Jeśli coś wzbudza nasze pożądanie to znaczy, że najpierw przykuło naszą uwagę, spodobało się nam, zaintrygowało nas, pobudziło naszą ciekawość. Zdaniem doradców ds. kariery podobnie jest z CV. Na rozmowie kwalifikacyjnej oprócz kompetencji liczy się prezencja, podobnie jest z życiorysem, który pracodewca widzi dużo wcześniej niż nas. Czy CV powinno mieć swój wizerunek zewnętrzny? Odpowiedź brzmi: TAK, bo zazwyczaj to ono powoduje, że pracodawca chce nas poznać bądź nie.
KOLORYSTYKA
Jak podkreśla Łukasz Gajewski, doradca ds. kariery Portalu Praca.pl pojawienie się kolorów w CV, można porównać do zmian, jakie śledzimy w technice. – Z CV jest tak jak z telewizją czy wyświetlaczami w telefonach komórkowych. Kogo zainteresowałby teraz program w czarno-białych kolorach, zarówno ten informacyjny, jaki i rozrywkowy czy edukacyjny. Nikt już nawet nie pamięta, że wyświetlacze w telefonach były monochromatyczne – mówi Gajewski. Jego zdaniem kolor był wtedy oznaką prestiżu, dziś stał się standardem i nikt nie neguje jego kroków ku kolorom.
CV TO NIE FORMULARZ
85% CV, które trafia na biurka pracodawców to czarno-białe druki. Kandydaci zapominają, że CV to nie formularz, czy druk urzędowy, a przecież jak podkreślają eksperci serwisu Praca.pl, CV to obraz nas samych jako kandydatów, mamy w nim pokazać komuś z zewnątrz, że nie tylko jesteśmy ciekawi osobowościowo, ale mamy wizję stanowiska, na które aplikujemy. CV w kolorach czarno-białych odeszło więc do lamusa, nowe trendy pokazują, że CV powinno mieć co najmniej 3 barwy: podstawowe oraz jeden przełamujący. – Podobną ewolucję przeszły wizytówki biznesowe, teraz kolor jest standardem, ale kiedyś wybór ograniczał się do dwóch. CV to niewątpliwie rodzaj wizytówki– dodaje Gajewski z Praca.pl
ROZBUDOWANA WIZYTÓWKA
CV jest rodzajem rozbudowanej wizytówki, jest rodzajem oferty, jaką kandydat składa pracodawcy w procesie rekrutacyjnym. CV powinno być miłe dla oka. Być dostosowane do obecnych standardów: kolorowych mediów, wszechobecnych kolorowych monitorów i wyświetlaczy. – Obecność kolorów jest pospolita, ale brak kolorów w ofercie kandydata podczas rekrutacji jest niczym oglądanie czarno – białej telewizji w epoce kolorowych telewizorów, opartych na technologii LED – komentuje Gajewski.
W opinii doradcy używanie kolorów, podkreśleń, wyróżnień wymaga kreatywności. Większość ludzi podkreśla w CV swoją kreatywność. Więc nie powinniśmy pisać w swoim CV, że jesteśmy kreatywni, ale należy pokazywać to właśnie używając odpowiednich kolorów i wyczucia w ich użyciu.
Okiem ekspertów Portalu Praca.pl:
Jak tworzyć kolorystykę odpowiednią dla kandydata i pracodawca?
1. Jeśli zastanawiasz się czy szokiem będzie dla pracodawcy odebranie od Ciebie CV z użyciem kolorów to powiemy Ci jedno: pracodawcy są przyzwyczajeni w obecnych czasach do otrzymywania różnorakich ofert handlowych od swoich kontrahentów. Oferty te są najczęściej przygotowane przez profesjonalnych grafików, z użyciem odpowiednich kolorów zgodnych z barwami logo firmy lub produktów, które sprzedają. Jeśli pracodawca widzi Twoje CV, przygotowane w sposób profesjonalny z użyciem odpowiednich barw dostosowanych do powagi stanowiska, kolorów zdjęcia, to ma większą pewność, że ma do czynienia z właściwym kandydatem do pracy. Właściwym, gdyż potrafi dostosować się obecnych warunków rynkowych i potrafi zadbać o swój wizerunek. Dbając o swój wizerunek i swój interes kandydat pokazuje, że będzie dbał również o wizerunek swojego pracodawcy.
2. Dobór kolorów nie może być przypadkowy. Całość musi być zharmonizowana nie tylko z barwami zdjęcia i ze stanowiskiem, ale i z tym, jaki masz temperament i jaką jesteś osobą. Jakie cechy osobowości charakteryzują ciebie w treści twojego CV i z powagą miny na zdjęciu. To czy barwy są odpowiednie dobrane do twojej osobowości dowiesz się wtedy, kiedy sam stwierdzisz, że to co stworzyłeś podoba Ci się i tak może właśnie wyglądać Twoja oferta w procesie rekrutacyjnym – twoje CV.
3. Użycie kolorów może być bardzo różne. Można użyć kolorów do zmiany całego białego tła dokumentu. Można też odpowiednio dobierać kolory na wyróżniania ważnych elementów CV. Można również korzystać z kolorów, chcąc odróżnić poszczególne moduły.
4. Liczba kolorów nie powinna przekraczać 3-4. Nie jest wymogiem, że ma ich być tyle, ale dając więcej kolorów, musisz pamiętać, że cały dokument musi być czytelny. Odstępstwem od tej reguły może być CV kandydata starającego się o posadę związaną ze sztuką czy grafiką. W ich przypadku, różnorodność kolorów, jest też pokazaniem wyczucia doboru barw. Podsumowująca wskazówka dotycząca ilości kolorów brzmi: CV ma być ładne, wyróżniać się i co najważniejsze musi być czytelne, więc zadbaj o odpowiednią ilość barw – tęcza też jest piękna, ale czy pasuje do ciebie?
5.Oprócz kolorów, w zależności od swojej osobowości, stanowiska o jakie się ubiegasz i swoich zainteresowań, możesz użyć też wykresów, grafik itp. To również wpływa na odbiór twojego CV. Pokazuje Ciebie jako człowieka, który ma swoją osobowość, tożsamość i ma odwagę się dzielić tym z innymi. Stajesz się tym samym kimś wyjątkowym na tle innych czarno-białych jednakowych aplikacji:
Adam Warcholiński, właściciel Atelier Tiviano, śląskiej marki, która projektuje unikalne stroje biznesowe dla kobiet i mężczyzn
– CV to nic innego jak złożony w litery dress code, jego fason i krój powinien być klasyczny, jednak osoba ubiegająca się o pracę, nie powinna zapominać o przełamaniu tej klasyki czymś co ją wyróżni i niewątpliwie może to być akcent kolorystyczny. Podobnie jest w modzie, którą tworzymy dla ludzi biznesu: oni szukają klasycznych projektów, ale wiedzą, że „to coś” , na co wpadnie tworząc projekt nasz kreator, sprawi, że wizerunkowo będą czuli przewagę w kontaktach biznesowych. I właśnie o tym powinni pamiętać kandydaci. Rozmowa kwalifikacyjna to spotkanie biznesowe. Potraktuj swojego partnera biznesowego z szacunkiem, a szacunek będzie Tobie oddany. Szacunek do partnera to podstawa dobrych negocjacji i pomyślnie zakończonych rozmów – także tych rekrutacyjnych.
Źródło: Praca.pl