Wyniki finansowe ING Banku Śląskiego

„W minionym kwartale po raz kolejny odnotowaliśmy wzrost wolumenów sprzedaży i skali działania banku. Potwierdzeniem tego jest przyrost liczby aktywnych klientów, oszczędności klientów w naszym zarządzaniu oraz wartości udzielonych kredytów. Po tym względem szybko rośniemy zarówno w części detalicznej, jak i korporacyjnej” – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

„Dzięki wzrostom wolumenów generujemy bazę do dalszego rozwoju. Większa sprzedaż przyczynia się do poprawy wyników finansowych w segmencie detalicznym i korporacyjnym. Osiągnięte dochody pozwalają nam inwestować w przyszły rozwój i zwiększać nasz potencjał” – dodał prezes ING Banku Śląskiego.

Wzrost wolumenów Grupy ING Banku Śląskiego w kluczowych obszarach działalności:

Analiza wyników finansowych

Na koniec września b.r. wartość aktywów Grupy ING Banku Śląskiego wyniosła 46 542 mln zł. W porównaniu do tego samego okresu 2005 oznacza to wzrost o 12,6%.

Wynik na działalności bankowej uzyskany na koniec września 2006 r. wyniósł 1 347,6 mln zł i był wyższy o 69,9 mln zł, tj. o 5,5% w porównaniu do wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego.

Dochody bankowości detalicznej uzyskane na koniec września 2006 r. wyniosły 701,0 mln zł i były wyższe o 108,6 mln zł, tj. o 18,3% niż w tym samym okresie 2005 roku. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego znacząco wzrósł wolumen depozytów klientów detalicznych, wzrost wolumenu odnotowano również w zakresie portfela kredytów detalicznych (głównie w obszarze kredytów hipotecznych). W efekcie wynik na działalności depozytowo-kredytowej i rozliczeniowej był wyższy o 98,1 mln zł, tj. o 17,2% w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. Dochody z tytułu udziałów w PTE1 wzrosły o 8,1 mln zł w porównaniu do września 2005 r., nieco wyższe były również dochody ze sprzedaży produktów Rynków Finansowych dla klientów segmentu detalicznego.

Dochody segmentu bankowości korporacyjnej uzyskane na koniec września 2006 r. wyniosły 437,6 mln zł i były o 3,6 mln zł, tj. o 0,8% wyższe w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. W okresie 9 miesięcy b.r. odnotowano wzrost dochodów pochodzących z transakcji na rynkach kapitałowych, spadły natomiast dochody ze sprzedaży produktów rynków finansowych dla tego segmentu oraz dochody z działalności depozytowo-kredytowej i rozliczeniowej bankowości korporacyjnej. Kredyty klientów korporacyjnych rosły dwa razy szybciej niż rynek. Wzrost wolumenu odnotowano również w obszarze depozytów tego segmentu. Presja rynkowa wpłynęła jednak na spadek realizowanej marży, co ujemnie wpłynęło na wielkość dochodów w obszarze bankowości korporacyjnej.

Dochody w obszarze operacji własnych uzyskane na koniec września 2006 r. wyniosły 209,0 mln zł i spadły o 42,3 mln zł, tj. o 16,8% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Dochody generowane w obszarze rynków finansowych uzyskane na koniec września 2006 r. wyniosły 92,2 mln zł i były niższe o 4,2 mln zł, tj. o 4,4% w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego. Dochody z rynków finansowych traktowane łącznie ze sprzedażą produktów RF dla segmentu korporacyjnego i segmentu detalicznego na koniec września 2006 r. wyniosły 193,6 mln zł wobec 201,0 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego. Dochody generowane w obszarze ALCO2 na koniec września 2006 r. wyniosły 116,8 mln zł i były niższe o 38,1 mln zł, tj. o 24,6% od dochodów analogicznego okresu poprzedniego roku. Główną przyczyną był spadek stóp, który spowodował obniżenie dochodów z lokowania funduszy własnych o 27,5 mln zł.

Koszty ogółem na koniec września b.r. wyniosły 896,1 mln zł i były wyższe o 70,9 mln zł, tj. o 8,6% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

Koszty osobowe na koniec września 2006 r. wyniosły 419,6 mln i były wyższe o 29,0 mln zł, tj. o 7,4% od kosztów poniesionych w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost kosztów osobowych spowodowany jest indeksacją płac od II kwartału 2006 r. oraz wyższymi kosztami wynagrodzeń na skutek powiązania systemu motywacyjnego z wynikami Banku.

Amortyzacja po 9 miesiącach 2006 r. wyniosła 106,5 mln zł i była wyższa o 10,9 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrost ten spowodowany jest rozpoczęciem amortyzowania nakładów poniesionych na projekty realizowane w poprzednich latach (między innymi na wizualizację oddziałów) oraz wyższych kosztów amortyzacji sprzętu komputerowego w związku z jego wymianą. Ponadto w 2006 r. rozpoczęto amortyzowanie nowych systemów dla obsługi produktów kartowych i monitorowania spłat kredytów.

Pozostałe koszty na koniec września 2006 r. wyniosły 369,9 mln zł i były wyższe o 9,1% niż przed rokiem.

Wynik przed kosztami ryzyka na koniec września 2006 r. ukształtował się na poziomie 451,5 mln zł wobec 452,5 mln zł w tym samym okresie ub.r.

Koszty ryzyka na koniec września 2006 r. były dodatnie i wyniosły 148,5 mln zł, z czego 151,3 mln zł dotyczy odpisów z tytułu utraty wartości kredytów i pożyczek, 2,7 mln zł dotyczy odpisów na rezerwy na zobowiązania pozabilansowe, 0,5 mln zł dotyczy odpisów na utratę wartości rzeczowych aktywów trwałych i innych aktywów, -2,1 mln zł dotyczy innych aktywów oraz -3,9 mln zł dotyczy kosztów windykacyjnych.

Wynik finansowy brutto uzyskany na koniec września 2006 r. wyniósł 600,0 mln zł wobec 523,7 mln zł w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Wynik finansowy netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej ukształtował się na poziomie 488,9 mln zł i był o 70,7 mln zł, tj. o 16,9% wyższy w stosunku do września 2005 r.

Analiza wielkości komercyjnych

Polityka komercyjna ING Banku Śląskiego S.A. w okresie 9 miesięcy 2006 r. koncentrowała się na budowie portfela depozytowego, świadczeniu usług rozliczeniowych oraz umocnieniu pozycji Banku na rynku złotowych kredytów hipotecznych. Bank realizował przyjętą strategię rozwoju zarówno w zakresie założonych celów komercyjnych, jak i dalszej poprawy efektywności działania.

Wychodząc naprzeciw potrzebom Klientów ING Bank Śląski sukcesywnie modyfikował i rozszerzał swoją ofertę produktową. W III kwartale br. w ofercie Banku dla klientów segmentu dużych podmiotów znalazł się kredyt w rachunku bankowym zabezpieczony wekslem in blanco. Bank przygotowywał się również do uruchomienia usługi Cashback (możliwość pobrania gotówki w sklepach i punktach usługowych przy okazji płacenia kartą VISA Elektron), nowej usługi związanej z obszarem gotówkowym (inkaso samochodowe) oraz oferty specjalnej skierowanej do klientów z segmentu małych firm z prestiżowych grup zawodowych. Zmiany w ofercie produktowej były aktywnie wspierane przez liczne kampanie reklamowe promujące kluczowe dla Banku produkty (kampania „Moja karta ING” promująca kartę debetową z indywidualnym nadrukiem, kampania
„W związku z funduszem lokata 6%” promująca Pakiet Fundusz z Lokatą ING parasol SFIO, kampania wspierająca kredyty hipoteczne, kampania kart płatniczych Maestro „Maestro. Gotówka nowej generacji”, kampania promocyjna Otwartego Konta Oszczędnościowego „Połowa Polaków trzyma oszczędności na złych warunkach”).

Intensywne działania zmierzające do poprawy obsługi klientów, uproszczenia procedur oraz oferty produktowej przyniosły efekty w postaci prestiżowych nagród otrzymanych przez Bank. ING Bank Śląski został uznany przez miesięcznik Forbes za „Najlepszy Bank dla klientów indywidualnych”, jednocześnie zajął drugą pozycję w rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka”. Gazeta Wyborcza i Expander uznały Pomarańczową kartę kredytową VISA ING Banku Śląskiego za kartę, którą „warto włożyć do portfela”, a złotą kartę kredytową VISA ING Banku Śląskiego za najlepszą kartę prestiżową dla osób zarabiających ponad 3000 zł miesięcznie. Efekty przyniosły również działania podejmowane przez ING Securities, które zostało uznane przez inwestorów za najlepsze biuro maklerskie w Polsce (ranking został przygotowany przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych).

Od początku 2006 r. ING Bank Śląski kontynuował również działania zmierzające do dalszego udoskonalenia procesów, wzrostu efektywności działania oraz optymalizacji struktur sprzedaży. W obszarze tym kontynuowano przede wszystkim realizację dwóch ważnych projektów Detal 2006 oraz Korporacje 2006.

W okresie 9 miesięcy b.r. ING Bank Śląski realizował projekty zmierzające do poprawy dostępności oferowanych produktów i usług. Bank rozpoczął budowę sieci placówek partnerskich bazujących na modelu franczyzy, od początku 2006 r. uruchomiono 3 tego typu placówki (w Poznaniu, Gnieźnie i Krakowie).

Intensywne działania podejmowane na rynku depozytowym przyniosły efekty w postaci dalszego wzrostu bazy depozytowej oraz umocnienia udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych. W końcu września 2006 roku ogólna wartość środków zgromadzonych przez Grupę ING Banku Śląskiego S.A. wyniosła 33 202,1 mln zł i była o 8,2% wyższa niż w grudniu 2005 roku.

Struktura depozytów Grupy ING Banku Śląskiego S.A. (mln zł)

30.09.2006

30.06.2006

31.03.2006

31.12.2005

Gospodarstwa domowe

20 246,3

20 520,4

19 837,7

19 151,0

Podmioty gospodarcze

9 447,3

8 553,8

8 286,4

8 513,1

Podmioty finansowe (inne niż banki)

2 076,0

1 722,0

1 854,0

1 624,5

Podmioty sektora instytucji rządowych
i samorządowych

1 432,5

1 489,7

1 521,8

1 384,5

Ogółem

33 202,1

32 285,9

31 499,9

30 673,1

Główny składnik bazy depozytowej stanowiły środki pozyskane od gospodarstw domowych. Ich wartość na koniec września 2006 r. wyniosła 20 246,3 mln zł i wzrosła o 1 095,3 mln zł, tj. o 5,7% w porównaniu do końca 2005 r. W okresie 9 miesięcy b.r. odnotowano dalszą aktywizację sprzedaży Otwartego Konta Oszczędnościowego. Wartość portfela tego produktu wzrosła z 12 775,3 mln zł na koniec 2005 r. do 14 104,2 mln zł na koniec września 2006 r., w tym środki zdeponowane przez gospodarstwa domowe wyniosły 12 300,1 mln zł na koniec 2005 r. i 13 520,1 mln zł na koniec września 2006 r.

Udział ING Banku Śląskiego w rynku depozytów i zobowiązań długookresowych ukształtował się na poziomie 8,30% (8,35% na koniec 2005 r.). Odnotowano wzrost udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych z 8,52 % na koniec 2005 r. do 8,56% na koniec września 2006 r. Udział w rynku podmiotów gospodarczych na koniec września 2006 r. wyniósł 7,93% wobec 8,09% na koniec grudnia 2005 r.

Bank jest również dystrybutorem jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI. W okresie 9 miesięcy b.r., a w szczególności w ostatnim kwartale, odnotowano dynamiczny przyrost sprzedaży tego produktu. Na koniec września 2006 r. saldo pozyskanych jednostek wzrosło do 4 720,7 mln zł wobec 2 237,8 mln zł na koniec grudnia 2005 r.

W okresie 9 miesięcy b.r. Bank kontynuował działania zmierzające do odbudowy portfela kredytowego. Efektem tych działań był wzrost wolumenu w niektórych segmentach i rodzajach kredytów. Łączna wartość kredytów i innych należności od klientów na koniec września 2006 r. wyniosła 11 927,1 mln zł wobec 9 902,9 mln zł w grudniu 2005 r. Znaczący wzrost wolumenu (o 290,4 mln zł, tj. o 27,3%) odnotowano zwłaszcza w zakresie kredytów hipotecznych. Wartość portfela w tym obszarze na koniec września 2006 r. wyniosła 1 352,8 mln zł, z czego 1 027,5 mln zł to kredyty złotowe, natomiast 325,3 mln zł to kredyty walutowe. Według stanu na 31.12.2005 r. kredyty hipoteczne wyniosły 1 062,4 mln zł (653,3 mln zł kredyty złotowe oraz 409,1 mln zł kredyty walutowe).

Struktura kredytów i innych należności od klientów Grupy ING Banku Śląskiego S.A. (mln zł)

30.09.2006

30.06.2006

31.03.2006

31.12.2005

Gospodarstwa domowe

3 511,7

3 419,4

3 229,5

3 238,7

Podmioty gospodarcze

6 663,8

6 402,9

6 231,5

5 926,1

Podmioty finansowe (inne niż banki)

1 614,5

1 434,1

1 283,2

829,2

Podmioty sektora instytucji rządowych
i samorządowych

481,3

400,4

392,8

426,0

Inne należności

355,0

352,1

271,0

288,0

Odpis aktualizacyjny z tytuł utraty wartości

-699,2

-765,6

-758,3

-805,1

Ogółem

11 927,1

11 243,3

10 649,7

9 902,9

Udział Banku w rynku należności kredytowych na koniec września 2006 r. wyniósł 3,77% (3,73% na koniec grudnia 2005 r.). Udział w rynku kredytów przedsiębiorstw na koniec września 2006 r. wyniósł 5,64% wobec 5,09% na koniec grudnia 2005 r. Udział w rynku kredytów gospodarstw domowych na koniec września 2006 r. wyniósł 1,94% wobec 2,22% na koniec grudnia 2005 r.

Udział Grupy ING Banku Śląskiego w rynku należności kredytowych na koniec września 2006 r. wyniósł 3,82% (3,78% na koniec grudnia 2005 r.).

ROR, karty, bankowość elektroniczna

Liczba prowadzonych przez Bank rachunków osobistych na koniec września 2006 roku wyniosła 1 025,4 tys. wobec 1 002,1 tys. na dzień 31.12.2005 r.

ING Bank Śląski należy do grona największych emitentów kart bankowych na rynku polskim. Oferta Banku obejmuje karty debetowe, karty charge, karty kredytowe oraz karty przedpłacone. Liczba wydanych kart kredytowych3 wzrosła z 117 894 kart na koniec 2005 r. do 128 960 kart na koniec września 2006 r. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec września b.r. wyniosła 137 666.

Liczba klientów korzystających z systemów bankowości elektronicznej na koniec września 2006 r. wyniosła 866 149. Spadek w stosunku do grudnia 2005 r. wynika z zamykania nieaktywnych instalacji HaloŚląski.

Dane dotyczące klientów bankowości elektronicznej kształtują się następująco:

System bankowości elektronicznej

30.09.2006

30.06.2006

31.03.2006

31.12.2005

MultiCash

7 927

8 999

9 359

9 404

ING BankOnLine, ING OnLine

HaloŚląski

461 669

282 054

421 649

263 466

406 037

249 824

361 944

708 864

SMS

114 499

106 526

95 370

79 789

Miesięczna ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej we wrześniu 2006 r. osiągnęła poziom 4,0 milionów. W analogicznym okresie roku poprzedniego ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej wyniosła 3,2 miliona.

Zatrudnienie
Zatrudnienie w Grupie Kapitałowej wynosiło odpowiednio:
30.09.2006 7 439 osób, co stanowiło 7 225,8 etatów,
30.06.2006 7 547 osób, co stanowiło 7 339,1 etatów,
31.03.2006 7 562 osoby, co stanowiło 7 379,1 etatów,
31.12.2005 7 446 osób, co stanowiło 7 335,3 etatów,
30.09.2005 7 663 osoby, co stanowiło 7 470,7 etatów.

Spadek zatrudnienia widoczny na koniec trzeciego kwartału br. wynikał z zakończenia okresu wypowiedzeń dla osób objętych procesem restrukturyzacji.

Liczba oddziałów, bankomatów

Według stanu na dzień 30.09.2006 r. Bank prowadził działalność operacyjną poprzez sieć 330 oddziałów, wobec 332 oddziałów na koniec września 2005 r. Ponadto w okresie 9 miesięcy br. otwarte zostały 3 placówki partnerskie bazujące na modelu franczyzy. Według stanu na koniec września 2006 r. Bank posiadał sieć 561 bankomatów.

Akcjonariat

Według stanu na dzień przekazania raportu za III kwartał 2006 r. akcjonariuszami posiadającymi 5 i więcej procent głosów na Walnym Zgromadzeniu ING Banku Śląskiego Spółka Akcyjna były następujące podmioty:

Lp.

Podmiot

Liczba akcji i głosów

% ogólnej liczby akcji
i głosów na WZA

1.

ING Bank N.V.

9.757.500

75,00

2.

Commercial Union Otwarty Fundusz Emerytalny BPH CU WBK

850.000

6,53

Ratingi

W III kwartale b.r. agencja Fitch Ratings Ltd. podniosła rating zobowiązań długoterminowych ING Banku Śląskiego. Aktualnie Bank posiada następujące oceny wiarygodności finansowej wystawione przez największe agencje ratingowe:

Fitch Ratings Ltd.
Zobowiązania długoterminowe A+
Perspektywa utrzymania wyżej wymienionej oceny Pozytywna
Zobowiązania krótkoterminowe F1
Ocena indywidualna C/D
Ocena wsparcia 1

Moody’s Investors Service Ltd.
Depozyty długoterminowe A2
Depozyty krótkoterminowe P-1
Siła finansowa Banku D+
Perspektywa siły finansowej Stabilna

1 Dochody z wyceny pomniejszone o koszty finansowania.
2 Dochód ALCO (Komitet Zarządzania Aktywami i Pasywami) łącznie z wynikiem na działalności inwestycyjnej.
3 Visa Classic, Visa Credit Gold, MasterCard Credit, Pomarańczowa Karta Kredytowa Visa.