Zakupy on-line: wzmocniona ochrona nabywcy

Parlament poparł w czwartek propozycję zmian w przepisach dotyczących praw konsumentów, które powinny zwiększyć zaufanie nabywców i zmniejszyć niechęć sprzedawców do zakupów transgranicznych.

Wzmocnione zostaną prawa nabywców zawierających transakcje wysyłkowe lub w internecie. Posłowie przegłosowali poprawki, ale wstrzymali się z zajęciem stanowiska nad całością dyrektywy w oczekiwaniu na wynik negocjacji z państwami członkowskimi.

Silne poparcie, jakiego dziś udzielił Parlament Europejski pracom nad zmianami przepisów, którym ton nadaje Andreas Schwab (EPP, DE), będzie dobrym punktem wyjścia do rozmów z państwami członkowskimi nad wspólnym tekstem propozycji.

Nowe przepisy powinny objąć swoim zakresem wszelkie transakcje sklepowe, ale także zakupy internetowe i telefoniczne, a zwłaszcza wzmocnić zasady, na jakich odbywać się będą transakcje międzynarodowe. Przepisy będą określać rodzaj informacji, jakich ma prawo oczekiwać nabywca ze strony oferenta, zasady dostawy towaru, moment przeniesienia ryzyka na odbiorcę, prawo anulowania zamówienia lub zwrotu albo wymiany towaru.

 
Prawo do świadomego wyboru

W przypadku zamówień internetowych lub wysyłkowych konsument powinien mieć całkowitą pewność od kogo, co i za ile kupuje. Nie będzie ukrytych opłat, a nabywca pozna i będzie mógł zaakceptować końcową cenę zanim złoży internetowe zamówienie.
 
Zamówiony towar lub usługa powinny zostać dostarczone lub wykonane w ciągu 30 dni. Jeśli termin ten nie zostanie zachowany nabywca może zrezygnować z zakupu. Sprzedawca odpowiada za szkodę lub zagubienie towaru w trakcie dostawy.
 

Zmieniłeś zdanie? Byle w ciągu 14 dni

W przypadku sprzedaży wysyłkowej lub internetowej (kiedy nie mamy możliwości obejrzenia towaru przed zakupem) konsument będzie miał prawo do zwrotu towaru w ciągu 14 dni. Jeśli wartość przesyłki przekracza 40 euro konsument będzie musiał pokryć koszty zwrotu towaru. Po dokonaniu zwrotu towaru nabywca w ciągu 14 dni będzie miał obowiązek zwrócić klientowi koszty poniesione w celu nabycia towaru. Konsument jednak będzie musiał udowodnić, że rzeczywiście zwrócił towar.

Jeśli sprzedający nie dopełni obowiązku poinformowania nabywcy o przysługującym mu prawie zwrotu towaru, okres zwrotu powinien zostać automatycznie przedłużony do 3 miesięcy, jak chce Rada, lub 1 miesiąca, jak uważa Parlament. Prawo do zwrotu towaru będzie obowiązywać także w przypadku serwisów aukcyjnych, ale tylko jeśli towar został zakupiony od profesjonalnego sprzedawcy, a nie od osoby prywatnej.

Towary lub usługi dostarczane w formie cyfrowej – filmy, muzyka, oprogramowanie – nie będą mogły być zwracane. Transakcja zakupu zostanie uznana za zawartą i zrealizowaną w chwili rozpoczęcia transferu danych.

 
Drobni przedsiębiorcy unikną zbędnych formalności

 
Z wymogów informacyjnych określonych w dyrektywie zostaną wyłączone transakcje jednodniowe, gdzie dostawa towaru następuje natychmiast (na przykład drobne naprawy rzemieślnicze). W przypadku umów mieszanych obejmujących dostawę towaru i świadczenie usługi (na przykład wymiana stłuczonej szyby w oknie), których wartość nie przekracza 200 euro, informacja może zostać udzielona ustnie.

W przypadku pilnych napraw, na przykład wymiany pękniętej rury wodociągowej, nie będzie miał zastosowania przepis o 14-dniowym okresie zwrotu.

Źródło: Parlament Europejski