Promotorem zawodu są Stany Zjednoczone, które w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku wypracowały model osobistego doradcy finansowego. Model ten z wielkim sukcesem przyjął się najpierw na rynkach azjatyckich i Europy Zachodniej, z powodzeniem zakorzenił się również w Polsce. W naszym kraju obecnie w zawodzie tym pracuje około 3 tys. osób, to niewiele, w porównaniu z innymi krajami europejskimi (np. Niemcy – 100 tys., Wielka Brytania – 40 tys., Włochy – 35 tys., Hiszpania – 20 tys.).
Nie zmienia to faktu, że ta profesja zyskuje coraz większą popularność. Wynika to z zapotrzebowania na usługi doradcze w codziennym życiu naszego społeczeństwa. Z roku na rok przybywa firm i specjalistów w zakresie pośrednictwa, którzy mogą zaoferować w jednym miejscu profesjonalną, sprawną i rzetelną obsługę w zakresie produktów i usług bankowych, inwestycyjnych i ubezpieczeniowych.
Obecnie, gdy pośrednia sprzedaż oferty banków, firm ubezpieczeniowych i funduszy inwestycyjnych zaczyna stanowić główny udział w rynku (aktualnie ok. 40%), nie dziwi fakt, że również zapotrzebowanie na potencjał ludzki w zawodzie doradcy zaczyna przybierać na sile. Według szacunkowych danych, brakuje kilku lub nawet kilkunastu tysięcy tego typu specjalistów.
Myśląc o pracy w tym zawodzie należy jednak rozważyć wszystkie jej aspekty. Wymaga ona bowiem dużego zaangażowania, umiejętności świetnej organizacji pracy, systematyczności, samodzielności w działaniu i operatywności. Dużą zaletą przyszłych kandydatów będzie z pewnością wykształcenie kierunkowe (zarządzanie, finanse, ekonomia), doświadczenie oraz wiedza merytoryczna i praktyczna na temat bankowości i finansów, która umożliwi szybką adaptację w zawodzie.
Jeśli chodzi jednak o zawód doradcy finansowego, dużo bardziej pożądane są cechy personalne, takie jak: otwartość, łatwość nawiązywania kontaktów, odporność na stres oraz chłonność umysłu (umiejętność szybkiego przetwarzania dużej liczby informacji o ofercie firm współpracujących – banków, firm ubezpieczeniowych i przełożenie tego na potrzeby konkretnego Klienta). Nie każdy posiada te cechy, dlatego decyzję o podjęciu pracy w tej profesji należy dokładnie przemyśleć.
Jest się nad czym zastanawiać, ponieważ praca w zawodzie doradcy finansowego jest ciekawa, dobrze płatna (specjalista zarabia od kilku do kilkunastu tysięcy). Biura doradztwa zapewniają świetne warunki współpracy w młodym, aktywnym zespole, który tworzy kulturę tych organizacji. Rodzinna atmosfera, regularne szkolenia i troska o doskonałe przygotowanie merytoryczne pracowników, to cel nadrzędny firmy.
Chociaż doradcy najczęściej zatrudniani są jako niezależni przedsiębiorcy (osoby prowadzące własną działalność gospodarczą), to pracownicy identyfikują są ze swoim pracodawcą poprzez siedzibę, którą udostępnia firma do wykonywania codziennych czynności związanych z tą pracą. Biuro jest miejscem, gdzie można spotkać się nie tylko z Klientem, czy przeprowadzić szkolenie, ale również ze współpracownikami przy kawie porozmawiać o najnowszych trendach rynkowych. Zaplecze marketingowe pozwala na pozyskiwanie sprzętu (laptop, telefon komórkowy) oraz materiałów niezbędnych do prezentacji klienckich.
– Pracuję w branży finansowej od kilku lat, natomiast w Gold Finance od ponad roku. Rozpoczynając współpracę z moją obecną firmą, nie sądziłem, że da mi ona taką satysfakcję, jaką aktualnie odczuwam. Specyficzny charakter tej pracy daje mi ogromną swobodę w działaniu i samodzielność w planowaniu harmonogramu każdego dnia. Codziennie rano odwiedzam biuro firmy. Mogę tam wypić poranną kawę, porozmawiać ze współpracownikami i zastanowić się nad zadaniami, które czekają mnie danego dnia. Poza tym biuro mieści się w samym centrum miasta, stanowi więc świetną bazę wypadową do odbywanych codziennie spotkań, które towarzyszą mojej pracy. Dzień rozpoczynam od analizy spraw, które aktualnie prowadzę. Nawiązuję kontakt z Klientami, rozmawiam z pracownikami banków i pozyskuję informacje na temat etapu prowadzonych działań w danym dniu. Umawiam ewentualne spotkania i przygotowuję materiały, prezentacje, raporty, które mogą być mi przydatne w rozmowie z Klientem. Śledzę również informacje z rynku na temat aktualnych trendów w finansach, sprawdzam zmiany w ofertach banków, notowaniach funduszy inwestycyjnych, newsy – to wszystko co mogę wykorzystać w trakcie spotkań i rozmów. Sprawnie działające centrum w firmie Contact Center i serwis internetowy na bieżąco przekazują mi informacje o zapytaniach potencjalnych Klientów, dotyczących możliwości nawiązania współpracy i uzyskania chociażby porady w określonej kwestii (możliwościach kredytowania, inwestowania czy lokowania środków itp.). Ulubiona część mojej pracy to kontakt z nowym Klientem – zawsze doskonała okazja do sprawdzenia wiedzy, umiejętności negocjacji i szansa na nawiązanie nowych znajomości. Niewątpliwie najbardziej satysfakcjonujący jest jednak telefon od nowego Klienta z polecenia kogoś, z kim miałem przyjemność współpracować. Daje mi to poczucie satysfakcji i zadowolenia z profesjonalnie wykonanej pracy. Dlatego też zawsze staram się być na bieżąco z ofertami instytucji, z którymi współpracuje i zapewniać najwyższą jakość usług, zgodnie z przesłaniem firmy, w której pracuję – mówi doradca finansowy Gold Finance.
Firmy doradcze nie pozostają dłużne swoim najlepszym pracownikom. Prowadzą programy lojalnościowe, cykle dokształcania zawodowego (produktowe, z zakresu budowania relacji z Klientem), oferują usługę medyczną i oczywiście możliwość awansu. Ścieżka kariery planowana jest w oparciu o zaangażowanie w pracę oraz osiągane wyniki. Ponadprzeciętna aktywność premiowana jest nagrodami, możliwością awansu na managera grupy, produktu lub nawet na dyrektora placówki. Uczciwość, lojalność, poczucie obowiązku decydują o zaufaniu, jakim jest w stanie obdarzyć firma doradcza swoich współpracowników.
Nie jest tajemnicą, że zalet tego zawodu jest sporo. W krajach Europy Zachodniej jest to profesja, która zapewnia szacunek i wysoką pozycję społeczną. Ponieważ praktyka ta przenosi się na nasz grunt, zyskuje ona w oczach konsumentów tego typu usług większe znaczenie i poważanie. Rynek stale się zmienia, zmieniają się możliwości i potrzeby nabywców, co toruje drogę dla doradztwa osobistego, traktowanego jako skuteczną i szybką ścieżkę do osiągnięcia zamierzonych celów i przy okazji korzyści. Interes w tym przypadku jest obustronny – społeczeństwo zyskuje możliwość łatwych, profesjonalnych rozwiązań swoich codziennych problemów, a osoby, które myślą o karierze zawodowej, zyskują szanse na interesujące przedsięwzięcie zawodowe. Pracę zgodną z oczekiwaniami rynku, umożliwiającą stały kontakt z ludźmi, osobisty rozwój, pełną niezależność i gwarancję sowitego wynagrodzenia. 100% satysfakcji w dwóch prostych słowach – doradca finansowy.
Sebastian Saliński
Analityk Gold Finance