procesu zakupu i podejmuje próbę budowania społeczności lokalnej skupionej wokół firmy, jest już całkiem blisko do sukcesu.

Zasadniczo jednak wtorek upłynął pod znakiem zmian w prawie, produktów komunikacyjnych oraz polis zdrowotnych. Jeśli mowa o legislacji w ubezpieczeniach, nie mogło zabraknąć tematu Solvency II. O Wypłacalności – w sposób zrozumiały zarówno dla mniej lub bardziej związanych z sektorem ubezpieczeń – mówił Witold Walkowiak ,Przewodniczący Komisji Ekonomiczno-Finansowej PIU. Nie uciekając daleko od kwestii zmian prawnych koniecznych do wprowadzenia, by rynek ubezpieczeń był bezpieczniejszy dla ubezpieczonych mówiła Magdalena Barcicka, Wiceprezes Zarządu UFG. O ile tematyka prawa ubezpieczeniowego nie należy do najbardziej nośnych, o tyle głośno ostatnio zrobiło się na temat możliwości uzyskania w sądzie finansowej rekompensaty za śmierć osoby bliskiej. O precedensowym wyroku ogłoszonym przez polski sąd w tej sprawie opowiedziała Aneta Ciechowicz-Jaworska z Lovells H. Seisler Sp. k.  Mecenas podniosła też temat kancelarii odszkodowawczych, którym powszechnie zarzuca się ostatnio nieetyczne traktowanie klienta.

Kolejne sesje poświęcone były dwóm popularnym i szeroko dyskutowanym typom ubezpieczeń. O produktach komunikacyjnych opowiadali Andrzej Gostyński z PTU oraz Mariusz Wichtowski z PBUK. O dobrowolnych ubezpieczeniach zdrowotnych, ich optymalnym udziale w polskim systemie ochrony zdrowia oraz o bolączkach związanych z opieką nad zdrowiem w ramach Europy mówili: najpierw Paweł Kalbarczyk, reprezentujący zarówno PIU, jak i PZU Życie SA, a tuż potem dr n. med. Hanna Saryusz-Wolska, związana z Uniwersytetem Medycznym w Łodzi. Do tematu  zdrowia powróciła jeszcze Xenia Kruszewska – Prezes Zarządu VCapital Sp. z o.o. Tym, których zmęczył nadmiar przykrych faktów dotyczących nieefektywnego systemu ochrony zdrowia, pozostał udział w panelach dotyczących ubezpieczeń ekologicznych, produktów skierowanych do kadr menedżerskich oraz dedykowanych sektorowi rolniczemu.

Trzeci dzień siódmej edycji Forum Ubezpieczeń, jako dzień ostatni, był swoistym podsumowaniem prowadzonych wcześniej dyskusji i próbą wskazania nadciągających na ten rynek trendów. Powrócił podjęty dwa dni wcześniej temat kryzysu finansowego i pytanie o jego wpływ na dalsze losy produktów z pogranicza bankowości i ubezpieczeń. Wizję przyszłości bancassurance próbował nakreślić Nerbert Jeziołowicz, Dyrektor Związku Banków Polskich. Temat współpracy tych dwóch podmiotów kontynuowano chwilę później w kontekście stosowania wspólnych rozwiązań informatycznych. O ile wcześniej głos zabierali przedstawiciele jednego bądź drugiego sektora, jedno z wystąpień było efektem współpracy podjętej pomiędzy towarzystwem Signal Iduna a Eurobankiem.
 
Wieńczącym konferencję tematem była etyka w działalności ubezpieczeniowej. O jej znaczeniu oraz sposobach na poprawę wizerunku branży w oczach ubezpieczonych mówił Aleksander Daszewski, Radca Prawny w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych. Temat profesjonalizmu na rynku ubezpieczeń był  ostatnim publicznie podjętym, ile zaś dodatkowych dyskusji odbyło się w kuluarach VII Forum Ubezpieczeń, wiedzą li tylko jego uczestnicy.

 

Źródło: Bankier.pl