97 proc. PR-owców widzi potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych

Zgodnie z wynikami najnowszego badania przeprowadzonego przez FIRMĘ 2000, aż 97,3% polskich PR-owców widzi potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Jednocześnie 42,8% respondentów uważa, że oferta dostępnych na rynku szkoleń z zakresu PR nie jest wystarczająca.

Wyniki badania wskazują jednocześnie, że polskie przedsiębiorstwa nie do końca wiedzą gdzie umiejscowić PR-owca w firmie: tylko 46,2% respondentów pracuje w wyodrębnionych strukturach PR.

Od lipca do września 2010 roku FIRMA 2000, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Public Relations i Genesis PR, przeprowadziła Badanie potrzeb szkoleniowych polskich PR-owców, którego głównym celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu i w jakim zakresie polscy PR-owcy potrzebują szkoleń zwiększających ich wiedzę i umiejętności?

Co sądzą PR-owcy na temat szkoleń?


Zdecydowana większość osób widzi potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych (97,3%). Za główne powody uznano konieczność aktualizacji wiedzy, potrzebę przystosowywania się do ciągłych zmian na rynku pracy oraz zwiększanie szans na awans zawodowy.

Jakie jest zdanie na temat aktualnej oferty szkoleniowej z zakresu Public Relations? Przeważają opinie negatywne. Aż 42,8% badanych uważa, że oferta jest zdecydowanie lub raczej niewystarczająca. Najmniej respondentów uznało, że jest zdecydowanie wystarczająca (jedynie 2,8%).

Jakie tematy szkoleń wzbudzają największe zainteresowanie?


Ponad 50% ankietowanych wskazało na zajęcia z zakresu: budowania strategii Public Relations (64,3%), komunikacji kryzysowej (59,9%) i e-PR (54,9%). Najczęściej wybieraną jako obszar zainteresowań branżą Public Relations było Public Relations w FMCG (55,5%).

Badani odpowiadali także na pytanie Na co zwraca Pan/i uwagę, wybierając kurs Public Relations? Na pierwszym miejscu najczęściej występował program kursu, następnie doświadczenie trenerów prowadzących zajęcia oraz cena kursu. Ankietowanym najbardziej odpowiadałby dłuższy, 8-10-dniowy, kurs szkoleniowy z zakresu Public Relations zakończony certyfikacją (zajęcia prowadzone w formie zjazdów weekendowych).

Zdaniem zdecydowanej większości badanych praca w branży Public Relations wymaga stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W dodatku aż 71,7% badanych uważa, że rola Public Relations w przedsiębiorstwie jest zdecydowanie bardzo ważna. Jednak nie wszyscy rozumieją do końca istotę Public Relations, ponieważ część osób myli PR z manipulacją i zakłamywaniem rzeczywistości: 12,6% respondentów wskazało, że jednym z głównych zadań PR w organizacji jest odwracanie uwagi od niepowodzeń organizacji, 4,9% nagłaśnianie negatywnych skutków działalności konkurencji, 21,4% sterowanie opinią publiczną.

Tabela 1. Rola działań Public Relations w organizacji

Pyt. Jaka Pana/i zdaniem jest rola działań Public Relations w organizacji?

Jaka Pana/i zdaniem jest rola działań Public Relations w organizacji?

% odpowiedzi

liczba odpowiedzi

budowanie właściwego wizerunku organizacji

92,3%

168

budowanie właściwej komunikacji wewnętrznej w organizacji

83,0%

151

budowanie społecznego poparcia dla działalności organizacji

80,2%

146

wspieranie wprowadzania na rynek nowych produktów

77,5%

141

edukacja klienta

73,6%

134

zapobieganie i wychodzenie z kryzysów

72,5%

132

motywowanie pracowników

56,6%

103

wzrost sprzedaży

39,6%

72

obniżanie kosztów reklamy

34,1%

62

sterowanie opinią publiczną

21,4%

39

odwracanie uwagi od niepowodzeń organizacji

12,6%

23

nagłaśnianie negatywnych skutków działalności konkurencji

4,9%

9

inna

2,2%

4

* Wyniki nie sumują się do 100% ponieważ istniała możliwość wskazania więcej niż jednej odpowiedzi.

Wyniki badania FIRMY 2000 wskazują jednocześnie, że polskie przedsiębiorstwa nie do końca wiedzą gdzie umiejscowić PR-owca w firmie. Jak się okazuje, 18,1% osób zawodowo zajmujących się Public Relations jest zatrudniona w dziale marketingu, 9,9% w dziale sprzedaży, zaś pozostałe 25,8% w innym dziale. Tylko 46,2% respondentów pracuje w strukturach PR.

Gdzie można szukać szkoleń z zakresu Public Relations? Szeroką ofertę w tym zakresie przedstawia FIRMA 2000 oferująca 80-godzinny kurs pt. „Akademia Public Relations” oraz wiele szkoleń uzupełniających wiedzę w wybranych dziedzinach.

Celem Akademii Public Relations jest przekazanie uczestnikom maksymalnie praktycznej wiedzy w zakresie Public Relations. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, ze szczególnym naciskiem na pracę w grupach, przeprowadzanie symulacji i analizę konkretnych przypadków. Akademia zatrudnia wyłącznie praktyków PR, którzy jednocześnie odznaczają się wysokimi kwalifikacjami w zakresie prowadzenia szkoleń. Wykładowcami są właściciele i kadra zarządzają agencji PR, dziennikarze, publicyści, uznane autorytety w branży – mówi Marcin Opas, Prezes Zarządu FIRMY 2000. Program Akademii został dobrany w sposób gwarantujący przekazanie kluczowej wiedzy w zakresie PR i obejmuje: znaczenie PR dla organizacji, budowanie strategii komunikacyjnych, prowadzenie relacji z mediami, zarządzanie kryzysem w PR, wykorzystywanie nowoczesnych technik w PR, tożsamość firmy, komunikację wewnętrzną w firmie, organizację eventów, współpracę z agencjami PR, konstruowanie budżetów PR, wystąpienia publiczne- dodaje.

Źródło: Firma 2000