Visa spodziewa się lawinowego wzrostu liczby punktów instalujących mobilne terminale

Jak wynika z opublikowanych dziś przez organizację Visa Europe wyników badań dotyczących akceptacji nowych rozwiązań płatniczych, bieżący rok przyniesie upowszechnienie mobilnych terminali płatniczych (mPOS) wśród małych i średnich przedsiębiorstw w Europie. Proces ten będą stymulować zmiany w podejściu małych firm do przyjmowania płatności kartami w miarę zapoznawania się z rozwiązaniem mPOS.


Wyniki badania przeprowadzonego wśród 2 tys. MŚP we Francji, w Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii i we Włoszech potwierdzają, że zmiany takie rzeczywiście mają miejsce. Głównym ich powodem jest właśnie przekonanie się o potencjale, jaki niosą za sobą systemy mobilnej akceptacji płatności. Przedsiębiorcy początkowo sceptyczni wobec terminali mPOS przekonani, że ich firmy są na to za małe, lub że rozwiązania takie są zbyt kosztowne i skomplikowane bardzo szybko zmieniali zdanie po prezentacji działania urządzenia mPOS, zapoznaniu się z możliwościami tej technologii i korzyściami, jakie za sobą niesie.


Niewielkich rozmiarów mobilny czytnik kart mPOS umożliwia – w sposób wygodny i efektywny kosztowo – przekształcenie smartfona bądź tabletu w bezpieczny terminal płatniczy. Dzięki temu otrzymujemy przenośny terminal do akceptacji płatności kartami, który jest łatwy w użyciu na stoiskach na imprezach masowych (np. festiwalach), przy dostawie towaru do domu, itp. Tym samym nowa technologia ułatwia rozpoczęcie akceptacji kart małym firmom i mikroprzedsiębiorcom, którzy do tej pory nie przyjmowali płatności kartami Visa.


Najważniejsze wyniki badania:

Jak wykazało badanie, zalety mobilnych terminali płatniczych doceniane są jednakowo we wszystkich branżach. Decydującym czynnikiem jest sposób otrzymania zapłaty zwłaszcza wśród przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą bezpośrednią nie zaś sektor, w jakim działa dany przedsiębiorca.

W całej Europie działa już 25 rozwiązań mobilnej akceptacji płatności, zaś kilka czołowych instytucji bankowych wśród nich brytyjski Barclaycard rozpoczęło programy pilotażowe. Przewidujemy, że do jesieni bieżącego roku nastąpi 30 kolejnych wdrożeń.


Caroline Drolet, dyrektor działu mobilnej akceptacji płatności w Visa Europe, powiedziała: „Do tej pory małe i średnie przedsiębiorstwa zazwyczaj sceptycznie odnosiły się do wprowadzenia płatności kartami – ale to nastawienie zaczyna się w Europie zmieniać. Katalizatorem tej zmiany jest rozwiązanie mobilnych terminali płatniczych – mPOS – które rozwiewa dotychczasowe obawy i przynosi drobnym firmom ewidentne korzyści, zarówno przy akceptacji płatności w ich siedzibach, jak i poza nimi.


W miarę jak firmy będą coraz lepiej poznawać zalety i zakres możliwości mobilnych terminali płatniczych, będziemy świadkami coraz większego ich upowszechniania. Obserwowany od ostatniego kwartału 2013 r. znaczący wzrost zainteresowania nowym rozwiązaniem pozwala przypuszczać, że rok bieżący wzmocni ten trend. Nasza organizacja odgrywa ważną rolę w rozwoju mPOS-ów, dbając o zachowanie zgodności z wymogami i standardami sektora płatniczego oraz bezpieczeństwo realizowanych rozwiązań jeszcze na etapie poprzedzającym ich wprowadzenie na rynek”.

Informacje o badaniu


Badanie przeprowadzono w pięciu krajach europejskich – we Francji, Niemczech, Polsce, Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech – w okresie pomiędzy wrześniem a grudniem 2013 r.

W ramach badań ilościowych, przeprowadzonych na grupie właścicieli reprezentatywnych dla każdego kraju zarejestrowanych firm zatrudniających poniżej 10 pracowników i nieprzyjmujących płatności kartami, 2 213 respondentom zadano pytania drogą internetową.

W części jakościowej w każdym kraju objętym badaniem przeprowadzono 16 indywidualnych wywiadów pogłębionych (łącznie 64 wywiady) z zarejestrowanymi przedsiębiorcami, których firmy zatrudniają poniżej 10 pracowników, nie akceptują kart, przyjmują płatności głównie poza siedzibą firmy i/lub w sposób bezpośredni (w „środowisku fizycznym”) i posługują się smartfonem w działalności biznesowej. Badanie przeprowadziła agencja Rainmakers CSI na zlecenie Visa Europe.

Źródło: Visa