Bank BPH ogłosił dzisiaj wyniki finansowe po pierwszym półroczu 2009 roku informując, że odnotował 85,9 mln zł skonsolidowanej straty netto, wynikającej przede wszystkim z kosztów restrukturyzacji, a także wyższych kosztów finansowania oraz wzrostu rezerw na utratę wartości.
W pierwszej połowie br. Bank BPH podjął znaczące kroki dla zapewnienia stabilizacji działania i stworzenia solidnych fundamentów pod długoterminowy rozwój. Skonsolidowany wynik na działalności bankowej wyniósł 425,5 mln zł, o 7,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Aktywa wynosiły 14,8 mld zł, o 22 proc. więcej niż przed rokiem.
– Kontynuowaliśmy zdecydowane działania, aby chronić nasz biznes w warunkach wyjątkowych wyzwań makroekonomicznych i umocnić naszą pozycję przygotowując się do dalszego rozwoju, a także sfinalizować fuzję z GE Money Bankiem – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH. – Zintensyfikowaliśmy przygotowania do połączenia i zrobiliśmy znaczne postępy w procesie, którego celem jest osiągniecie pozycji w pierwszej piątce banków w Polsce. Zdefiniowaliśmy model biznesowy połączonego Banku i zidentyfikowaliśmy synergie przychodowe i kosztowe. Dostosowaliśmy strukturę zatrudnienia do skali prowadzonego biznesu, a także przeprowadziliśmy optymalizację sieci dystrybucji, centralizację operacji back-office oraz racjonalizację kosztów. Planowane połączenie jest priorytetem na ten rok, ponieważ poprawi ono naszą pozycję konkurencyjną na rynku poprzez połączenie banku uniwersalnego z efektywnym biznesem consumer banking. Połączony Bank będzie miał wyższy potencjał rozwoju: pełną ofertę produktową, zróżnicowane kanały dystrybucji, większą bazę Klientów i doskonałą kadrę – dodał Józef Wancer.
W omawianym okresie bank kontynuował realizację swoich kluczowych, strategicznych priorytetów, rozwijając ofertę i pozyskując nowych klientów poprzez rozwój produktów. Wprowadzono innowacyjny, zintegrowany rachunek bieżący pod nazwą Biznes Symetria Pro, który umożliwia klientom biznesowym m.in. pełną kontrolę finansów w systemie BusinessNet oraz tanią on-line’ową wymianę walut poprzez DealingNet. We współpracy z MasterCard, Bank BPH wprowadził do oferty nową wersję systemu zarządzania transakcjami kartowymi dla klientów korporacyjnych – Smartdata.gen2. Klientom indywidualnym zaoferował nowe konto oszczędnościowe Sezam Oszczędzam z codzienną kapitalizacją odsetek. Te inicjatywy rozwojowe zaowocowały zwiększeniem bazy klientowskiej. Liczba klientów detalicznych powiększyła się do ponad 765 tys., a korporacyjnych do 1 473. Dla zwiększenia efektywności obsługi klientów uruchomione zostało w Gdańsku nowe, scentralizowane Call Center.
Wyzwania związane z otoczeniem makroekonomicznym miały wpływ na wyniki Banku BPH w omawianym okresie. Wynik odsetkowy w wysokości 184,6 mln zł oraz wynik na działalności handlowej i rewaluacji w wysokości 40,3 mln zł były niższe niż rok wcześniej. Jednak spadek ten został częściowo zniwelowany 12-proc. wzrostem wyniku z tytułu opłat i prowizji, które sięgnęły 202,8 mln zł.
Zgodnie z prowadzoną ostrożnościową polityką zarządzania ryzykiem, bank znacząco zwiększył odpisy na utratę wartości, pomimo stosunkowo dobrej jakości portfela kredytowego (5,3 proc. udział kredytów z utratą wartości w porównaniu do średniej w sektorze w wys. 6,3 proc.). W ciągu pierwszych 6 miesięcy roku wyniosły one 43,5 mln zł (wobec 17 mln zł w pierwszej połowie 2008 r.).
Podjęte procesy restrukturyzacyjne w krótkim okresie skutkują wyższymi kosztami działania, m.in. z powodu wydatków związanych z redukcją zatrudnienia w kwocie 62,4 mln zł. Koszty działania i ogólnego zarządu poniesione przez Bank BPH wyniosły 482,4 mln zł i były wyższe o 21 proc. wobec tego samego okresu roku poprzedniego.
29 lipca br. zarządy i rady nadzorcze obydwu banków przyjęły zweryfikowany Plan Połączenia oraz Strategię rozwoju dla Połączonego Banku na lata 2009-2012. Przewiduje się, iż zakończenie fuzji prawnej nastąpi w IV kwartale br., pod warunkiem uzyskania wymaganych prawem zgód.
Połączony bank aspiruje do zdobycia pozycji banku pierwszego wyboru dla klientów indywidualnych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz średniej wielkości klientów korporacyjnych. Fuzja pozwoli wykorzystać atuty obydwu banków wynikające z solidnej bazy klientowskiej, większej skali działania, efektywnych procesów oraz udoskonalonych systemów zarządzania ryzykiem.
Źródło: Bank BPH