Visa: 77% Polaków podczas zagranicznych wakacji zapłaci kartą, smartfonem lub smartwatchem

62% Polaków, kupując zagraniczne wakacje w biurze podróży, zrobi to online. Trzy czwarte polskich turystów organizujących swój urlop samodzielnie kupi nocleg przez internet. 42% urlopowiczów z Polski wyda na swoje zagraniczne wakacje od 400 do 800 euro na osobę – oto niektóre wyniki najnowszego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2023, obejmującego osiem rynków Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polskę[1].

Za pomocą Visa można płacić nie tylko tradycyjnymi kartami, ale także urządzeniami cyfrowymi takimi jak smartfony i smartwatche. Te formy płatności cyfrowych są najpopularniejsze wśród turystów ze wszystkich badanych krajów Europy Środkowo-Wschodniej: ponad trzy czwarte z nich zamierza płacić w ten sposób podczas tegorocznego urlopu za granicą. Polska wpisuje się w ten trend: 77% Polaków wyjeżdżających na zagraniczne wakacje planuje płacić kartą, smartfonem lub smartwatchem.

Płatności za granicą za pomocą fizycznej karty Visa, smartfonu czy smartwatcha są tak samo szybkie, wygodne i bezpieczne jak w kraju – i tak też zalety płacenia kartą za granicą postrzegają respondenci we wszystkich badanych krajach: wygodę wskazało 58%, bezpieczeństwo, postrzegane jako brak ryzyka utraty gotówki – 53%, a szybkość – 52%.

Ponad jedna piąta (22%) polskich turystów chce za granicą płacić smartfonem lub smartwatchem. Płatności mobilne za granicą są popularne także wśród turystów z Rumunii i Węgier (odpowiednio 22% i 21% wskazań).

– Nasze badanie potwierdza, że jednym z popularniejszych sposobów płacenia, także podczas zagranicznych podróży, są portfele cyfrowe, których podstawą są systemy i technologie Visa. Gdy użytkownik wprowadza dane swojej karty w cyfrowym portfelu na smartfonie, Visa zastępuje je tokenem, czyli unikalnym zestawem liczb – komentuje Adrian Kurowski, dyrektor generalny Visa w Polsce. – Token zamienia dane karty w skomplikowany szyfr. Każdy token jest unikatowy, niemożliwy do odczytania i wykorzystania przez niepowołane osoby. Co więcej, dzięki Visa konsumenci są także chronieni przed oszustwem, utratą lub kradzieżą karty, ponieważ mają możliwość ubiegania się o zwrot pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak – dodaje Adrian Kurowski.

Fizycznych i stokenizowanych kart Visa można używać do płacenia w ponad 150 walutach w więcej niż 100 milionach miejsc na całym świecie, a turyści chętnie korzystają z tej możliwości. Polacy najczęściej będą płacić kartą lub smartfonem za granicą w restauracjach, sklepach spożywczych, na lokalnych targowiskach, w muzeach i komunikacji miejskiej.

Prawie połowa (49%) polskich wczasowiczów zamierza używać za granicą tej samej karty płatniczej, co w kraju. Niektórzy turyści na wakacjach za granicą będą płacić inną kartą niż w kraju. To rozwiązanie jest najbardziej popularne wśród Rumunów (25%), Polaków (24%) i Węgrów (23%). Spośród polskich respondentów, którzy na czas zagranicznej podróży zmieniają kartę, 57% użyje takiej, która jest powiązana z ich kontem wielowalutowym. Trzy czwarte mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej, którzy planują zagraniczny urlop, jeszcze przed wyjazdem decyduje o sposobie płacenia podczas wakacji za granicą.

Wakacje kupowane w internecie

Wraz z rozwojem e-commerce coraz chętniej kupujemy różnorodne produkty i usługi online. Nic więc dziwnego, że za wakacje również płacimy przez internet. 91% Polaków samodzielnie organizujących zagraniczny wyjazd co najmniej jedną usługę wakacyjną kupi online: 75% zarezerwuje w ten sposób nocleg, 48% opłaci transport, a 25% wykupi bilety wstępu lub dodatkowe wycieczki. Ponad połowa kupujących te usługi w internecie zapłaci za nie kartą lub cyfrowym portfelem.

Badanie Visa pokazuje także, że 62% spośród Polaków kupujących zorganizowane wakacje za granicą również zrobi to online, za pośrednictwem stron biur podróży lub platform agregujących oferty wielu touroperatorów. Prawie połowa tych wczasowiczów (48%) zapłaci za swoje wakacje kartą lub cyfrowym portfelem. Zorganizowane wakacje najczęściej kupują online turyści z Chorwacji (78% klientów biur podróży kupuje online), Słowacji (76%) i Słowenii (74%).

Mimo inflacji Polacy chcą wyjechać na wakacje za granicę

38% ankietowanych Polaków planuje w tym roku urlop za granicą. Dwie piąte polskich turystów zamierza wydać na wakacje od 400 do 800 euro na osobę, a średnia długość wyjazdu wyniesie 8 dni.

44% Polaków wyjeżdżających za granicę nie zakłada rezygnowania ze swoich planów urlopowych nawet, jeśli inflacja utrzyma się na wysokim poziomie, a koszty życia będą rosły. Jednak 55% naszych rodaków planujących zagraniczne podróże poszuka w takim wypadku tańszych opcji noclegowych, a 54% rozważy skrócenie wyjazdu.

Niemal 60% Polaków twierdzi, że sytuacja międzynarodowa w regionie nie spowoduje zmiany ich zagranicznych planów wakacyjnych. Co trzeci deklaruje, że w tym roku w końcu wybierze się w podróż przesuniętą wcześniej z powodu pandemii Covid-19 – dotyczy to zwłaszcza najmłodszych respondentów.

– W Visa wierzymy, że podróże i turystyka są ważnym czynnikiem, który przyczynia się do rozwoju gospodarczego i tworzenia miejsc pracy, a jednocześnie pozwala zrozumieć i docenić kulturowe bogactwo otaczającego nas świata. Nasze badanie dowodzi, że Polacy w tym roku chcą wrócić do zwiedzania świata – dodaje Adrian Kurowski.

Najczęściej wskazywane przez Polaków cele podróży to Włochy (24%), Hiszpania (17%) oraz Grecja i Chorwacja (po 14%). Podczas zagranicznego urlopu Polacy zamierzają po prostu odpocząć, łącząc relaks ze zwiedzaniem. Jedynie co piąty planuje spędzić wakacje za granicą aktywnie, uprawiając sport i turystykę pieszą.

– Powrót do podróżowania – bez względu na to, czy to dłuższy wyjazd urlopowy czy wypad na weekend – sugeruje, że polscy konsumenci nabierają poczucia pewności. To może być pozytywnym impulsem dla lokalnych gospodarek i wielu branż, w tym sektora turystycznego – komentuje Adrian Kurowski.

Około dwie trzecie Polaków, którzy planują zagraniczne wakacje, chce w tym roku wyjechać za granicę co najmniej dwa razy, przy czym drugi wyjazd będzie trwał zazwyczaj 1-2 dni. Są to głównie krótkie wycieczki do zagranicznych miast (city breaki), popularne zwłaszcza wśród millenialsów i osób z pokolenia Z. Szczególnie wtedy mogą okazać się przydatne płatności kartą, smartfonem czy smartwatchem. Na przykład w Londynie za przejazdy transportem publicznym można płacić wyłącznie cyfrowo, a w Szwecji, uważanej za najbardziej bezgotówkowy kraj na świecie, płatności cyfrowe mogą być jedyną opcją wymaganą w wielu kinach, restauracjach i sklepach.

[1] Wszystkie dane w tym komunikacie prasowym pochodzą z badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2023, które objęło następujące kraje: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Słowację, Słowenię i Chorwację. Przeprowadziła je firma badawcza Kantar w marcu 2023 roku na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów (18-65 lat) w każdym z tych krajów.

Źródło: Visa