Wakacje na półmetku, a już 12 500 podróżnych może ubiegać się o odszkodowania lotnicze

Pasażerom podróżującym z polskich lotnisk w pierwszych 3 tygodniach wakacji należy się już ponad 3,5 mln euro odszkodowań za problematyczne loty. Tymczasem zaledwie 1% pasażerów zna swoje prawa i korzysta z nich.


Najnowsze dane AirHelp wskazują, że za pierwsze 3 tygodnie* wakacji 2017 prawo do odszkodowania, średnio w wysokości 278 euro, ma już ponad 12 500 podróżujących z polskich lotnisk.Odnotowano łącznie 142 przypadki opóźnień powyżej 3 godzin, odwołań lotu lub overbookingu, za które zgodnie z prawem europejskim przysługuje rekompensata.

Dane AirHelp

Liczba problematycznych lotów, za które przysługuje odszkodowanie

Liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowań

Łączna wartość odszkodowań

Wakacje 2015

178

14 600

4,3 mln euro

Wakacje 2016

351

27 500

7,8 mln euro

Wakacje 2017 (pierwsze 3 tygodnie)

142

12 500

3,5 mln euro

Dla porównania, w okresie wakacji 2016** AirHelp odnotował 351 problematycznych lotów z Polski i do Polski, za które ponad 27 500 pasażerom należy się odszkodowanie o łącznej wartości ponad 7,8 mln euro. Co ciekawe większość pasażerów może jeszcze wnioskować o należne im od linii lotniczych pieniądze za niezgodne z planem loty, zarówno te z wakacji 2016 jak i 2015, ponieważ zgodnie z europejskim prawem na złożenie wniosku mamy zazwyczaj 3 lata.

– Szczyt sezonu wakacyjnego zwiększa ryzyko problematycznego lotu. Podczas ubiegłorocznych wakacji niechlubny rekord odnotowano 16 sierpnia. W tym dniu opóźnionych było 88 lotów z Polski i do Polski, 7 odwołano, w 19 przypadkach dla podróżnych zabrakło miejsc na pokładzie. Od początku tegorocznych wakacji odnotowaliśmy już łącznie 142 loty, za które podróżni powinni ubiegać się o odszkodowanie. Najprościej zgłosić wniosek przez naszą aplikację- cały proces zajmuje kilka minut. Proponujemy zgłaszać wnioski o odszkodowanie od razu, na przykład oczekując na bagaż na lotnisku docelowym -radzi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Ruchliwe lato na lotniskach


1 sierpnia 2016 r. był w Polsce rekordowy – tego dnia z polskich lotnisk wyruszyło najwięcej pasażerów, z samego Okęcia wystartowało 215 samolotów z ponad 21 000 osób na pokładzie.

– Wzmożony ruch na polskich lotniskach, który w ubiegłym roku osiągnął kumulację 1 sierpnia, to zapewne efekt wakacji. W sierpniu 2016 roku zatłoczone były też lotniska w najpopularniejszych miejscach letniego odpoczynku, rekord w Grecji padł 5 sierpnia, w Hiszpanii 7 sierpnia, a w Portugalii 15 sierpnia -mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.

Rosnący ruch na niebie nie zawsze idzie w parze ze wzrostem przepustowości lotnisk, co skutkuje czasem niemiłymi dla pasażerów opóźnieniami. Dlatego warto wiedzieć jakie przysługują im prawa, by w uzasadnionym przypadku wnioskować o odszkodowanie lub o należny posiłek czy nocleg.

Z szacunków AirHelp wynika, że zaledwie 1% polskich pasażerów walczy o należne odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot. Zgodnie z prawem europejskim w przypadku opóźnienia lotu pow. 3 godzin na lotnisku docelowym, a także odwołania kursu lub nie wpuszczenia na pokład z powodu overbookingu przysługuje nam nawet do 600 euro.

*dane od 23.06 do 15.07 2017; ** dane od 24.06 do 31.08 2016

Źródło: Air Help