Zysk netto Grupy Banku Millennium wyniósł 346,3 mln zł

Zysk netto Grupy Banku Millennium (“Grupa”) po trzech kwartałach 2012 roku w wyniósł 346,3 mln zł, co oznacza jego wzrost o 1,4% w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. W ujęciu kwartalnym zysk netto Grupy w III kwartale 2012 roku wyniósł 125,1 mln zł.

W ostatnich miesiącach Bank Millennium dokonał strategicznego przeglądu swej działalności w celu zaktualizowania priorytetów strategicznych w perspektywie średnioterminowej. Informacja o zaktualizowanej, średnioterminowej strategii Banku znajduje się w dalszej części informacji.

Główne wskaźniki finansowe Grupy Banku Millennium, według stanu na koniec września 2012 roku przedstawiają się następująco:

Poprawa zyskowności
· Zysk netto po III kwartałach 2012 r. wzrósł o 1,4% rocznie i 12,7% kwartalnie.
· Wyższym współczynnik ROE, który wyniósł 10,7% w III kwartale i 10,1% narastająco od początku roku.

Niższe koszty operacyjne
· Koszty operacyjne spadły zarówno w ujęciu rocznym jak i kwartalnym.
· Wskaźnik koszty/dochody w III kwartale 2012 r. ukształtował się poziomie 56,4% (to najniższy poziom w historii Banku) oraz 58,2% narastająco.

Utrzymanie dobrej jakości kredytów
· Wskaźnik kredytów z utratą wartości spadł do 5,1%. Pokrycie rezerwami ukształtowało się na poziomie 61%.
· Koszty ryzyka zostały utrzymane na poziomie bliskim 56 p.b. narastająco.

Wysoki poziom płynności, stabilne wskaźniki kapitałowe
· Wskaźnik kredyty/depozyty spadł do 96% – to najniższy poziom od III kwartału 2008 r.
· Współczynnik rdzennego kapitału podstawowego (Core Tier 1) wyniósł 11,4%, a współczynnik wypłacalności 13,0%.
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593

Kluczowe osiągnięcia biznesowe

Dalszy wzrost depozytów, szczególnie dynamiczny w segmencie detalicznym
· Dalszy, wyraźny wzrost depozytów: 12,6% r/r i 3,5% kw./kw.
· Szybki wzrost depozytów detalicznych (6,2% kw./kw.), będący efektem koncentracji na
sprzedaży, dostosowania cen oraz ukierunkowanych kampanii produktowych.
· Całkowita liczba indywidualnych rachunków bieżących wzrosła do 1.755 tys. dzięki kampanii „Dobrego konta”.

Szybszy wzrost kredytów konsumpcyjnych
· Kredyty ogółem spadły z powodu efektu kursowego. Bez jego uwzględnienia wzrosły o 2,2% r/r i 0,6% kw./kw.
· Wyższa sprzedaż pożyczek gotówkowych (264 mln zł) i niższa sprzedaż kredytów hipotecznych (467 mln zł) w III kwartale 2012 r.
· Niższa sprzedaż w leasingu (362 mln zł), z powodu słabszych trendów rynkowych.

Wynik z tytułu odsetek (w ujęciu pro-forma) wyniósł w okresie I – III kw. 2012 roku 919,7 mln zł, co oznacza wzrost o 3,3% w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. W ujęciu kwartalnym wynik z tytułu odsetek uległ nieznacznemu obniżeniu, o 0,9% w III kw. 2012 roku w stosunku do II kw., osiągając poziom 310,7 mln zł. Spadek ten był rezultatem niższej marży odsetkowej netto w III kw. 2012 r. (2,4%, w relacji do aktywów generujących przychody odsetkowe), w efekcie konkurencyjnego rynku depozytów i
spadku rynkowych stóp procentowych. Marża odsetkowa netto w I – III kw. 2012 roku pozostawała na tym samym poziomie i wyniosła 2,5%, tak jak w analogicznym okresie 2011 roku.

Wynik z tytułu prowizji w pierwszych trzech kwartałach 2012 wyniósł 413,3 mln zł, co oznacza, że był niższy o 4,5% w ujęciu rocznym. Prowizje z produktów kredytowych i bancassurance rosły, co częściowo zrekompensowało niższy poziom pozostałych prowizji. Wartość wyniku z tytułu prowizji w samym III kw. 2012 roku była niższa o 7,9% w stosunku do II kw. 2012 roku z powodu wyjątkowo wysokich przychodów prowizyjnych uzyskanych w tamtym kwartale.

Dochód z działalności podstawowej, definiowany jako połączenie wyniku z tytułu odsetek i wyniku z tytułu prowizji, wzrósł o 0,7% w porównaniu do okresu I – III kw. 2011 roku, osiągając kwotę 1.333,0 mln zł.

Pozostałe przychody pozaodsetkowe wzrosły wyraźnie, o 33,7%, w porównaniu do okresu I – III kw. 2011, głównie dzięki wyższym przychodom z pozycji wymiany a także lepszym wynikom uzyskiwanym z instrumentów stałoprocentowych w III kw. 2012 roku.

Przychody operacyjne ogółem Grupy wyniosły w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. 1.436,5 mln zł, co oznacza wzrost o 2,6% w ujęciu rocznym. Kwartalnie, wartość przychodów operacyjnych w III kw. 2012 r., osiągnęła poziom zbliżony do poziomu zanotowanego w poprzednim kwartale.

Zysk netto Grupy Banku Millennium (“Grupa”) po trzech kwartałach
2012 roku w wyniósł 346,3 mln zł, co oznacza jego wzrost o 1,4% w stosunku do analogicznego
okresu roku 2011. W ujęciu kwartalnym zysk netto Grupy w III kwartale 2012 roku wyniósł 125,1 mln
zł.
W ostatnich miesiącach Bank Millennium dokonał strategicznego przeglądu swej działalności w celu
zaktualizowania priorytetów strategicznych w perspektywie średnioterminowej. Informacja o
zaktualizowanej, średnioterminowej strategii Banku znajduje się w dalszej części informacji.
Główne wskaźniki finansowe Grupy Banku Millennium, według stanu na koniec września 2012 roku
przedstawiają się następująco:
Poprawa zyskowności
· Zysk netto po III kwartałach 2012 r. wzrósł o 1,4% rocznie i 12,7% kwartalnie.
· Wyższym współczynnik ROE, który wyniósł 10,7% w III kwartale i 10,1% narastająco od początku
roku.
Niższe koszty operacyjne
· Koszty operacyjne spadły zarówno w ujęciu rocznym jak i kwartalnym.
· Wskaźnik koszty/dochody w III kwartale 2012 r. ukształtował się poziomie 56,4% (to najniższy
poziom w historii Banku) oraz 58,2% narastająco.
Utrzymanie dobrej jakości kredytów
· Wskaźnik kredytów z utratą wartości spadł do 5,1%. Pokrycie rezerwami ukształtowało się na
poziomie 61%.
· Koszty ryzyka zostały utrzymane na poziomie bliskim 56 p.b. narastająco.
Wysoki poziom płynności, stabilne wskaźniki kapitałowe
· Wskaźnik kredyty/depozyty spadł do 96% – to najniższy poziom od III kwartału 2008 r.
· Współczynnik rdzennego kapitału podstawowego (Core Tier 1) wyniósł 11,4%, a współczynnik
wypłacalności 13,0%.
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
Kluczowe osiągnięcia biznesowe
Dalszy wzrost depozytów, szczególnie dynamiczny w segmencie detalicznym
· Dalszy, wyraźny wzrost depozytów: 12,6% r/r i 3,5% kw./kw.
· Szybki wzrost depozytów detalicznych (6,2% kw./kw.), będący efektem koncentracji na
sprzedaży, dostosowania cen oraz ukierunkowanych kampanii produktowych.
· Całkowita liczba indywidualnych rachunków bieżących wzrosła do 1.755 tys. dzięki kampanii
„Dobrego konta”.
Szybszy wzrost kredytów konsumpcyjnych
· Kredyty ogółem spadły z powodu efektu kursowego. Bez jego uwzględnienia wzrosły o 2,2% r/r i
0,6% kw./kw.
· Wyższa sprzedaż pożyczek gotówkowych (264 mln zł) i niższa sprzedaż kredytów hipotecznych
(467 mln zł) w III kwartale 2012 r.
· Niższa sprzedaż w leasingu (362 mln zł), z powodu słabszych trendów rynkowych.
1. Rachunek wyników Grupy za okres I-III kwartał 2012 r.
Dochody operacyjne
(mln zł)
I-III kw.
2012
I-II kw.
2011
Zmiana
r/r
III kw.
2012
II kw.
2012
Zmiana
kw./kw.
Wynik z tytułu odsetek* 919,7 890,4 3,3% 310,7 313,6 -0,9%
Wynik z tytułu prowizji 413,3 433,0 -4,5% 134,6 146,1 -7,9%
DOCHÓD NA DZIAŁALNOŚCI
PODSTAWOWEJ**
1 333,0 1 323,3 0,7% 445,4 459,7 -3,1%
Pozostałe przychody
pozaodsetkowe***
103,4 77,4 33,7% 43,9 30,1 46,0%
Przychody operacyjne
ogółem
1 436,5 1 400,7 2,6% 489,3 489,8 -0,1%
(*)Dane pro-forma: wynik z tytułu odsetek zawiera marże na wszystkich instrumentach pochodnych. Od 1 stycznia
2006 r. Bank stosuje zasady rachunkowości zabezpieczeń m.in. w stosunku do zabezpieczeń kredytów hipotecznych w
walutach obcych o zmiennym oprocentowaniu oraz depozytów złotowych o zmiennym oprocentowaniu finansujących
wspomniane kredyty wraz z powiązanymi transakcjami swapów walutowo-procentowych (a od 1 kwietnia 2009 także
transakcjami swapów walutowych). Od dnia wspomnianej zmiany marża z tych operacji jest uwzględniana w wyniku
z tytułu odsetek. Jednakże, ponieważ zasady rachunkowości zabezpieczeń nie obejmują całości portfela
denominowanego w walutach obcych, Bank przedstawia dane w układzie pro-forma, w którym całość marży na
instrumentach pochodnych jest ujmowana w ramach wyniku z tytułu odsetek, podczas gdy rachunkowo, część
przedmiotowej marży (40,7 mln zł w 1-3 kw. 2012 oraz 46,0 mln zł w 1-3 kw. 2011) jest wykazywana w pozostałych
dochodach pozaodsetkowych. Zdaniem Banku takie podejście pozwala na lepsze zrozumienie rzeczywistego
kształtowania się tej pozycji z ekonomicznego punktu widzenia.
(**) suma wyniku z tytułu odsetek i wyniku z tytułu prowizji
(***) zawiera wynik z pozycji wymiany, wynik na operacjach finansowych oraz pozostałe przychody i koszty
operacyjne netto
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
Wynik z tytułu odsetek (w ujęciu pro-forma) wyniósł w okresie I – III kw. 2012 roku 919,7 mln zł, co
oznacza wzrost o 3,3% w stosunku do analogicznego okresu roku 2011. W ujęciu kwartalnym wynik z
tytułu odsetek uległ nieznacznemu obniżeniu, o 0,9% w III kw. 2012 roku w stosunku do II kw., osiągając
poziom 310,7 mln zł. Spadek ten był rezultatem niższej marży odsetkowej netto w III kw. 2012 r. (2,4%, w
relacji do aktywów generujących przychody odsetkowe), w efekcie konkurencyjnego rynku depozytów i
spadku rynkowych stóp procentowych. Marża odsetkowa netto w I – III kw. 2012 roku pozostawała na tym
samym poziomie i wyniosła 2,5%, tak jak w analogicznym okresie 2011 roku.
Wynik z tytułu prowizji w pierwszych trzech kwartałach 2012 wyniósł 413,3 mln zł, co oznacza, że był
niższy o 4,5% w ujęciu rocznym. Prowizje z produktów kredytowych i bancassurance rosły, co częściowo
zrekompensowało niższy poziom pozostałych prowizji. Wartość wyniku z tytułu prowizji w samym III kw.
2012 roku była niższa o 7,9% w stosunku do II kw. 2012 roku z powodu wyjątkowo wysokich przychodów
prowizyjnych uzyskanych w tamtym kwartale.
Dochód z działalności podstawowej, definiowany jako połączenie wyniku z tytułu odsetek i wyniku z
tytułu prowizji, wzrósł o 0,7% w porównaniu do okresu I – III kw. 2011 roku, osiągając kwotę 1.333,0 mln
zł.
Pozostałe przychody pozaodsetkowe wzrosły wyraźnie, o 33,7%, w porównaniu do okresu I – III kw. 2011,
głównie dzięki wyższym przychodom z pozycji wymiany a także lepszym wynikom uzyskiwanym z
instrumentów stałoprocentowych w III kw. 2012 roku.
Przychody operacyjne ogółem Grupy wyniosły w pierwszych trzech kwartałach 2012 r. 1.436,5 mln zł, co
oznacza wzrost o 2,6% w ujęciu rocznym. Kwartalnie, wartość przychodów operacyjnych w III kw. 2012 r.,
osiągnęła poziom zbliżony do poziomu zanotowanego w poprzednim kwartale.
Koszty operacyjne
(mln zł)
I-III kw.
2012
I-III kw.
2011
Zmiana
r/r
III kw.
2012
II kw.
2012
Zmiana
kw./kw.
Koszty osobowe (421,2) (404,9) 4,0% (140,1) (138,7) 0,9%
Pozostałe koszty
administracyjne*
(414,2) (435,4) -4,9% (135,7) (138,4) -1,9%
Koszty operacyjne ogółem (835,4) (840,4) -0,6% (275,8) (277,1) -0,5%
Wskaźnik koszty/przychody 58,2% 60,0% -1,8 p.p. 56,4% 56,6% -0,2 p.p.
(*) w tym amortyzacja
Koszty ogółem w okresie I – III kw. 2012 roku wyniosły 835,4 mln zł, co oznacza ich spadek o 0,6% w
porównaniu do analogicznego okresu roku 2011. Łączne koszty spadały przez cztery kolejne kwartały
osiągając w III kw. 2012 r. 275,8 mln zł i były niższe o 0,5% niż poziom osiągnięty w II kw. 2012 roku.
Głównym powodem spadku kosztów, zarówno w ujęciu rocznym jak i kwartalnym, były niższe pozostałe
koszty administracyjne (w tym amortyzacja).
Koszty osobowe wzrosły o 4,0% w skali roku, częściowo w wyniku nowego poziomu składek na
ubezpieczenia społeczne wprowadzonego w roku 2012. W ujęciu kwartalnym koszty osobowe uległy
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
podwyższeniu o 0,9% w III kw. 2012 roku w stosunku do II kw. 2012. Łączna liczba pracowników w Grupie
uległa niewielkiemu obniżeniu, o 3,1% w porównaniu do stanu z końca września 2011 roku i wyniosła
6.059 etatów.
Pozostałe koszty administracyjne (w tym amortyzacja) w okresie I – III kw. 2012 spadły o 4,9% w
stosunku do analogicznego okresu 2011 roku, przede wszystkim w wyniku niższych wydatków
marketingowych, spadku kosztów w obszarze informatyki i telekomunikacji oraz niższej amortyzacji. W
ujęciu kwartalnym pozostałe koszty administracyjne (w tym amortyzacja) obniżyły się w III kw. 2012 o
1,9% kw./kw., do poziomu 135,7 mln zł.
Wskaźnik koszty/dochody uległ poprawie zarówno w ujęciu rocznym jak i kwartalnym, osiągając poziom
58,2% w okresie I – III kw. 2012 czyli o 1,8 p.p. poniżej poziomu osiągniętego w analogicznym okresie roku
2011. Wskaźnik za III kw. 2012 roku osiągnął swój historycznie najniższy poziom 56,4% (niższy o 0,2 p.p.
niż za II kw. 2012 r.).
Łączne odpisy netto na utratę wartości utworzone przez Grupę w okresie I – III kw. 2012 roku wyniosły
170,9 mln zł i były wyższe o 34,2% od utworzonych w analogicznym okresie roku poprzedniego. Był to
efekt zwiększenia rezerw utworzonych w portfelu korporacyjnym (szczególnie w II kw. 2012 r. w sektorze
budowlanym). W III kw. 2012 r. poziom rezerw był wyraźnie niższy (o 19,8%), niż w II kw. 2012 r.
Relatywnie (tzn. w porównaniu do średniej wartości kredytów netto) łącznie rezerwy utworzone w okresie
I – III kw. 2012 r. osiągnęły poziom 56 p.b. czyli podobny do poziomu odnotowanego w I połowie 2012 r.
(wówczas 55 pb).
Zysk przed opodatkowaniem za I – III kwartały 2012 r. wyniósł 434,0 mln zł, a więc osiągnął poziom
podobny do zysku brutto za okres I – III kw. 2011 roku. Zysk netto w omawianym okresie wzrósł do 346,3
mln zł, czyli o 1,4% w porównaniu do wartości za okres I – III kw. 2011 r. Wzrost zysku, mimo iż wspierany
był wzrostem przychodów operacyjnych o 2,6% r/r i redukcją kosztów o 0,6% r/r, znalazł się pod
negatywnym wpływem wyższego poziomu odpisów na utratę wartości. W ujęciu kwartalnym zysk netto
wzrósł o 12,7% , z poziomu 111,1 mln zł w II kw. 2012 r. do poziomu 125,1 mln zł w III kw. 2012 r.
Zysk przed opodatkowaniem
i zysk netto
(mln zł)
I-III kw.
2012
I-III kw.
2011
Zmiana
r/r
III kw.
2012
II kw.
2012
Zmiana
kw/kw
Przychody operacyjne 1 436,5 1 400,7 2,6% 489,3 489,8 -0,1%
Koszty operacyjne* (835,4) (840,4) -0,6% (275,8) (277,1) -0,5%
Odpisy na utratę wartości (170,9) (127,4) 34,2% (59,3) (73,9) -19,8%
Zysk przed opodatkowaniem 434,0 433,9 0,0% 154,5 139,1 11,1%
Podatek dochodowy (87,7) (92,5) – (29,4) (28,1) –
Zysk netto 346,3 341,4 1,4% 125,1 111,1 12,7%
* bez odpisów na utratę wartości na aktywa finansowe i niefinansowe
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
2. Wyniki biznesowe po III kwartale 2012 r.
Aktywa razem Grupy na dzień 30 września 2012 r. wyniosły 52.257 mln zł, co oznacza wzrost o 4,5% w
porównaniu z ich stanem na dzień 30 września 2011 r.
Środki klientów ogółem w Grupie Banku Millennium wyniosły 46,279 mln zł, co oznacza wzrost o 13,6%
rok do roku oraz wzrost o 2,9% kwartał do kwartału. Wysoki roczny przyrost środków klientów wynikał
zarówno z szybkiego wzrostu depozytów (o 12,6%), jak i zwiększenia wartości produktów inwestycyjnych
(o 23,9%). W III kw. 2012 r. obserwowano znaczny wzrost depozytów detalicznych- o 6,1% kwartał do
kwartału (i 14% rok do roku) – podczas gdy depozyty przedsiębiorstw pozostawały stabilne w ujęciu
kwartalnym (-0,2%) zachowując jednak wysoki roczny wzrost o 10,6%.
Bank Millennium kontynuuje kampanię promocyjną rachunku „Dobre Konto”. Łączna liczba nowych
rachunków bieżących tego typu osiągnęła liczbę 335 tys. na koniec września 2012 r., będąc głównym
czynnikiem wyraźnego wzrostu łącznej liczby rachunków bieżących i kart płatniczych klientów
indywidualnych (osiągnęły one odpowiednio poziom: 1.755 tys. i 1.591 tys.). Współczynnik sprzedaży
krzyżowej dla klientów detalicznych także wzrósł, osiągając wartość 3,82 produktu na klienta na koniec
września 2012 r.
Strukturę i dynamikę środków klientów Grupy przedstawia poniższa tabela:
Środki klientów
(mln zł)
30.09.2012 30.06.2012 30.09.2011
Zmiana
r/r
Zmiana
kw./kw.
Depozyty klientów
indywidualnych *
25 097,0 23 644,6 22 021,4 14,0% 6,1%
Depozyty przedsiębiorstw i
sektora publicznego
16 636,2 16 677,4 15 042,9 10,6% -0,2%
Depozyty razem 41 733,2 40 322,0 37 064,3 12,6% 3,5%
Produkty inwestycyjne ** 4 546,3 4 634,2 3 668,3 23,9% -1,9%
Środki klientów razem 46 279,5 44 956,1 40 732,6 13,6% 2,9%
(*) w tym obligacje detaliczne, wyemitowane przez Bank
(**) fundusze inwestycyjne Millennium TFI oraz inne, obce produkty inwestycyjne, sprzedane klientom Grupy
Kredyty ogółem Grupy Banku Millennium wyniosły na koniec września 2012 r. 40.548 mln zł (w ujęciu
netto), co oznacza nieznaczny spadek, o 1,3%, w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Jednak, nie uwzględniając aprecjacji waluty polskiej, portfel kredytowy wzrósłby o 2,2%. W ujęciu
kwartalnym portfel zmniejszył się o 1,7% i także w tym przypadku jedyną przyczyną jego niższej wartości
była aprecjacja złotego (wzrost o 0,6% bez efektu kursowego).
Kredyty dla gospodarstw domowych wyniosły na dzień 30 września 2012 r. 30.156 mln zł, o 2,6% mniej rok
do roku. Powodem było zmniejszenie się portfela kredytów hipotecznych o 3,0%, podczas gdy pozostałe
kredyty detaliczne wzrosły o 1,7% rok do roku. Obniżenie poziomu kredytów hipotecznych wynikało z
efektu kursowego – bez tego efektu portfel wzrósłby o 1,8% rok do roku. W portfelu hipotecznym spadały
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
kredyty walutowe, a kredyty złotowe wykazywały silny wzrost, o 23,6% rok do roku. W ujęciu kwartalnym
kredyt dla gospodarstw domowych spadły o 2,3%, również w wyniku zmian kursów walut, niemniej same
niehipoteczne kredyty konsumpcyjne przyrosły o 2,4% w skali kwartału.
Zgodnie nowymi wytycznymi sprzedażowymi, Bank Millennium zwiększa sprzedaż kredytów
konsumpcyjnych. W ciągu III kw. 2012 r. kwartalna sprzedaż nowych pożyczek gotówkowych osiągnęła
poziom 264 mln zł, i była o 19,5% wyższa niż w poprzednim kwartale. W ujęciu rocznym sprzedaż
pożyczek gotówkowych wzrosła o 37%, osiągając poziom 694 mln zł od początku br. Wypłaty nowych
kredytów hipotecznych w III kw. 2012 r. wyniosły 467 mln zł, a łącznie wypłaty kredytów hipotecznych w
okresie I-III kw. 2012 r. wyniosły 1.519 mln zł i były o 4,5% mniejsze, niż w analogicznym okresie roku
2011.
Kredyty dla przedsiębiorstw (w tym leasing) wyniosły na dzień 30 września 2012 r. 10.391 mln zł, o 2,6%
więcej rok do roku. Pewne obniżenie zaangażowani leasingowych, o 0,7% rok do roku (także w wyniku
aprecjacji złotego), zrekompensowały pozostałe kredyty dla przedsiębiorstw, które wzrosły o 4,2% rok do
roku. W ujęciu kwartalnym kredyty dla przedsiębiorstw nieznacznie (o 0,1%) spadły – również w wyniku
obniżenia się poziomu leasingu.
Niższa, kwartalna sprzedaż leasingu (362 mln zł) jest efektem trendu ogólnorynkowego, który w III kw.
2012 r. przyniósł wyraźne spowolnienie. Jednak sprzedaż mierzona w skali roku, zrealizowana w ciągu 9
miesięcy 2012 r., pozostaje 8% wyższa, niż w roku poprzednim. Sprzedaż faktoringu w III kw. utrzymuje
się na poziomie podobnym, jak kwartał temu, osiągając 1.575 mln zł kwartalnego obrotu. W ujęciu
rocznym (narastająco) obroty faktoringu wzrosły o 21%. Pod względem udziałów w rynku, Grupa Banku
Millennium utrzymuje wysokie miejsca: czwarte w leasingu (6,9% udziału w rynku) i szóste w faktoringu
(6,5% udziału w rynku).
Strukturę i dynamikę kredytów i pożyczek, wypłaconych Klientom, prezentuje poniższa tabela:
Kredyty i pożyczki dla
klientów
(mln zł)
30.09.2012 30.06.2012 30.09.2011
Zmiana
r/r
Zmiana
kw./kw.
Kredyty dla gospodarstw
domowych
30 156,3 30 859,1 30 957,1 -2,6% -2,3%
– kredyty hipoteczne 27 267,0 28 036,8 28 114,7 -3,0% -2,7%
– pozostałe kredyty dla
gospodarstw domowych
2 889,3 2 822,2 2 842,4 1,7% 2,4%
Kredyty dla przedsiębiorstw 10 391,4 10 397,4 10 127,6 2,6% -0,1%
– leasing 3 284,8 3 361,0 3 308,3 -0,7% -2,3%
– pozostałe kredyty
gospodarcze
7 106,5 7 036,3 6 819,3 4,2% 1,0%
Kredyty i pożyczki ogółem,
udzielone Klientom
40 547,7 41 256,4 41 084,7 -1,3% -1,7%
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
3. Jakość aktywów, wypłacalność i płynność
Po III kw. 2012 r. Grupa utrzymała wysoką jakość aktywów swojego portfela kredytowego. Udział
kredytów z utratą wartości w portfelu skonsolidowanym na koniec września 2012 r. wyniósł 5,1%, a udział
kredytów przeterminowanych ponad 90 dni był na poziomie 3,1%. Jakość portfela hipotecznego pozostaje
bardzo dobra, ze wskaźnikiem kredytów z utratą wartości wynoszącym 1,15% oraz wskaźnikiem kredytów
przeterminowanych ponad 90 dni na poziomie 0,57%. Jakość pozostałych zaangażowań detalicznych
poprawiła się nieco – wskaźnik kredytów, z utratą wartości obniżył się o 0,2 p.p. w porównaniu ze stanem
w czerwcu 2012 r., i wynosi 16,6%. Wskaźnik kredytów z utratą wartości w portfelu przedsiębiorstw
poprawił się z 12,1% w czerwcu 2012 r., do 11,4% we wrześniu 2012 r., jednak wskaźnik kredytów
przeterminowanych ponad 90 dni pogorszył się z poziomu 5,4% w czerwcu 2012 r. do 6,5% we wrześniu
2012 r. Głównym powodem była sytuacja w branży budowlanej (ekspozycje już w czerwcu 2012 r.
wykazano jako z utratą wartości). Wskaźnik pokrycia, definiowany jako relacja rezerw ogółem do
kredytów z utratą wartości ogółem, wyniósł 61%, a pokrycie kredytów przeterminowanych ponad 90 dni
wyniosło 101%.
Kształtowanie się głównych wskaźników jakości portfela kredytowego Grupy, przedstawiono poniżej:
Wskaźniki jakości portfela ogółem 30.09.2012 30.06.2012 30.09.2011
Kredyty zagrożone utr. wart. ogółem (mln
zł)
2 140 2 210 2 108
Kredyty przeterm. ponad 90 dni (mln zł) 1 282 1 124 1 176
Rezerwy ogółem (mln zł) 1 299 1 282 1 260
Kredyty zagroż. utr. wart. do kredytów
ogółem (%)
5,1% 5,2% 5,0%
Kredyty przeterm. >90dn. do kred. ogółem
(%)
3,1% 2,6% 2,8%
Ogółem rezerwy/kred. zagroż. utr. wart.
(%)
61% 58% 60%
Ogółem rezerwy/ Kredyty przeterm.
>90dn. (%)
101% 114% 107%
Współczynnik wypłacalności Grupy poprawił się w III kw. 2012 r. do poziomu 13,0% oraz do 11,4% dla
wskaźnika Core Tier 1. Taki poziom kapitałów zapewnia Grupie znaczną rezerwę kapitałową ponad
minimalne wymogi regulacyjne.
Znaczny wzrost depozytów, oraz wpływ efektu kursowego na denominowaną w walutach obcych część
portfela kredytowego, spowodowały obniżenie się w III kw. 2012 r. wskaźnika kredyty/depozyty z
powrotem do poziomu poniżej 100% (96,0%). Regularne spłaty portfela walutowego, wzmocnione przez
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
efekt kursów walutowych w III kw. 2012 r., pozwoliły na wyraźniejsze obniżenie się udziału kredytów
walutowych w całym portfelu kredytowym Grupy, z poziomu 57,1% rok temu, do 51,6% obecnie.
Główne wskaźniki wypłacalności i płynności 30.09.2012 30.06.2012 30.09.2011
Kapitał skonsolidowany (mln zł) 4 674,7 4 655,7 4 434,5
Kapitał regulacyjny (mln zł) 5 200,3 5 225,3 4 846,1
Wymóg kapitałowy (mln zł): 3 209,1 3 294,5 2 878,1
– Ryzyko kredytowe 2 953,2 3 035,2 2 606,0
– Ryzyko rynkowe 29,5 32,9 46,7
– Ryzyko operacyjne 226,5 226,5 225,5
Aktywa ważone ryzykiem (mln zł) 40 113,9 41 181,3 35 976,6
Współczynnik wypłacalności (%, skonsolidowany) 13,0% 12,7% 13,5%
Współczynnik Core Tier 1 (%, skonsolidowany) 11,4% 11,2% 11,4%
Wskaźnik kredyty/depozyty (%)* 96,0% 101,3% 108,2%
(*) W tym zobowiązania (obligacje) z tytułu sekurytyzacji wierzytelności leasingowych, obligacje dla klientów
detalicznych oraz transakcje z przyrzeczeniem odkupu/odsprzedaży, zawarte z klientami
Zaktualizowana strategia Banku Millennium na lata 2013-2015.
Zarząd Banku Millennium (“Bank”) niniejszym ogłasza zaktualizowaną strategię Grupy Banku Millennium
wraz z głównymi celami średniookresowymi.
Strategia Banku na lata 2013-2015 uwzględnia otoczenie makroekonomiczne, perspektywy na przyszłość,
osiągnięcia Banku na przestrzeni ostatnich lat, trendy występujące w sektorze bankowym, a także poziom
ambicji, z którym Bank będzie realizował poprawę wyników i kreował wartość dla Akcjonariuszy, Klientów
i Pracowników.
Otoczenie makroekonomiczne zakłada umiarkowanie optymistyczne średnioterminowe prognozy
makroekonomiczne, wspierające korzystne warunki wzrostu w branży bankowej, pomimo wahań, które
może przynieść kryzys europejski. Z drugiej strony, niekorzystne czynniki, takie jak rosnące od niedawna
bezrobocie oraz poziom kredytów zagrożonych, wymagają utrzymania ostrożnościowego i skutecznego
zarządzania ryzykiem.
Od 10 lat Bank Millennium systematycznie usprawnia swą strukturę oraz buduje potencjał służący
dalszemu wzrostowi biznesu. Fundamenty te przekładają się na kluczowe atuty Banku, z których
najważniejsze to: dobrze rozmieszczona sieć oddziałów wspierana przez nowoczesną infrastrukturę
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
wielokanałową, najwyższa jakość obsługi, wyraźnie rozpoznawalna marka oraz skutecznie zbudowana
pozycja w kredytach hipotecznych, kartach kredytowych i finansowaniu specjalistycznym.
W celu zapewnienia zrównoważonego wzrostu, wszystkie inicjatywy strategiczne muszą spełniać warunki
zapewniające stabilność Banku, obejmujące: silną bazę kapitałową, bezpieczny poziom płynności,
sprawne zarządzanie ryzykiem, ciągłą kontrolę kosztów oraz zoptymalizowane procesy.
Pięć głównych strategicznych priorytetów dla Banku Millennium na lata 2013-2015 to:
1. Koncentracja na najbardziej wartościowych obszarach biznesu przy jednoczesnym położeniu
nacisku na produkty z wysoką marżą,
2. Dalsza poprawa efektywności sieci sprzedaży,
3. Poprawa struktury bilansu i dochodowości w obszarze przedsiębiorstw,
4. Przygotowanie Banku na przyszłe wyzwania poprzez inwestowanie w analizę biznesu i platformę
wielokanałową,
5. Utrzymanie przewagi w zakresie wydajności poprzez skuteczne zarządzanie infrastrukturą i
utrzymanie dyscypliny kosztowej.
W celu pełnego wykorzystania istniejących możliwości, poza wykorzystaniem swoich kluczowych atutów,
Bank skupi się na następujących, najważniejszych inicjatywach:
· Wzroście kredytów konsumpcyjnych oraz ich udziału w kredytach detalicznych ogółem.
· Osiągnięciu pozycji wzorcowego banku w zakresie oszczędności i transakcji dzięki opracowaniu
szerokiej gamy produktów i usług oszczędnościowych dla Klientów, równoważących potrzeby w
zakresie płynności i inwestowania.
· Ustawicznym tworzeniu innowacyjnych produktów flagowych wyprzedzających konkurencję i
wspomagających pozyskiwanie Klientów.
· Optymalizowaniu wielokanałowej sprzedaży i obsługi oraz zaawansowanej analizy biznesowej dla
zapewniania maksymalnej wygody, wzrostu sprzedaży oraz sprawnej dystrybucji produktów.
· Uchwyceniu kolejnej fali rozwoju bankowości cyfrowej oraz dążeniu do osiągnięcia wiodącej
pozycji w bankowości mobilnej.
· Wykorzystaniu szerszych możliwości na rynku finansowania przedsiębiorstw, łączących orientację
na MŚP z docieraniem do dużych przedsiębiorstw.
· Nawiązywaniu strategicznych relacji partnerskich z kluczowymi klientami korporacyjnymi.
Główne cele średniookresowe na rok 2015 wynikające ze zaktualizowanej strategii są następujące:
1. Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) w przedziale 14-15%,
2. Wskaźnik koszty/dochody na poziomie 50%,
3. Wskaźnik kredyty/depozyty poniżej 100%,
4. Współczynnik kapitału podstawowego (Core Tier 1) na poziomie powyżej 10%,
5. Satysfakcja Klientów na poziomie ponad 90%,
Wojciech Kaczorowski, Departament Public Relations, ul. Stanisława Żaryna 2a, 02-593 Warszawa
tel.: (0 22) 598 10 70, fax: (0 22) 598 10 73, e-mail: wojciech.kaczorowski@bankmillennium.pl
6. Udział kredytów korporacyjnych i leasingu w ogólnym portfelu kredytowym na poziomie 30-
35%.
Zastrzeżenie prawne dotyczące zaktualizowanej strategii Banku Millennium na lata 2013-2015.
Niniejszy dokument zawiera stwierdzenia odnoszące się do przyszłości. Stwierdzenia te opierają się na obecnych
przewidywaniach Zarządu i zależą od wielu czynników niekontrolowanych przez Bank oraz obarczone są
niepewnością, co może skutkować tym, że faktyczne dane mogą znacząco odbiegać od tych przedstawionych w
stwierdzeniach odnoszących się do przyszłości.
Niniejszy dokument nie stanowi prognozy ani szacunku wyników, w związku z tym zmiany strategii albo zmiana
zamiarów Banku wywołana nieprzewidzianymi okolicznościami mającymi wpływ na strategię albo zamiary Banku, nie
będą podlegały informowaniu w trybie przewidzianym dla informowania o zmianach prognozy lub szacunku wyników.