Od 2016 r., jeśli kwota podatku od nieruchomości (a także rolnego i leśnego) nie przekracza 100,50 zł w stosunku rocznym, całą sumę trzeba będzie zapłacić jednorazowo. Jeżeli podatek jest wyższy, można go rozłożyć na cztery raty, płatne do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada. Co istotne, gmina nie ma prawa zmieniać terminu poboru opłat. Zmiany odbiją się najbardziej na najbiedniejszych.
Dodatkowe zmiany wynikają z nowelizacji Prawa budowlanego i nowej definicji obiektów budowlanych, z której wyłączono urządzenia techniczne znajdujące się wewnątrz budynku lub budowli. Do tej pory stanowiły one element składowy obiektu, w efekcie były opodatkowane wraz z budynkiem. W wyniku zmiany przepisów urządzenia techniczne niezwiązane z nieruchomością mogą być przedmiotem odrębnego opodatkowania zaznacza w wywiadzie dla serwisu infoWire.pl Piotr Andrzejak z kancelarii Sołtysiński, Kawecki & Szlęzak.
Obecnie nieznane jest podejście organów podatkowych do kwestii opodatkowania tych urządzeń. Przez stosowanie dodatkowego opodatkowania wzrosłyby przede wszystkim opłaty ponoszone przez firmy. Co mają zatem zrobić przedsiębiorcy? Mogą złożyć wniosek o interpretację podatkową. Należy go kierować do urzędu gminy, w której znajduje się nieruchomość. Odpowiedź wyjaśni, w jaki sposób urząd podejdzie do przepisów i czy nie będzie działał na niekorzyść podatnika.
dostarczył infoWire.pl