Utarło się przekonanie, że by otworzyć własny biznes trzeba być bogatym lub mieć „wujka w Ameryce”. Proza życia zdaniem wielu rządzi się sztywnymi zasadami, które uniemożliwiają kreatywne i dochodowe działania tym bez większych pieniędzy. Nic bardziej mylnego. Polacy to naród ludzi kreatywnych i prężnych w działaniu, co ma dużo wyższą wartość, niż jakiekolwiek pieniądze.
Dla ludzi z głowami pełnymi pomysłów stworzono możliwość dofinansowania za pomocą działania 8.1 i 8.2, w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Rozmawiamy z Patrycją Zielińską, Zastępcą Prezesa Zarządu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Patrycja Zielińska: Działanie 8.1 jest jednym z 12 działań Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka realizowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w latach 2007-2013. Głównym celem PO IG jest wsparcie rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw oraz konkurencyjności polskiej gospodarki. Działanie 8.1, którego pełna nazwa to „wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej”, ma stymulować podaż usług elektronicznych na polskim rynku. Ten cel można osiągnąć dwiema drogami: zachęcając przedsiębiorców do przenoszenia ich firm na platformy internetowe lub do rozpoczynania nowej działalności, która będzie prowadzona jedynie drogą elektroniczną. Projekty podlegające dofinansowaniu nie muszą jednak przewidywać koniecznie świadczenia e-usług, mogą zakładać wytworzenie produktów cyfrowych niezbędnych do świadczenia tych usług (np. platforma e-learningowa, jeśli usługa edukacyjna będzie świadczona jedynie przez Internet). Każdego roku ogłaszane są kolejne konkursy, prowadzone w ramach rund aplikacyjnych, które mają osobne budżety. W tym roku zaplanowane zostały trzy rundy, z których każda miała budżet przekraczający 135 mln zł. Budżet dla całego działania w latach 2007-2013 wynosi ponad 385 mln euro.
Jaka jest intensywność takiego wsparcia i jaki budżet?
P.Z.: Wielkość wsparcia może wynosić do 85% wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem. Wartość wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem w ramach projektu zgłaszanego do dofinansowania w ramach działania 8.1 nie może być niższa niż 20 tys. zł i nie może przekroczyć 1 mln zł. Wydatki kwalifikujące się do objęcia wsparciem to, między innymi: zakup usług informatycznych, technicznych, doradczych prowadzących do wytworzenia produktów cyfrowych oraz związanych z przygotowaniem, świadczeniem i aktualizacją e-usług, zakup analiz przygotowawczych i eksperckich oraz wynagrodzenie osób zaangażowanych w realizację projektu.
Działanie 8.2. również wspiera e-biznes. W czym tkwi różnica?
P.Z.: Zadaniem działania 8.2 PO IG, czyli „wspieranie wdrażania elektronicznego biznesu typu B2B”, jest również rozwój działalności gospodarczej w formie elektronicznej. Z tą różnicą w porównaniu z działaniem 8.1, że zakłada dofinansowanie projektów opierających się na współpracy przedsiębiorcy z minimum dwoma innymi, również prowadzącymi działalność w formie elektronicznej. W tym przeprowadzone zostały trzy rundy aplikacyjne, z których każda miała budżet przekraczający 150 mln zł. Budżet dla całego działania w latach 2007-2013 wynosi ponad 460 mln euro.
Jaka jest intensywność takiego wsparcia i jaki budżet?
P.Z.: Intensywność wsparcia w tym działaniu jest zróżnicowana w zależności, między innymi od statusu przedsiębiorcy, lokalizacji projektu i kategorii wydatków kwalifikowanych i wynosi: do 70 % na inwestycje, do 85% na wydatki związane z informacją o udziale środków z UE i wynagrodzenia, do 50% na usługi doradcze i eksperckie, do 45% na szkolenie pracowników. Minimalna wartość projektu wynosi tutaj 20 tys. zł, a maksymalna 2 mln zł.
Ile umów w ramach tych działań już zostało podpisanych i na jaką łączną kwotę?
P.Z.: Do tej pory podpisaliśmy około 830 umów w obu działaniach, niedługo rozpoczniemy podpisywanie umów z około 400 przedsiębiorcami, których wnioski zostały rekomendowane do otrzymania dofinansowania w II tegorocznej rundzie konkursowej działania 8.1.
W którym rejonie Polski takich umów było najwięcej?
P.Z.: Statystycznie najwięcej umów podpisano z przedsiębiorcami z województwa mazowieckiego, bardzo dużo projektów jest również realizowanych w województwach wielkopolskim i śląskim.
Czy kryzys zmienił podejście do dotacji unijnych? Czy jakoś wpłynął na kształtowanie popytu na tego rodzaju finansowanie inicjatyw gospodarczych?
P.Z.: Popularność działań 8.1 i 8.2 utrzymuje się na wysokim poziomie od początku realizacji Programu. Można jednak zauważyć sporą dynamikę wzrostu. W pierwszej z tegorocznych rund aplikacyjnych do działania 8.1 złożono 824 wnioski, podczas gdy w drugiej już 1329, w naborze rozpoczętym 26 października w pierwszy dzień wpłynęło ponad 1500 wniosków, nabór będzie trwał do 29 października. W zakończonych w tym roku naborach przedsiębiorcy złożyli 2800 wniosków na łączną kwotę ponad 1,7 mld złotych. Trudno jest wyrokować, czy kryzys gospodarczy wpłynął bezpośrednio na popularność dotacji dla elektronicznego biznesu. Nie ulega jednak wątpliwości, że taki sposób prowadzenia działalności gospodarczej znacznie obniża jej koszty. Trzeba też pamiętać, że nie wystarczy jedynie złożyć wniosek o dofinansowanie. Potrzebny jest oryginalny pomysł na e-biznes, który pozwoli projektowi na utrzymanie się na rynku. Przedsiębiorcy podpisujący z PARP umowę o dofinansowanie w ramach działania 8.1 zobowiązani są do zapewnienia trwałości projektu przez 3 lata po zakończeniu okresu dofinansowania.
Jakie projekty są najchętniej przyjmowane i akceptowane, a co za tym idzie najczęściej otrzymują środki finansowe z tych Działań?
P.Z.: Wszystkie projekty, które pozytywnie przejdą ocenę formalną i merytoryczną, mają szansę uzyskać dofinansowanie. Wszystkie projekty są tutaj traktowane na równi, nie ma tych przyjmowanych chętniej i mniej chętnie. Ważne jest oczywiście spełnienie kryterium innowacyjności, czyli opracowania przedsięwzięcia w takiej formie, by miało szansę zaistnienia na bardzo konkurencyjnym i dynamicznym rynku e-biznesu. Podsumowanie projektów składanych w ramach poprzednich rund aplikacyjnych do działania 8.1 pokazuje, że większość unijnych pieniędzy dostają firmy inwestujące w branże e-doradztwa, e-turystyki, e-edukacji, e-zdrowia.
Co się stanie, jeśli nadal nieustannie będzie wzrastała liczba wniosków? Czy nie zostanie wyczerpana alokacja?
P.Z.: Dla każdej rundy przewidziany jest określony budżet. W momencie, gdy wartość złożonych wniosków przekracza określony budżet dla danej rundy (130 proc. budżetu dla tej rundy) nabór wniosków jest zamykany i wyznaczane są kolejne trzy na ostateczne złożenie wniosków danej rundy. Dotychczas wszystkie wnioski zatwierdzone otrzymywały dofinansowanie. Staramy się, aby alokacje konkursów wyznaczane były w taki sposób, aby nabory wniosków mogły być ogłaszane aż do końca trwania Programu, czyli do 2013 roku.
Czy planujecie jakąś promocję dla potencjalnych wnioskodawców w zakresie działań 8.1 i 8.2.?
P.Z.: W każdym z tegorocznych naborów przedsiębiorcy składali ponad 300 wniosków o dofinansowanie z działania 8.2, trudno więc powiedzieć, że zainteresowanie nim jest małe. Podstawowym źródłem promocji i informacji o działaniach 8.1 i 8.2 jest specjalnie stworzony portal dla przedsiębiorców www.web.gov.pl. Jest on elementem projektu systemowego PARP, który ma na celu popularyzację idei społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Przedsiębiorcy mogą tam znaleźć przede wszystkim porcję aktualnych informacji dotyczących obu działań, ale także praktyczne porady dotyczące procesu przygotowywania i składania wniosku. Użytkownicy portalu mają do swojej dyspozycji również forum, gdzie na ich zapytania odpowiadają na bieżąco pracownicy PARP.
W tym roku zorganizowaliśmy spotkania informacyjne dla przedsiębiorców w 7 miastach: Białymstoku, Kielcach, Olsztynie, Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu i Zielonej Górze. Ich tematyką były działania 8.1 i 8.2, a uczestniczyło w nich łącznie ponad 500 osób.
Rozmawiała Barbara Koziar, Bankier.pl
Źródło: Bankier.pl