Pasażerom podróżującym z polskich lotnisk w pierwszych 3 tygodniach wakacji należy się już ponad 3,5 mln euro odszkodowań za problematyczne loty. Tymczasem zaledwie 1% pasażerów zna swoje prawa i korzysta z nich.
Najnowsze dane AirHelp wskazują, że za pierwsze 3 tygodnie* wakacji 2017 prawo do odszkodowania, średnio w wysokości 278 euro, ma już ponad 12 500 podróżujących z polskich lotnisk.Odnotowano łącznie 142 przypadki opóźnień powyżej 3 godzin, odwołań lotu lub overbookingu, za które zgodnie z prawem europejskim przysługuje rekompensata.
Dane AirHelp |
Liczba problematycznych lotów, za które przysługuje odszkodowanie |
Liczba pasażerów uprawnionych do odszkodowań |
Łączna wartość odszkodowań |
Wakacje 2015 |
178 |
14 600 |
4,3 mln euro |
Wakacje 2016 |
351 |
27 500 |
7,8 mln euro |
Wakacje 2017 (pierwsze 3 tygodnie) |
142 |
12 500 |
3,5 mln euro |
Dla porównania, w okresie wakacji 2016** AirHelp odnotował 351 problematycznych lotów z Polski i do Polski, za które ponad 27 500 pasażerom należy się odszkodowanie o łącznej wartości ponad 7,8 mln euro. Co ciekawe większość pasażerów może jeszcze wnioskować o należne im od linii lotniczych pieniądze za niezgodne z planem loty, zarówno te z wakacji 2016 jak i 2015, ponieważ zgodnie z europejskim prawem na złożenie wniosku mamy zazwyczaj 3 lata.
– Szczyt sezonu wakacyjnego zwiększa ryzyko problematycznego lotu. Podczas ubiegłorocznych wakacji niechlubny rekord odnotowano 16 sierpnia. W tym dniu opóźnionych było 88 lotów z Polski i do Polski, 7 odwołano, w 19 przypadkach dla podróżnych zabrakło miejsc na pokładzie. Od początku tegorocznych wakacji odnotowaliśmy już łącznie 142 loty, za które podróżni powinni ubiegać się o odszkodowanie. Najprościej zgłosić wniosek przez naszą aplikację- cały proces zajmuje kilka minut. Proponujemy zgłaszać wnioski o odszkodowanie od razu, na przykład oczekując na bagaż na lotnisku docelowym -radzi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.
Ruchliwe lato na lotniskach
1 sierpnia 2016 r. był w Polsce rekordowy – tego dnia z polskich lotnisk wyruszyło najwięcej pasażerów, z samego Okęcia wystartowało 215 samolotów z ponad 21 000 osób na pokładzie.
– Wzmożony ruch na polskich lotniskach, który w ubiegłym roku osiągnął kumulację 1 sierpnia, to zapewne efekt wakacji. W sierpniu 2016 roku zatłoczone były też lotniska w najpopularniejszych miejscach letniego odpoczynku, rekord w Grecji padł 5 sierpnia, w Hiszpanii 7 sierpnia, a w Portugalii 15 sierpnia -mówi Natalia Gębska, Country Manager w AirHelp.
Rosnący ruch na niebie nie zawsze idzie w parze ze wzrostem przepustowości lotnisk, co skutkuje czasem niemiłymi dla pasażerów opóźnieniami. Dlatego warto wiedzieć jakie przysługują im prawa, by w uzasadnionym przypadku wnioskować o odszkodowanie lub o należny posiłek czy nocleg.
Z szacunków AirHelp wynika, że zaledwie 1% polskich pasażerów walczy o należne odszkodowanie za opóźniony czy odwołany lot. Zgodnie z prawem europejskim w przypadku opóźnienia lotu pow. 3 godzin na lotnisku docelowym, a także odwołania kursu lub nie wpuszczenia na pokład z powodu overbookingu przysługuje nam nawet do 600 euro.
*dane od 23.06 do 15.07 2017; ** dane od 24.06 do 31.08 2016
Źródło: Air Help