Wyniki finansowe Raiffeisen Bank Polska za 2006 r.

– Rok 2006 stał pod znakiem dynamicznej kontynuacji rozwoju banku z ostatnich czterech lat, dzięki czemu udało się znacznie przekroczyć założone plany. Dobra koniunktura stała się oczywiście udziałem całego sektora, który zawdzięczał szybki rozwój spektakularnemu ożywieniu gospodarczemu. Wierzę jednak, że w naszym przypadku kluczem do dalszej poprawy była strukturalna już zdolność do generowania ponadprzeciętnych wyników. Od kilku lat skutecznie bowiem umacniamy pozycję na rynku korporacji, średnich i mniejszych firm oraz w segmencie private banking, jednocześnie coraz silniej zaznaczając swoją obecność w szybko rosnących sektorach detalicznym i mikroprzedsiębiorstw – powiedział Piotr Czarnecki, Prezes Zarządu Raiffeisen Bank Polska S.A.

Wysoka efektywność stanowi już od kilkunastu kwartałów cechę wyróżniającą bank na rynku – zwrot na kapitale przed opodatkowaniem (ROE brutto) poprawił się o 2,5 pp do 33,3%, a ROE netto utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, sięgając 26,2%, co stanowi jeden z najwyższych wyników wśród banków uniwersalnych. Zwrot na aktywach (ROA) wyniósł w 1,6%. Racjonalnie prowadzone inwestycje i skutecznie wdrażany od trzech lat program oszczędnościowy powodują systematyczne zmniejszanie się relacji kosztów do dochodów – obecnie należy ona do jednej z najniższych w sektorze i wynosi 52,5%. Odsetek kredytów nieregularnych na koniec 2006 roku stanowił zaledwie 2,5%, gdy rynek mógł się pochwalić rezultatem 7,4%. Współczynnik wypłacalności ukształtował się na bezpiecznym poziomie 11,8%.

Wyniki finansowe (mln PLN) 31.12.2006 31.12.2005 Zmiana r/r (%)
Suma bilansowa 15.472,8 11.140,2 38,9
Zysk netto 248,5 219,3 13,3
Zysk brutto 316,3 250,2 26,4
Wolumen kredytów 10.288,3 7.958,3 29,3
Odsetek kredytów z utratą wartości 2,5 7,3
Wolumen depozytów 10.658,9 8.271,2 28,9
Kapitał banku (akcyjny) 573 493 16,2
Fundusze własne 1.047,6 813,6 28,8
Przychody z tytułu odsetek 834,2 641,3 30,1
Wynik z działalności bankowej 840,3 709,7 18,4
Koszty działania + amortyzacja 440,9 415,7 6,1

W 2006 roku Raiffeisen Bank Polska awansował na pozycję lidera polskiego rynku faktoringu. Skupił wierzytelności na łączną kwotę 3,943 mld zł, a wraz z osiągnięciami spółki zależnej Raiffeisen Faktoring Polska Sp. z o.o. dało to rezultat na poziomie 3,972 mld zł. Bank wprowadził wiele nowatorskich rozwiązań, między innymi: nowoczesną umowę faktoringową oraz aplikację Internet Faktor służącą do kontaktowania się klientów z bankiem on-line. Bank dołączył też do katalogu dwie nowe usługi – faktoring z ubezpieczeniem i faktoring samorządowy. Ogromny sukces odniosła również spółka Raiffeisen-Leasing Polska S.A., która znalazła się w ubiegłym roku na drugim miejscu w kraju pod względem wartości środków oddanych w leasing. Wynik na poziomie 2,2 mld zł oznaczał wzrost o 55% w porównaniu z rokiem poprzednim.

Mocna pozycja banku na polskim rynku nie jest jednak jedynie efektem bardzo dobrych wyników finansowych, ale również wysokiej jakości usług, którą doceniają media i analitycy. Raiffeisen Bank Polska S.A. drugi rok z rzędu otrzymał prestiżowe wyróżnienia – pierwsze miejsce w rankingu „Przyjazny Bank Newsweeka” oraz 2. miejsce w rankingu „Najlepszy Bank Detaliczny” miesięcznika Forbes. Powtórzył wyczyn sprzed roku, zdobywając tytuł Najlepszego Banku wg Gazety Bankowej oraz godło Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców. Z kolei Raiffeisen–Leasing Polska S.A. został uznany za „Najlepszą firmę leasingową 2006 roku w leasingu maszyn i urządzeń” przez magazyn Forbes. Spółka została również wyróżniona jako jedyna firma leasingowa w VII rankingu najbardziej dynamicznych firm w Polsce „Gazele Biznesu 2006” przygotowanym przez Puls Biznesu.

Nie bez przyczyny Raiffeisen Bank Polska S.A. jest uznawany za jednego z liderów rynku finansowania małych i średnich firm. Potwierdził to w minionym roku pionierską w całym regionie transakcją syntetycznej sekurytyzacji aktywów. Operacja, w której uczestniczył również czeski Raiffeisenbank a.s., objęła portfel kredytów udzielonych przedsiębiorstwom z sektora MSP w obu krajach o łącznej wartości 450 milionów euro, z czego na Polskę przypadało 270 mln euro. Z kolei Raiffeisen-Leasing Polska dokonał sekurytyzacji portfela umów leasingowych o wartości 640 mln zł.

Ubiegłoroczne sukcesy Raiffeisen Bank Polska S.A. potwierdzają słuszność prowadzonej od 2003 roku strategii tworzenia banku uniwersalnego, silnie zakorzenionego jednak w wyselekcjonowanych niszach, w których może on wykorzystać specjalistyczną i unikalną wiedzę swoich pracowników. W ciągu ostatnich czterech lat aktywa banku, podobnie jak i wartość depozytów, wzrosły dwuipółkrotnie. Wolumen kredytów powiększył się jeszcze więcej (o 170%). W tym czasie sektor zanotował wzrost aktywów o niewiele ponad jedną trzecią.

Krajowy rynek bankowy staje się coraz bardziej nasycony produktami i usługami o coraz wyższej jakości. Raiffeisen Bank Polska rozwijał się jednak w ostatnich latach szybciej od konkurencji, stawiając na wzrost w segmencie małych i średnich firm oraz klientów detalicznych należących do klasy średniej. W tym roku chcemy podtrzymywać te tendencje, poszerzając sieć placówek i oferując innowacyjne produkty, zwłaszcza mikroprzedsiębiorcom i klientom zamożniejszym, do których kierujemy ofertę bankowości prywatnej – powiedział Piotr Czarnecki.

W 2007 roku Raiffeisen Club, czyli departament bankowości prywatnej, planuje między innymi wprowadzenie: nowej kategorii certyfikatów Raiffeisen Centrobanku; zarządzania portfelem na zlecenie przez Raiffeisen Capital Management; funduszy hedgingowych; nowych produktów walutowych. Dla mikroprzedsiębiorców Bank przygotował między innymi: nowe produkty zabezpieczające przed ryzykiem kursowym czy wdrażany już pilotażowo mikrofaktoring.

Położenie silniejszego akcentu na bankowość prywatną i mniejsze przedsiębiorstwa nie oznacza, że Raiffeisen Bank Polska S.A. zamierza rezygnować z ekspansji w segmencie korporacji. W ubiegłym roku z powodzeniem objął swoją aktywnością nowe branże: energetykę odnawialną i biopaliwa. Tradycyjnie realizował też duże projekty w sektorze nieruchomości. Bank chce utrzymać silną pozycję w dziedzinie organizacji emisji instrumentów dłużnych. W ubiegłym roku rozpoczął oferowanie obligacji średnio i długoterminowych, jednocześnie rozwijając dystrybucję skarbowych i korporacyjnych zagranicznych papierów dłużnych.

Planowane na ten rok zwiększenie sieci o około 40 placówek na terenie całego kraju wspomoże rozwój nie tylko biznes korporacyjny, ale i detaliczny. W ofercie dla tego ostatniego pojawią się nowe karty kredytowe. Pogłębiona zostanie współpraca z firmą ubezpieczeniową UNIQA, jednym z największych europejskich koncernów ubezpieczeniowych, z którym spółki Grupy Raiffeisen współpracują w wielu krajach Europy. Właśnie dodawane są też nowe funkcjonalności w serwisie R-Mobile, m.in: zmiany limitów na kartach płatniczych do wysokości ustalonej przez Bank, informacje sms-em o niezrealizowanych transakcjach czy dostęp do usługi 24h/7 dni w tygodniu.