Banki bezprawnie żądają nowych opłat

Jak podaje „Rzeczpospolita”, pozew przeciwko bankowi wniosła wrocławska delegatura UOKiK. Urzędnicy zarzucili bankowi, że oprócz opłat związanych z otwarciem i prowadzeniem rachunku żąda od klientów, aby płacili za każdorazowe wypłaty gotówkowe przy okienku kasowym.

– Praktyka pobierania opłat za wypłaty gotówkowe w placówkach bankowych uderza głównie w ludzi starszych i życiowo mniej zaradnych, a więc osoby, które nie potrafią posługiwać się kartami bankomatowymi – zaznacza w pozwie radca prawny Wojciech Szyńkarczuk z UOKiK. Dla takich osób możliwość wypłaty z bankomatów nie jest alternatywą.

Sąd uznał, że bank pobierając dwukrotnie opłatę za te same czynności, naruszył interesy konsumentów. Klient zmuszony jest bowiem płacić za pobieranie pieniędzy w kasie oraz uiszczać miesięczną opłatę za prowadzenie konta. Orzeczenie sądu nie jest jeszcze prawomocne.

Violetta Piłka, ekspert ds. banków w UOKiK, zaznacza, że zagadnienie prowizji za wypłatę gotówki w kasie nie jest tak oczywiste. Przypomina dwa wyroki Sądu Najwyższego, w których sędziowie nakazali ponowne rozpatrzenie analogicznych spraw. SN uznał, że są to kwestie związane z konstrukcją rachunku bankowego, ważnym elementem może być więc możliwość darmowego wypłacenia gotówki w inny sposób niż w kasie banku.

Oficjalne stanowisko UOKiK jest jednak jednoznaczne. – Pobieranie opłaty z tytułu wypłaty gotówki z konta jest niedopuszczalne – czytamy w odpowiedzi na interwencję pos. Beaty Szydło w sprawie opłat stosowanych przez PKO BP. Urząd tłumaczy, że uprawnienie posiadacza rachunku do każdorazowego zwrotu zgromadzonych pieniędzy można ograniczyć w umowie, jednak dotyczy to tylko zablokowania dostępu do pieniędzy, a nie pobierania z tego tytułu jakichkolwiek opłat.