Wyniki Alior Banku S.A. za 2013 rok

­­

W pierwszym roku finansowym obecności na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych skonsolidowany zysk netto Alior Banku, z pominięciem zdarzeń nadzwyczajnych, wyniósł ponad 247 mln zł. Bank odnotował ponad 20 proc. wzrost przychodów r/r, zwiększając je z 1,28 mld zł do 1,54 mld zł.

W tym samym czasie, mimo utrzymujących się na niskim poziomie stóp procentowych, wynik odsetkowy zwiększył się o ponad 20 proc. do 999 mln zł.

Alior Bank stale poprawia efektywność kosztową. W 2013 r. Bank odnotował wzrost przychodów przy jednoczesnym ograniczeniu dynamiki wzrostu kosztów. Współczynnik C/I w raportowanym okresie ukształtował się na poziomie 55 proc. i, w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, zmniejszył się o 3,6 p.p (bez zdarzeń nadzwyczajnych). Ponadto Zarząd Banku zdecydował o wdrożeniu programu optymalizującego strukturę Centrali Banku, który ma na celu organicznie kosztów działania w 2014 r. o 25 mln zł oraz w 2015 r. o kolejne 25 mln zł i obniżenie współczynnika C/I do poziomu poniżej 45% w 2016 roku.

Przychody Grupy Alior Banku (mln zł)

Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku


Wartość kredytów udzielonych klientom przez Alior Bank wzrosła o 38 proc. r/r osiągając poziom 19,7 mld zł na koniec 2013 r. W tym samym okresie saldo środków pozyskanych z depozytów klientów wyniosło 20,8 mld zł, czyli o 19% więcej, niż rok wcześniej. Tym samym Alior Bank utrzymuje współczynnik kredytów do depozytów na poziomie 94 proc.

Kredyty (mld zł) Depozyty (mld zł)


Źródło: Skonsolidowane wyniki finansowe Alior Banku


W grudniu 2013 r. udział Alior Banku w rynku kredytów wyniósł 2,5%, a w rynku depozytów 2,6%, r/r udziały te wzrosły odpowiednio o 0,6 pp. i 0,3 pp.

Alior Bank wykorzystując swój potencjał wdraża kolejne strategiczne projekty. W pierwszej połowie br. wystartuje wspólny projekt Alior Banku i T-Mobile Polska. Celem współpracy jest zapewnienie klientom najnowocześniejszych na świecie rozwiązań technologii internetowej i mobilnej, bankowości transakcyjnej oraz produktów i usług, które łączyć będą korzyści wynikające ze współpracy banku i firmy telekomunikacyjnej.

Alior Bank skutecznie realizuje założoną strategię rozwoju spółki, zwiększając skalę prowadzonej działalności oraz udziały rynkowe. Poszerzanie oferty produktów i portfela usług o nowoczesne rozwiązania, skutkuje dynamicznym tempem pozyskiwania nowych klientów. Na koniec 2013 r. liczba klientów Banku wyniosła prawie 2,12 mln, z czego 2 mln stanowili klienci indywidualni, a blisko 120 tys. klienci biznesowi. Oznacza to wzrost o 42% w porównaniu z rokiem poprzednim. Jednocześnie liczba nowych rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych klientów indywidualnych prowadzonych przez Bank wzrosła o ponad 277 tys. w porównaniu z końcem 2012 roku.

Alior Bank stworzył czwartą co do wielkości bankową sieć dystrybucji w Polsce. Na koniec 2013 r. produkty i usługi Banku dostępne były w 859 placówkach, w tym między innymi w 210 oddziałach tradycyjnych i 221 nowoczesnych mini oddziałach Alior Bank Express. Mając na uwadze ścisłą współpracę z T-Mobile Polska, Bank nie planuje w 2014 r. powiększać istniejącej sieci oddziałów.

W ciągu pierwszego roku notowań na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych, kurs akcji Alior Banku wzrósł o ponad 30%. Dla porównania indeks WIG wzrósł w tym samym okresie o 8%. Łączna wartość obrotów akcjami Banku w 2013 r. wyniosła prawie 3,3 mld zł, tym samym należały one do grupy najbardziej płynnych walorów bankowych na GPW. Niespełna półtora roku od debiutu giełdowego, 21 marca br., Alior Bank wejdzie w skład WIG 20, indeksu skupiającego dwadzieścia największych i najbardziej płynnych spółek notowanych na warszawskim parkiecie.