W kryzysie najszybciej zrezygnujemy z kultury

Z badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego we wrześniu 2011r. wynika, że większość Polaków (55%) w sytuacji kryzysu gospodarczego zrezygnuje z wydatków na kulturę. Duża część respondentów deklaruje ograniczenie wydatków na alkohol (51%) oraz na odzież (46%). Najmniej Polaków – niecałe 20% – myśli też o ograniczeniu wydatków na żywność.

„Polacy generalnie stosunkowo niedużo wydają na kulturę, tak więc wybór akurat tego dobra jako pierwszego, z którego by zrezygnowali nie powinien dziwić. Jednocześnie istnieje duże prawdopodobieństwo, że deklaracje dotyczące ograniczenia wydatków na alkohol składane w sytuacji względnego bezpieczeństwa, nie będą miały pokrycia w rzeczywistości. W sytuacjach kryzysowych wydatki na używki nie maleją, a wręcz mogą rosnąć, co jest zrozumiałe przy wysokim poziomie stresu. Dodatkowo należy podkreślić, że ludzie wykazują tendencję do składania bezpiecznych dla nich deklaracji dotyczących ilości stosowanych używek i kwot wydawanych na nie” – mówi dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.

Grupą wiekową, która w równym stopniu deklarowała rezygnację z wydatków na alkohol, odzież i kulturę (po 49%) są osoby powyżej 40 roku życia. Z kultury zrezygnowałyby najszybciej osoby młode – w wieku od 18 do 25 lat, zaś  z alkoholu – respondenci w wieku 26-40 lat (53%).

Badanie zostało przeprowadzone za pośrednictwem epanel.pl na grupie 1006 osób.

Źródło: ARC Rynek i Opinia