Zyski z międzynarodowej sprzedaży online na wyciągnięcie ręki

Rośnie zainteresowanie klientów z innych krajów zakupami w polskich sklepach internetowych. Wśród najczęściej kupujących są Niemcy, Rosjanie i Brytyjczycy1. Rosnąca konkurencja pomiędzy 20 tysiącami działających e-sklepów w Polsce zmusza przedsiębiorców do poszukiwania dodatkowych źródeł klientów. Takim eldorado mogą być właśnie obcokrajowcy. Chcąc wykorzystać potencjał zagranicznych klientów polski eCommerce powinien kierować się kilkoma prostymi zasadami.


eCommerce jest gwałtownie rosnącą gałęzią gospodarki na całym świecie. W Polsce sprzedaż online w 2014 roku osiągnęła wartość przekraczającą 6 miliardów euro2. Jesteśmy najszybciej rozwijającym się rynkiem eCommerce B2C w Unii Europejskiej. Rosnące zainteresowanie konsumentów i brak granic w internecie dają szansę przedsiębiorcom na wykorzystanie tego zjawiska i dostosowanie swoich biznesów tak, aby maksymalizować sprzedaż.

Patrz oczami klienta


Największym wyzwaniem dla internetowych przedsiębiorców jest zoptymalizowanie stron pod kątem zagranicznych klientów. Co zatem trzeba zrobić, aby wizyty były przekształcane w sfinalizowane zakupy i lojalne powroty do sklepu. Kluczowe jest spojrzenie na cały proces oczami klienta. Prostota, przyjazność dla użytkownika i łatwy dostęp do informacji to główne wytyczne, które pomagają sprzedawać usługi i towary niezależnie od kraju, z którego pochodzi klient. Przygotowując się do obsługi zagranicznych internautów koniecznie trzeba zadbać o główne czynniki maksymalizujące sprzedaż:

Zagraniczni klienci w polskim eCommerce


Według badań przeprowadzonych na zlecenie PayPal zagraniczni e-konsumenci dostrzegają potencjał polskiego eCommerce. Najczęściej kupują użytkownicy z Niemiec (28% użytkowników), Rosji (24%) oraz Wielkiej Brytanii (20%). Częstotliwość dokonywanych transakcji przez klientów z zagranicy jest również znacznie wyższa niż w przypadku naszych rodaków. Prawie 50% konsumentów z Wielkiej Brytanii kupuje w sklepach internetowych przynajmniej raz w tygodniu, podczas gdy wśród Polaków odsetek ten wynosi jedynie 30%. To co różni zagranicznych klientów od Polaków to także wyższe kwoty przeznaczane na zakupy.

eDCC – korzyści dla sklepu i klienta


Usługa elektronicznego dynamicznego przewalutowania (eDynamic Currency Conversion – eDCC) dostępny jest poprzez system Payeezy – który kompleksowo obsługuje płatności w internecie. Dostawcą rozwiązania jest First Data Polska. Zarówno udostępnienie usługi eDCC jak i korzystanie z niej przez sklep i jego klientów jest bezpłatne. Co więcej, właściciel sklepu zyskuje wymierne korzyści w postaci niższej marży od transakcji w walucie karty zagranicznej niż w polskich złotych. Wykorzystanie tego rozwiązania zwiększa komfort klientów, minimalizuje ryzyko porzucana koszyka oraz pozwala na obniżenie kosztów obsługi płatności poprzez zmniejszenie prowizji od transakcji. Osiągnięcie odpowiedniej skali transakcji z udziałem zagranicznych kart płatniczych opłacalność znacząco wzrasta.

Artykuł został przygotowany przez specjalistów First Data Polska S.A., właściciela systemu płatności online Payeezy.