Wirtualna ochrona

Do grona „internetowych” ubezpieczycieli dołączyły ostatnio Compensa (we współpracy z mBankiem) i Link4. Obie firmy chcą sprzedać w sieci polisy komunikacyjne. Wejście tych operatorów w segment komunikacyjny może spowodować rynkowy przełom. Wystarczy spojrzeć na dane Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych – polisy komunikacyjne stanowiły blisko 46% ogółu wystawionych klientom indywidualnym w ub.r. (Link4 szacuje, że zakupami w sieci zainteresowanych może być przynajmniej 200 tys. kierowców).

Dotychczas towarzystwa oferowały poprzez internet „prostsze” ubezpieczenia: turystyczne, mieszkaniowe, NNW czy OC w życiu prywatnym (wyjątkiem jest Cigna STU, która sprzedaje np. specjalistyczne OC aptekarzy i techników farmacji). Internetowym liderem jest grupa Generali, która oferuje polisy zarówno poprzez swoje strony www, jak i klientom mBanku i Multibanku. W ub.r. zawarła blisko 7 tys. umów (łącznie już ponad 9 tys.), dzięki którym pozyskała 600 tys. zł (w tym z OFE). Według Lilii Jargiełło, rzecznika grupy Generali Polska, najbardziej popularne wśród internautów jest ubezpieczenie turystyczne mPodróżnik (86,7%), ale nieco większe przychody zapewniło pakietowe Cyberubezpieczenie (49,6%). Drugie miejsce w rankingu zajmuje grupa PZU, która współpracuje z Inteligo. Poprzez platformę intenetową PKO BP największy polski ubezpieczyciel sprzedał już 6,8 tys. Polis – podaje „Parkiet”.

Ci dwaj liderzy ubezpieczyli przez internet ok. 13 tys. klientów. Inne firmy nic chciały podać danych (najczęściej określały przychody ze sprzedaży jako śladowe bądź nieznaczące). Być może dlatego, większość ubezpieczyciel nie traktuje internetu jako priorytetowego kanału dystrybucji (według nich klienci wykorzystują sieć głównie do porównywania ofert). Trudno się dziwić tej opinii, bo choć sieciowe produkty mają z reguły szerszy zakres ochrony (za tę samą cenę), czasem oferowane są z 10-, 15-proc. zniżką, to cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem klientów – czytamy w „Parkiecie”.