Wyniki Grupy Allianz Polska za 2008 rok

Składki z ubezpieczeń w Grupie Allianz Polska wzrosły w 2008 roku o 3% do 3,1 miliarda złotych, co dało pierwsze miejsce wśród spółek holdingu Allianz Nowa Europa. Wzrosły także kapitały własne spółek ubezpieczeniowych o 53% z 517 do 791 milionów zł oraz aktywa o 8% z 6,5 do 7,08 miliarda złotych. Allianz Polska znalazła się także (trzeci rok z rzędu) w grupie najbardziej innowacyjnych firm należących do Allianz SE z 77 państw świata.

Przychody z ubezpieczeń wszystkich spółek Allianz w Polsce, razem z Euler Hermes (154 mln zł) i Mondial Assistance (74 mln zł) wyniosły 3,35 miliarda zł.

Sieć dystrybucji

Na koniec 2008 roku produkty finansowe oferowane przez Allianz były dostępne w 46 oddziałach i 113 agencjach wyłącznych, w 6 oddziałach Allianz Bank, w 800 salonach dealerskich i u 400 brokerów ubezpieczeniowych a także innych bankach, m.in. Eurobank, BRE, Pekao S.A. Liczba agentów wyłącznych wzrosła o 6% do 5 440 osób. Grupa Allianz Polska obsługuje już 2,2 miliona klientów.

Ubezpieczenia majątkowe

W 2008 roku składki w ubezpieczeniach majątkowych wzrosły o 17% z 1,3 do 1,6 miliarda złotych. W tym ubezpieczenia komunikacyjne zwiększyły się o 14% z 788 do 899 milionów złotych, ubezpieczenia NNW i turystyczne o 18% z 54 do 64 mln zł, ubezpieczenia mieszkań i budynków o 22% z 61 do 74 mln zł, a ubezpieczenia przemysłowe o 28% z 308 do 394 mln zł. Przypis składki z ubezpieczeń dla małego i średniego biznesu pozostał na zbliżonym do 2007 roku poziomie i wyniósł 72 miliony zł. Wartość wypłaconych odszkodowań wzrosła z 580 do 818 milionów złotych.

TU Allianz Polska osiągnął bardzo dobre wyniki z działalności ubezpieczeniowej, w tym wskaźniki szkodowe i kosztowe. Jednak na wynik finansowy miała wpływ konsolidacja wyniku TU Allianz Polska oraz nowopowstałego Allianz Bank Polska, którego TU jest właścicielem. Wynik finansowy brutto wyniósł + 4 mln zł, a netto: – 15,8 mln zł. Natomiast wynik finansowy z wyłączeniem konsolidacji z Allianz Bank wyniósł na koniec roku 70 mln zł zysku netto.

Ubezpieczenia na życie

W ubezpieczeniach na życie w roku 2008, w związku z sytuacją na rynkach finansowych, nastąpił odwrót klientów od polis typu unit-linked w kierunku ubezpieczeń tradycyjnych. Przychody z polis unit-linked, sprzedawanych szczególnie przez banki, spadły o 83%. Wzrosły natomiast przychody z polis tradycyjnych do 638 milionów zł a także składki z ubezpieczeń grupowych o 73% do 625 mln zł. Ostatecznie przychody z produktów życiowych zmniejszyły się z 1,6 do 1,5 miliarda złotych. Allianz Życie wypłacił 757 milionów zł w formie odszkodowań oraz świadczeń. Wynik finansowy netto zmniejszył się z 15,7 do 5,6 miliona złotych.

TFI Allianz

Liczba klientów TFI Allianz wzrosła z 42 do 47 tysięcy. Zysk netto w 2008 roku wyniósł 4,5 mln złotych, w 2007 roku było to 9,2 mln złotych. Powodem jest spadek przychodów z opłaty za zarządzanie wynikającej ze spadku aktywów w TFI z 1,5 do 1,02 miliarda złotych. Mimo trudnej sytuacji na rynkach finansowych Subfundsz Allianz Obligacji osiągnął stopę zwrotu 15,2% i zajął 1. miejsce w kategorii funduszy polskich papierów dłużnych (średnia stopa zwrotu w tej kategorii funduszy wyniosła 4,8%). Subfundusze akcyjne: Allianz Akcji, Allianz Akcji Małych i Średnich Spółek pomimo ujemnych stóp zwrotu uplasowały się na 2. miejscu wśród porównywalnych konkurentów.

PTE

OFE Allianz zajął pierwsze miejsce w rankingu stóp zwrotu OFE za 2008 r. Aktywa na koniec roku wzrosły do 3 645 mln zł. PTE pozyskało 52 tysiące nowych klientów. Obecnie jest ich 374,5 tysiąca. Zysk netto towarzystwa wzrósł do 13,6 mln zł. PTE Allianz wciąż pobiera najniższe opłaty od składki na rynku – zaledwie 4% od wszystkich Klientów, czyli o 3 punkty procentowe mniej od konkurencji dla nowych członków.

Allianz Bank

Głównym projektem w Grupie Allianz Polska było w 2008 roku uruchomienie Allianz Banku, który oferuje klientom indywidualnym atrakcyjne produkty depozytowe i kredytowe. W dużej mierze są one adresowane do obecnych klientów Allianz. Plan do końca półrocza zakłada uruchomienie 60 oddziałów banku, w których będą również oferowane ubezpieczenia oraz inne produkty finansowe, a także przygotowanie 1000 agentów Allianz do sprzedaży produktów bankowych. Po dwóch miesiącach działalności aktywa Allianz Bank przekroczyły 250 mln zł.

Nagrody w 2008 roku

Grupa Allianz Polska otrzymała w 2008 roku m.in. takie nagrody jak:

– Tytuł menedżera 20-lecia dla Prezesa Pawła Dangla w plebiscycie „Rzeczpospolitej”.
– „Złoty Zderzak” od  Polskiej Izby Motoryzacji za najlepszą współpracę z salonami dealerskimi (trzeci rok z rzędu),
– „Srebrny Parasol” od miesięcznika ekonomicznego „Home & Market” dla najlepszej Grupy Ubezpieczeniowej w Polsce,
– Laur Buildera – od miesięcznika „Builder” za specjalne produkty i usługi finansowe dla Budownictwa,
– Tytuł „Kulturalnej firmy” od Tygodnika „Przekrój” za sponsoring kultury.
Źródło: Grupa Allianz