W faktoringu jest miejsce na innowacje

Faktoring stanowi podatny grunt dla wielu innowacji. Jest oferowany przez prawie wszystkie instytucje faktoringowe i banki, zatem skala nowatorskich pomysłów jest bardzo duża – mówi w rozmowie z PRNews.pl Magdalena Laskowska, dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Citi Handlowy.

Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Faktoring jest obecny w ofercie banków dla firm od tak wielu lat, że zastanawiam się czy nie jest to nieco przestarzałe rozwiązanie?


Magdalena Laskowska, Dyrektor Departamentu Finansowania Handlu w Citi Handlowy:

 No cóż, nie można zaprzeczyć, że faktoring ma bardzo długą historię i swoimi korzeniami sięga starożytności. Jednak tym, co stale buduje jego popularność jest jego elastyczność, która czyni z niego niezawodne narzędzie biznesowe doskonale adresujące rożne potrzeby przedsiębiorstwa związane z koniecznością wcześniejszego pozyskania środków finansowych.

A bardziej szczegółowo?


– Fakty są takie, że transakcje z odroczoną datą płatności stają się powszechną normą w rozliczeniach między firmami. Jak mówią nasi klienci, często nie ma szans na podjęcie negocjacji biznesowych z nowym kontrahentem bez takiej opcji zapłaty. Trzeba pamiętać, że o ile przesunięcie terminu zapłaty w czasie jest korzystne dla odbiorcy, to bywa przeszkodą dla dostawcy. Stawia bowiem pod znakiem zapytania czy firma będzie w stanie sfinansować zwiększone dostawy oraz ile środków finansowych trzeba będzie zamrozić dla zabezpieczenia spływu należności.

Faktoring jest dobrym rozwiązaniem na problemy z płynnością zarówno dostawcy jak i odbiorcy. Jest to rozwiązanie o niezwykle dużym potencjale rozwojowym w najbliższych latach, szczególnie patrząc z punktu widzenia światowej sytuacji makroekonomicznej. Jako że można w nim jeszcze wiele zrobić, stanowi podatny grunt dla wielu innowacji. Faktoring jest oferowany przez prawie wszystkie instytucje faktoringowe i banki, zatem skala nowatorskich pomysłów jest bardzo duża.

Według GUS na rynku operuje 39 podmiotów oferujących wsparcie faktoringowe. Jasno widać tu dwa główne trendy – z jednej strony banki mają faktoring wśród innych usług finansowych, z drugiej działają osobne podmioty zajmujące się wyłącznie tą dziedziną. Skąd to się bierze?

– Faktycznie branża charakteryzuje się dużym rozdrobnieniem i co najmniej kilkoma modelami obsługi klientów. Faktoring rozwija się w ostatnich latach bardzo dynamicznie – w ubiegłym roku sfinansowanych zostało ponad 3,5 mln faktur na łączną kwotę ponad 79 mld zł, dając ponad 20% wzrost względem roku poprzedniego. Silną konkurencję na rynku uzasadniałabym rosnącym zainteresowaniem usługami faktoringowymi. Faktem jest, że z jednej strony coraz więcej firm dostrzega zalety, jakie oferuje ta forma finansowania – jej elastyczność, brak konieczności dodatkowego zadłużania – faktoring to przecież jedynie upłynnienie czegoś co firma już ma, czyli należności. Z drugiej zaś strony firmy faktoringowe i banki działające na rynku poszukują rozwiązań dopasowujących się do wciąż zmieniających się potrzeb klientów. Przejawem tego są nowe, dedykowane platformy elektroniczne do obsługi faktoringu, uproszczone procedury czy nowe rozwiązania wprowadzane na rynek, jak na przykład faktoring odwrócony, dający możliwość spłaty i odroczenia płatności zobowiązań handlowych klientów.

Co zyskuje firma wybierając faktoring w banku?


Faktoring bankowy to zwykle dużo prostsze rozwiązanie. Przykładowo Citi Handlowy jako jeden z niewielu faktorów daje swoim klientom 100% poziom zaliczkowania. Pozwala to naszym klientom zdecydowanie uprościć proces rozliczeń i księgowań po swojej stronie. Niby tak niewiele, a jednak zdecydowanie łatwiej. Podobnie podchodzimy do dostarczania dokumentów związanych z transakcją zaraz po jej wykonaniu na podstawie pliku elektronicznego. Dokumenty związane z transakcją handlową, takie jak np, faktura, klient przechowuje w swoje firmie. Warto też podkreślić, że klient wybierając faktoring w banku jest w stanie „pod jednym dachem” otrzymać dostęp do szerokiej oferty innych rozwiązań finansowych wspierających działalność firmy.

Wróćmy do istoty faktoringu. Czy można określić profil typowego użytkownika takiej usługi?


– Jeśli spodziewa się Pan, że podam jedną branżę czy skalę przedsiębiorstwa, to nie. Faktoring jest na tyle elastyczny, że niemal uniwersalny. Może znaleźć i znajduje zastosowanie w wielu działach gospodarki, jedynym warunkiem niezbędnym jest udokumentowany fakturą odbiór produktu czy realizacja usługi, oraz niepodważalna wierzytelność wynikająca ze sprzedaży. Faktoring nie ma ograniczeń terytorialnych i mogą z niego korzystać zarówno spółki polskie, jak i międzynarodowe.

Czy taka uniwersalność faktoringu nie jest jego wadą? Jest przecież trochę tak, że jak coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo…


– Mogłoby tak być gdyby nie wspomniana wcześniej elastyczność faktoringu. Właśnie ona pozwala na niemalże indywidualizowane pakiety dodatkowych usług w zależności od potrzeb danej firmy. Jest wręcz tak, że duże zainteresowanie tym rozwiązaniem stymuluje szeroki rozwój i kolejne modyfikacje faktoringu. Te innowacje widoczne są poczynając od oferty dostępnej na rynku, poprzez usługi dodatkowe, na elektronicznych systemach do obsługi produktu kończąc.

Innowacyjność stale powraca w naszych rozmowach. Jednak na razie mam wrażenie, że odnosi się bardziej do zasady działania faktoringu, a nie do technologii.

No cóż, ważne jest jednak by wprowadzając nowe pomysły ciągle mieć przed oczyma produkt, który ma adresować potrzeby korzystających z niego klientów i by te innowacyjne pomysły były odpowiedzią na oczekiwania beneficjentów tych rozwiązań. To nasz klient ma być głównym odbiorcą innowacji w ramach faktoringu jakie zdecydujemy się wprowadzić. Innowacyjność to dziś bardzo modne słowo, podobnie jak faktoring. Jednak każdy z nas rozumie ją na swój sposób. W Citi Handlowy to prostota samego faktoringu jest jego największą innowacją.

Nie zapominamy jednak o technologii. Najnowszym przykładem jest elektroniczny system do obsługi faktoringu CitiTrade Portal. To specjalny moduł dedykowany produktom finansowania i obsługi handlu, na platformie bankowości elektronicznej, Citi DirectEB.

Czyli platforma faktoringowa?


Platforma czy portal to raczej wtórna kwestia nazewnictwa. Tym, co wyróżnia CitiTrade Portal na tle rynku jest prekalkulacja kosztów realizacji wniosku przed jego złożeniem oraz aktualna informacja o wartości dostępnego limitu. Wart uwagi jest również system alertów sms i powiadomień – bank jako jedyny na rynku oferuje bezpłatnie ich nieograniczoną liczbę i pozwala klientowi zdefiniować jakie zdarzenia mają podlegać monitorowaniu, w jakich godzinach i na jaki adres mail bądź numer telefonu mają wpływać.

Jak wygląda korzystanie z platformy w praktyce?


Po zalogowaniu do systemu CitiTrade Portal należy wprowadzić dane o fakturach. Klient ma możliwość manualnego wpisania danych lub importu danych z pliku. Co ważne, klient sam może zdefiniować format wczytywanego pliku. Citi Trade Portal daje możliwość bieżącej kontroli dostępnych limitów oraz kosztów, z jakimi wiąże się realizacja wniosku. Po udzieleniu finansowania platforma daje szeroki dostęp do informacji zwrotnej poprzez bieżące statusy, raporty o zakresie danych definiowanych przez klienta oraz powiadomienia w formie alertów na platformie, sms-ów oraz maili. Zachęcam do obejrzenia filmu instruktażowego pokazującego intuicyjność CitiTrade Portal na kanale Citi Handlowy na portalu youtube.pl.

Jakie są opinie pierwszych użytkowników?

Bardzo dobre, a dodatkowo docenia to rynek – Citi Trade Portal został wyróżniony prestiżową nagrodą Forum Biznesu pod patronatem Wydziału Nauk Technicznych Polskiej Akademii Nauk – Innowacja Roku 2012!

Na czym planujecie się skupić w 2013 roku?

Dzisiaj każdy faktor poszukuje nowoczesnych rozwiązań, z każdym dniem odkrywamy coś nowego, co jeszcze wczoraj nie było możliwe. Rozwój technologii stwarza przed nami nowe możliwości. Jeszcze niedawno nie myśleliśmy o dostępie do banku przez komórkę w każdym czasie i miejscu. Dziś to nasza codzienność. Jestem pewna, że to jeszcze nie koniec innowacji w faktoringu. Najważniejsze, żeby nie zapomnieć, że w innowacjach chodzi przede wszystkim o satysfakcję i korzyści klienta.

Dziękuję za rozmowę.