Zgodnie z wynikami najnowszego badania przeprowadzonego przez FIRMĘ 2000, aż 97,3% polskich PR-owców widzi potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Jednocześnie 42,8% respondentów uważa, że oferta dostępnych na rynku szkoleń z zakresu PR nie jest wystarczająca.
Wyniki badania wskazują jednocześnie, że polskie przedsiębiorstwa nie do końca wiedzą gdzie umiejscowić PR-owca w firmie: tylko 46,2% respondentów pracuje w wyodrębnionych strukturach PR.
Od lipca do września 2010 roku FIRMA 2000, we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Public Relations i Genesis PR, przeprowadziła Badanie potrzeb szkoleniowych polskich PR-owców, którego głównym celem było uzyskanie odpowiedzi na pytanie: w jakim stopniu i w jakim zakresie polscy PR-owcy potrzebują szkoleń zwiększających ich wiedzę i umiejętności?
Co sądzą PR-owcy na temat szkoleń?
Zdecydowana większość osób widzi potrzebę podnoszenia kwalifikacji zawodowych (97,3%). Za główne powody uznano konieczność aktualizacji wiedzy, potrzebę przystosowywania się do ciągłych zmian na rynku pracy oraz zwiększanie szans na awans zawodowy.
Jakie jest zdanie na temat aktualnej oferty szkoleniowej z zakresu Public Relations? Przeważają opinie negatywne. Aż 42,8% badanych uważa, że oferta jest zdecydowanie lub raczej niewystarczająca. Najmniej respondentów uznało, że jest zdecydowanie wystarczająca (jedynie 2,8%).
Jakie tematy szkoleń wzbudzają największe zainteresowanie?
Ponad 50% ankietowanych wskazało na zajęcia z zakresu: budowania strategii Public Relations (64,3%), komunikacji kryzysowej (59,9%) i e-PR (54,9%). Najczęściej wybieraną jako obszar zainteresowań branżą Public Relations było Public Relations w FMCG (55,5%).
Badani odpowiadali także na pytanie Na co zwraca Pan/i uwagę, wybierając kurs Public Relations? Na pierwszym miejscu najczęściej występował program kursu, następnie doświadczenie trenerów prowadzących zajęcia oraz cena kursu. Ankietowanym najbardziej odpowiadałby dłuższy, 8-10-dniowy, kurs szkoleniowy z zakresu Public Relations zakończony certyfikacją (zajęcia prowadzone w formie zjazdów weekendowych).
Zdaniem zdecydowanej większości badanych praca w branży Public Relations wymaga stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych. W dodatku aż 71,7% badanych uważa, że rola Public Relations w przedsiębiorstwie jest zdecydowanie bardzo ważna. Jednak nie wszyscy rozumieją do końca istotę Public Relations, ponieważ część osób myli PR z manipulacją i zakłamywaniem rzeczywistości: 12,6% respondentów wskazało, że jednym z głównych zadań PR w organizacji jest odwracanie uwagi od niepowodzeń organizacji, 4,9% nagłaśnianie negatywnych skutków działalności konkurencji, 21,4% sterowanie opinią publiczną.
Tabela 1. Rola działań Public Relations w organizacji
Pyt. Jaka Pana/i zdaniem jest rola działań Public Relations w organizacji?
Jaka Pana/i zdaniem jest rola działań Public Relations w organizacji? |
% odpowiedzi |
liczba odpowiedzi |
budowanie właściwego wizerunku organizacji |
92,3% |
168 |
budowanie właściwej komunikacji wewnętrznej w organizacji |
83,0% |
151 |
budowanie społecznego poparcia dla działalności organizacji |
80,2% |
146 |
wspieranie wprowadzania na rynek nowych produktów |
77,5% |
141 |
edukacja klienta |
73,6% |
134 |
zapobieganie i wychodzenie z kryzysów |
72,5% |
132 |
motywowanie pracowników |
56,6% |
103 |
wzrost sprzedaży |
39,6% |
72 |
obniżanie kosztów reklamy |
34,1% |
62 |
sterowanie opinią publiczną |
21,4% |
39 |
odwracanie uwagi od niepowodzeń organizacji |
12,6% |
23 |
nagłaśnianie negatywnych skutków działalności konkurencji |
4,9% |
9 |
inna |
2,2% |
4 |
* Wyniki nie sumują się do 100% ponieważ istniała możliwość wskazania więcej niż jednej odpowiedzi.
Wyniki badania FIRMY 2000 wskazują jednocześnie, że polskie przedsiębiorstwa nie do końca wiedzą gdzie umiejscowić PR-owca w firmie. Jak się okazuje, 18,1% osób zawodowo zajmujących się Public Relations jest zatrudniona w dziale marketingu, 9,9% w dziale sprzedaży, zaś pozostałe 25,8% w innym dziale. Tylko 46,2% respondentów pracuje w strukturach PR.
Gdzie można szukać szkoleń z zakresu Public Relations? Szeroką ofertę w tym zakresie przedstawia FIRMA 2000 oferująca 80-godzinny kurs pt. „Akademia Public Relations” oraz wiele szkoleń uzupełniających wiedzę w wybranych dziedzinach.
Celem Akademii Public Relations jest przekazanie uczestnikom maksymalnie praktycznej wiedzy w zakresie Public Relations. Zajęcia prowadzone są w formie warsztatowej, ze szczególnym naciskiem na pracę w grupach, przeprowadzanie symulacji i analizę konkretnych przypadków. Akademia zatrudnia wyłącznie praktyków PR, którzy jednocześnie odznaczają się wysokimi kwalifikacjami w zakresie prowadzenia szkoleń. Wykładowcami są właściciele i kadra zarządzają agencji PR, dziennikarze, publicyści, uznane autorytety w branży – mówi Marcin Opas, Prezes Zarządu FIRMY 2000. Program Akademii został dobrany w sposób gwarantujący przekazanie kluczowej wiedzy w zakresie PR i obejmuje: znaczenie PR dla organizacji, budowanie strategii komunikacyjnych, prowadzenie relacji z mediami, zarządzanie kryzysem w PR, wykorzystywanie nowoczesnych technik w PR, tożsamość firmy, komunikację wewnętrzną w firmie, organizację eventów, współpracę z agencjami PR, konstruowanie budżetów PR, wystąpienia publiczne- dodaje.
Źródło: Firma 2000