Liczba wniosków kredytowych, składanych przez konsumentów poprzez portale porównywarkowe produktów finansowych w kwietniu i maju 2020 roku była ponad 2-krotnie wyższa niż tych samych miesiącach w roku poprzednim. Jednak w konsekwencji wprowadzenia przepisów o obniżeniu limitu kosztów pozaodsetkowych w ramach tzw. tarczy antykryzysowej, aż 95% wniosków o finansowanie było odrzucanych – wynika z analizy przeprowadzonej przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych na podstawie danych porównywarek produktów finansowych.
Badanie przeprowadzono we współpracy z Czerwona Skarbonka, Loando.pl, Pozyczkaportal.pl, Sfera-finansow.pl, Sowafinansowa.pl.
W okresie pierwszych pięciu miesięcy 2020 r. popyt na kredyt konsumencki w formie pożyczek pozabankowych utrzymywał się na poziomie wyższym niż w roku 2019. Liczba wniosków kredytowych, składanych przez konsumentów poprzez portale porównywarkowe, zarówno w kwietniu jak i maju 2020 r. (tj. już po wybuchu pandemii koronawirusa, jak również po wejściu w życie przepisów w ramach tzw. Tarczy antykryzysowej 1.0., drastycznie obniżającej pozaodsetkowe koszty kredytu konsumenckiego) była ponad 2-krotnie wyższa niż tych samych miesiącach w roku poprzednim. Porównując sumaryczne dane w całym okresie pięciu pierwszych miesięcy 2019 r. i 2020 r., dynamika r/r wzrostu łącznej liczby wniosków o pożyczkę była imponująca i wyniosła prawie 176%.
– W sytuacji, gdy banki przyjmują coraz bardziej restrykcyjne polityki kredytowe antycypując skutki gospodarcze lockdown’u, na znaczeniu zyskuje miejsce w którym w jednym miejscu są oferty bankowe i pozabankowe czyli porównywarki. Portale porównywarkowe stały się quasi giełdą kredytową na której oferty „ kup” i „sprzedaj” mogły zostać zrealizowane po cenie odpowiadającej potencjalnym kredytobiorcom i kredytodawcom. Ich znaczenie zyskało na wartości właśnie z racji lockdown’u, ponieważ niemal eksplodowały zakupy e-commerce, gdzie o sukcesie decyduje szybkość i elastyczność. Ten temat podejmiemy w najnowszych badaniach i na kongresach pośrednictwa finansowego i pożyczkowym – wyjaśnia dr Mirosław Bieszki.
Pomimo znacznego wzrostu zainteresowania produktami kredytowymi oferowanymi za pośrednictwem portali porównywarkowych, liczba wypłacanych pożyczek pozabankowych (tzw. konwersja wniosków do umów kredytowych) w okresie marzec–maj 2020 r. była jednak zdecydowanie niższa niż rok wcześniej. Po wprowadzeniu przepisów o obniżeniu limitu kosztów pozaodsetkowych w marcu 2020 r. jedynie około co 25 wniosek był rozpatrywany pozytywnie, w kwietniu co około 40, natomiast w maju co około 30 (i to w obu miesiącach mimo malejącej łącznej liczby wniosków składanych w tych miesiącach na portalach porównywarkowych). Dla porównania: w styczniu 2020 pozytywnie był rozpatrywany co 16 wniosek, a w styczniu 2019 co około 5. Mimo nowego strumienia klientów, dotąd finansowanych przez sektor bankowy i posiadających nadal zdolność kredytową, zainteresowanych zaciągnięciem pożyczki pozabankowej, sektor pożyczkowy odrzucał aż ok. 95% wniosków o takie finansowanie!
– Dane z portali porównywarkowych pozwalają postawić tezę, że zaostrzenie polityk kredytowych na rynku kredytów konsumpcyjnych „wypychało„ z tego rynku część klientów nie mieszczących się w zaostrzonych politykach. To z kolei skłaniało tych klientów do shoppingu kredytowego i uaktywnienia się na stronach porównywarek – ocenia dr Mirosław Bieszki.
Istotne pogorszenie się sytuacji kredytobiorców kredytu konsumenckiego w dostępie do produktów kredytowych w kwietniu i maju 2020 r., również w sektorze instytucji pożyczkowych, potwierdza analiza dynamiki konwersji wniosków w tych miesiącach w relacji r/r. Zanotowano tu bowiem ujemne dynamiki odpowiednio -79,4 i -81,9%. Wskazuje to, że tak wysoki współczynnik odrzucanych wniosków o pożyczkę nie wynikał w tym okresie z sytuacji gospodarczej w naszym kraju w wyniku wybuchu koronakryzysu, a był spowodowany zmianami regulacji prawnych dla sektora kredytu konsumenckiego.
Źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce