Szóstym badaniem przekazów o branży PR objęto 57 lutowych publikacji i programów. Najwięcej materiałów o public relations to teksty dotyczące rynku PR (28%) – publikacje w tej kategorii dotyczyły m.in. zarobków PR-owców, prognoz oraz zmian branżowych. W lutym 2005 ponownie pojawiło się wyjątkowo dużo materiałów poświęconych lobbingowi, jego definicji i zasadom prowadzenia.
Najczęściej temat public relations poruszały media o profilu informacyjnym (52% tekstów) oraz biznesowym (28%). Wśród pism najczęściej podejmujących tematykę PR na pierwszym miejscu znajduje się Gazeta Prawna, która zamieściła 8 publikacji. Kolejne miejsca zajmują Press i Gazeta Wyborcza. W lutym odnotowano 19 pojedynczych publikacji. Gazeta Prawna została również medium najczęściej publikującym materiały o PR w ostatnim półroczu (wrzesień 2004 – luty 2005).
Prawie wszystkie lutowe przekazy o branży PR miały neutralny wydźwięk – 94%; w badanym okresie nie odnotowano żadnej publikacji negatywnie opisującej branżę.
W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 80 przekazów. Z analizy wynika, że w lutym nie ma zdecydowanego lidera wśród najczęściej cytowanych/wzmiankowanych osób. Dwukrotnie cytowano: Tomasza Chmielewskiego, Rafała Czechowskiego, Wiesława Gałązkę i Rafała Szymczaka. Spośród firm, organizacji i instytucji w kontekście PR najczęściej wzmiankowano Instytut Monitorowania Mediów, a najczęściej wymienianą w analizowanych przekazach agencją PR był Fleishman-Hillard. Obie firmy wymieniano w kontekście konkursu „PRaktykuj za granicą” (tabele 1 i 2).
Tabela 1
Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja |
Liczba publikacji |
Instytut Monitorowania Mediów |
4 |
Centrum Profesjonalnej Polityki |
2 |
ZFPR |
2 |
Tabela 2
Cytowana/wzmiankowana agencja PR |
Liczba publikacji |
Fleishman-Hillard |
4 |
Agencja PR CBM |
2 |
Core PR |
2 |
On Board |
2 |
Partner of Promotion |
2 |
Sensors PR |
2 |
Lutowy raport PRoto na temat wizerunku branży PR w mediach zawiera także podsumowanie treści publikacji. Pełna treść raportu znajduje się na stronie www.proto.pl/raporty_proto.
Raport na temat wizerunku branży public relations w mediach powstaje dzięki współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów (www.instytut.com.pl).
W każdym miesiącu analizowane są wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe monitorowane przez Instytut Monitorowania Mediów, w których umieszczone są informacje: o branży PR jako całości, o zmianach w branży, o działalności stowarzyszeń lub związków firm PR, o akcjach PR na dużą skalę, przekazy dotyczące działów nauki i praktyki PR oraz narzędzi PR, o publikacjach lub imprezach związanych z PR oraz opisujące proces kreowania wizerunku przez różne grupy społeczne. Dodatkowo przekazy monitorowane są pod kątem wypowiedzi osób oraz wzmianek na temat firm, instytucji czy organizacji w kontekście PR.