Konto Przekorzystne wygrało ranking Złoty Bankier. O tym, jakie cechy powinien mieć dobry rachunek osobisty, dokąd zmierza rynek ROR-ów i jakie wartości zaproponować klientom, mówi Wojciech Werochowski, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej.
Zobacz finalistów konkursu Złoty Bankier 2021 >>
Wojciech Boczoń, PRNews.pl: Konto Przekorzystne wygrało ranking Złoty Bankier. Jak by Pan zarekomendował ten rachunek nowym klientom? Dlaczego warto założyć konto w Pekao?
Wojciech Werochowski, Wiceprezes Zarządu Banku Pekao, nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej: Nasz rachunek to więcej niż zwykłe konto bankowe, bo daje wszystkim klientom szereg korzyści na każdym etapie życia i w różnych sytuacjach. Z myślą o osobach do 26 roku życia powstało Konto Przekorzystne dla Młodych, zwolnione z większości opłat. Dla młodych ludzi ważne są innowacje, a zwłaszcza aplikacja mobilna i różne formy płatności mobilnych oraz szeroki pakiet dodatkowych korzyści. W Pekao otrzymają np. 100 zł za założenie konta, programy lojalnościowe w których punkty można wymieniać na nagrody czy ofertę edukacyjną on-line dla studentów przygotowaną wraz instytutem Ican.
Przekraczając 26 lat klienci korzystają z tego samego Konta Przekorzystnego bez konieczności dopełniania jakichkolwiek formalności zachowując ten sam numer rachunku. Konto nadal można mieć bezpłatnie, tym razem spełniając miesięcznie bardzo proste warunki. Do konta klienci otrzymują rewolucyjną kartę wielowalutową, która z pewnością przyda się za granicą lub podczas zakupów internetowych. Mamy też coś dla tych, którzy chcą systematycznie oszczędzać – w trzymaniu dyscypliny pomogą im stałe zlecenia z rachunku osobistego na konto oszczędnościowe.
Konto Przekorzystne jest idealne dla osób, które oczekują od banku „czegoś ekstra”. Klienci coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej i aplikacji mobilnej, dlatego systematycznie rozwijamy te kanały, oferując coraz to nowsze rozwiązania np. w zeszłym roku otwartą bankowość, płatności Google Pay czy płatności za autostrady. Ale mamy też szereg bonusów np. Galerię Rabatów z atrakcyjnymi zniżkami, liczne promocje oraz program poleceń. Jednym słowem – w Koncie Przekorzystnym każdy znajdzie coś dla siebie, a to jest podstawa dobrze zaprojektowanego rachunku.
Co ważne, nasze konto można szybko i wygodnie otworzyć na selfie – byliśmy pierwszym bankiem, który umożliwił taki proces. Mamy obecnie otwartych 4 miliony rachunków osobistych, ale nasze aspiracje nie słabną. W horyzoncie nowej strategii chcemy nadal otwierać rocznie ponad 400 tysięcy kont indywidualnych.
Jak dziś projektuje się rachunki osobiste? Do jakich funkcji, czy też opłat klienci przywiązują największą uwagę?
Kluczowe jest dobre zrozumienie potrzeb klientów i zaprojektowanie konta tak, aby jego oferta odpowiadała jak najszerszej grupie. Klienci oczekują tzw. good value for money, oferty fair, bez ukrytych gwiazdek, z prostymi warunkami. Kolejnym bardzo ważnym aspektem są benefity i usługi dodane. Klienci chętniej korzystają z rachunku, do którego otrzymują zniżkę na zakupy w ulubionym sklepie, czy dostaną szybko nagrodę za korzystanie z karty w programie lojalnościowym. Istotne są dziś też praktyczne i innowacyjne rozwiązania – pozwalające zaoszczędzić czas i np. w podróży nie stać w korkach na autrostradowych bramkach, wygodnie płacąc za przejazd tak jak np. w aplikacji PeoPay. W dzisiejszym świecie nie bez znaczenia jest sprawna i rozbudowana paleta narzędzi w bankowości internetowej i aplikacji mobilnej, które umożliwiają szybkie i bezpieczne załatwienie wielu spraw online. Oczywiście wciąż równie ważna jest szeroka sieć oddziałów, którą Bank Pekao zapewnia w całej Polsce, a także bardzo dobra infolinia, gdzie od lat możemy się pochwalić pierwszym miejscem w badaniu ARC.
Jak by Pan podsumował zmiany jakie zaszły w ostatnich latach na rynku kont osobistych?
Wszystkie zmiany podążają za tym, czego oczekują od nas klienci. Ci coraz częściej doceniają kompleksowe rozwiązania związane z aplikacją mobilną, która stałą się centrum dowodzenia finansami. Kiedyś priorytetem było oferowanie rachunku, który w tabeli opłat i prowizji gwarantował same zera. Brak opłat był podstawową zaletą, banki prześcigały się, kto zaproponuje tańsze konto. To zaczyna się zmieniać na rynku. W szczególności od zeszłego roku, w którym rozpoczęła się pandemia, której skutkiem w Polsce było obniżenie stóp procentowych do niemalże zera. Banki zaczęły więc podwyższać opłaty za podstawowe usługi tzn. konto, kartę i bankomaty.
Coraz częściej mówi się, że to już koniec darmowej bankowości. Czy to oznacza, że za konta będziemy płacić coraz więcej?
Naszym zdaniem wśród klientów nadal panuje przekonanie, że za podstawowe usługi bankowe nie powinno się płacić, czego będziemy się trzymać w naszej nowej strategii na lata 2021-2024. Co więcej, mogę w tym miejscu po raz pierwszy zapowiedzieć, że w tym roku znów mile zaskoczymy rynek i to nie tylko nowych klientów, jak z reguły robią banki, ale także obecnych. Wdrożymy nowość do Konta Przekorzystnego, której konkurencja nie oferuje w tak bogatym wydaniu i udostępnimy rachunek za bezwarunkowe 0 zł dla wszystkich, a nie tylko dla klientów poniżej 26 roku życia.