Wyniki finansowe Banku BPH po pierwszym półroczu 2009 roku

Bank BPH ogłosił dzisiaj wyniki finansowe po pierwszym półroczu 2009 roku informując, że odnotował 85,9 mln zł skonsolidowanej straty netto, wynikającej przede wszystkim z kosztów restrukturyzacji, a także wyższych kosztów finansowania oraz wzrostu rezerw na utratę wartości.

W pierwszej połowie br. Bank BPH podjął znaczące kroki dla zapewnienia stabilizacji działania i stworzenia solidnych fundamentów pod długoterminowy rozwój. Skonsolidowany wynik na działalności bankowej wyniósł 425,5 mln zł, o 7,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Aktywa wynosiły 14,8 mld zł, o 22 proc. więcej niż przed rokiem.

– Kontynuowaliśmy zdecydowane działania, aby chronić nasz biznes w warunkach wyjątkowych wyzwań makroekonomicznych i umocnić naszą pozycję przygotowując się do dalszego rozwoju, a także sfinalizować fuzję z GE Money Bankiem – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH. – Zintensyfikowaliśmy przygotowania do połączenia i zrobiliśmy znaczne postępy w procesie, którego celem jest osiągniecie pozycji w pierwszej piątce banków w Polsce. Zdefiniowaliśmy model biznesowy połączonego Banku i zidentyfikowaliśmy synergie przychodowe i kosztowe. Dostosowaliśmy strukturę zatrudnienia do skali prowadzonego biznesu, a także przeprowadziliśmy optymalizację sieci dystrybucji, centralizację operacji back-office oraz racjonalizację kosztów. Planowane połączenie jest priorytetem na ten rok, ponieważ poprawi ono naszą pozycję konkurencyjną na rynku poprzez połączenie banku uniwersalnego z efektywnym biznesem consumer banking. Połączony Bank będzie miał wyższy potencjał rozwoju: pełną ofertę produktową, zróżnicowane kanały dystrybucji, większą bazę Klientów i doskonałą kadrę – dodał Józef Wancer.

W omawianym okresie bank kontynuował realizację swoich kluczowych, strategicznych priorytetów, rozwijając ofertę i pozyskując nowych klientów poprzez rozwój produktów. Wprowadzono innowacyjny, zintegrowany rachunek bieżący pod nazwą Biznes Symetria Pro, który umożliwia klientom biznesowym m.in. pełną kontrolę finansów w systemie BusinessNet oraz tanią on-line’ową wymianę walut poprzez DealingNet. We współpracy z MasterCard, Bank BPH wprowadził do oferty nową wersję systemu zarządzania transakcjami kartowymi dla klientów korporacyjnych – Smartdata.gen2. Klientom indywidualnym zaoferował nowe konto oszczędnościowe Sezam Oszczędzam z codzienną kapitalizacją odsetek. Te inicjatywy rozwojowe zaowocowały zwiększeniem bazy klientowskiej. Liczba klientów detalicznych powiększyła się do ponad 765 tys., a korporacyjnych do 1 473. Dla zwiększenia efektywności obsługi klientów uruchomione zostało w Gdańsku nowe, scentralizowane Call Center.

Wyzwania związane z otoczeniem makroekonomicznym miały wpływ na wyniki Banku BPH w omawianym okresie. Wynik odsetkowy w wysokości 184,6 mln zł oraz wynik na działalności handlowej i rewaluacji w wysokości 40,3 mln zł były niższe niż rok wcześniej. Jednak spadek ten został częściowo zniwelowany 12-proc. wzrostem wyniku z tytułu opłat i prowizji, które sięgnęły 202,8 mln zł.

Zgodnie z prowadzoną ostrożnościową  polityką zarządzania ryzykiem, bank znacząco zwiększył odpisy na utratę wartości, pomimo stosunkowo dobrej jakości portfela kredytowego (5,3 proc. udział kredytów z utratą wartości w porównaniu do średniej w sektorze w wys. 6,3 proc.). W ciągu pierwszych 6 miesięcy roku wyniosły one 43,5 mln zł (wobec 17 mln zł w pierwszej połowie 2008 r.).

Podjęte procesy restrukturyzacyjne w krótkim okresie skutkują wyższymi kosztami działania, m.in. z powodu wydatków związanych z redukcją zatrudnienia w kwocie 62,4 mln zł. Koszty działania i ogólnego zarządu poniesione przez Bank BPH wyniosły 482,4 mln zł i były wyższe o 21 proc. wobec tego samego okresu roku poprzedniego.

29 lipca br. zarządy i rady nadzorcze obydwu banków przyjęły zweryfikowany Plan Połączenia oraz Strategię rozwoju dla Połączonego Banku na lata 2009-2012. Przewiduje się, iż zakończenie fuzji prawnej nastąpi w IV kwartale br., pod warunkiem uzyskania wymaganych prawem zgód.

Połączony bank aspiruje do zdobycia pozycji banku pierwszego wyboru dla klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz średniej wielkości klientów korporacyjnych. Fuzja pozwoli wykorzystać atuty obydwu banków wynikające z solidnej bazy klientowskiej, większej skali działania, efektywnych procesów oraz udoskonalonych systemów zarządzania ryzykiem.
Źródło: Bank BPH