Wyniki Fortis Banku po pierwszym półroczu 2007 r.

O ponad połowę (58%) wzrosła po dwóch kwartałach br. wartość udzielonych kredytów (8,9 mld zł). Zwiększeniu (o 34%) uległy także depozyty klientów (5,1 mld zł). Przychody ogółem banku wyniosły 263 mln, co oznacza 36% wzrost w stosunku do pierwszego półrocza 2006 r. Całkowite koszty operacyjne banku zamknęły się kwotą 147,6 mln i były wyższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku o 33% Wzrost kosztów wynika z inwestycji w rozwój sieci dystrybucji i zwiększenia skali działalności. Przychody wzrastały o 3 p.p. szybciej niż koszty, dzięki czemu wskaźnik koszty/dochody spadł o 1,3 p.p. do poziomu 56,2%.

Za udane, minione półrocze może uznać linia biznesowa Merchant & Private Banking, która o 39% zwiększyła swoje przychody netto. Wzrost ten wygenerowany został dzięki wyższemu o 14% wynikowi z tytułu odsetek, większemu o 59% wynikowi na operacjach instrumentami finansowymi handlowymi (w tym lepszy wynik na transakcjach walutowych), wyższemu o 52% wynikowi z tytułu prowizji.

Największym segmentem w linii Merchant & Private Banking, generującym tak dobre wyniki jest Pion Obsługi Średnich i Dużych Przedsiębiorstw (95% klientów linii Merchant & Private Banking). W pierwszym półroczu tego roku saldo depozytów jego klientów wzrosło o 88%, natomiast kredytów o 60%. W ramach tego Pionu na początku roku powstał nowy zespół Cash Management zajmujący się wyspecjalizowanymi produktami rozliczeniowymi. Swoją ofertę poszerzył Departament Skarbu – w styczniu wprowadził instrumenty pochodne na surowce energetyczne, a także zawarł pierwszą na rynku transakcję zabezpieczającą wahania cen indeksu na olej napędowy.

Po dwóch kwartałach tego roku liczba klientów linii Merchant & Private Banking wzrosła o 26%. To klienci tego segmentu przyczynili się w znacznym stopniu do wzrostu wartości kredytów w całym banku. Dużym zainteresowaniem w tej grupie cieszyły się kredyty inwestycyjne – ich saldo po dwóch kwartałach zwiększyło się o 72%. Kredyty obrotowe wzrosły o 30%, natomiast największą (aż o 89%) zmianę zanotowały kredyty w rachunku bieżącym.

Dobrym wynikiem zamknął pierwsze dwa kwartały Departament Private Banking, który powstał pod koniec 2005 roku, a od tego czasu zgromadził od klientów 352 mln zł aktywów.

33% wyższe przychody netto po dwóch kwartałach tego roku zanotowała linia biznesowa Retail Banking. Strategicznymi produktami w tym segmencie są produkty inwestycyjne i kredyty hipoteczne. Saldo tych pierwszych po dwóch kwartałach wyniosło 0,5 mld zł i wzrosło prawie czterokrotnie (371%) w stosunku do drugiego kwartału 2006 roku. Od początku roku bank zorganizował dwie subskrypcje produktów strukturyzowanych. Najpierw zaproponował swoim klientom fundusz inwestujący na zagranicznych rynkach nieruchomości, a w marcu 3-letni fundusz złotówkowy powiązany z koszykiem akcji 25 znanych światowych firm. W maju oferta funduszu Fortis L poszerzyła się o 6 nowych subfunduszy (obok 15 już dostępnych). Wśród klientów bankowości detalicznej największa popularnością cieszą się portfele inwestycyjne Fortis FIO zarządzane przez Fortis Private Investments Polska S.A.; tylko w dwóch pierwszych kwartałach sprzedaż tych produktów była trzykrotnie wyższa niż w całym 2006 r.

Klienci bankowości detalicznej kupowali produkty inwestycyjne, ale i zaciągali w Fortis Banku kredyty hipoteczne. Od początku 2007 roku bank udzielił 1636 kredytów, a ich saldo wyniosło 2,1 mld zł. Sprzedaż tych produktów wsparta była w dużym stopniu promocją kredytów hipotecznych.

W marcu bank zaproponował swoim klientom unowocześniony system bankowości internetowej Pl@net.