Na te banki klienci skarżą się najczęściej do Rzecznika Finansowego

Rzecznik Finansowy opublikował sprawozdanie z działalności za rok 2017 r. Na banki wpłynęło 4401 pisemnych skarg zgłaszanych w indywidualnych sprawach, z czego 2829 wniosków dotyczyło kredytów.

Jak podaje Rzecznik Finansowy, najwięcej reklamacji dotyczyło działalności banków prowadzonych w formie spółek akcyjnych oraz banków spółdzielczych (3631 przypadków). Na drugim miejscu znalazły się instytucje pożyczkowe (279), a na trzecim SKOK-i – (131).

leungchopan, YAY Foto

Najwięcej skarg dotyczyło kredytów konsumenckich (1506) oraz hipotecznych (1243). Na kolejnych pozycjach znalazły się problemy związane z rachunkiem bankowym (754 wniosków) oraz kartami płatniczymi (218 wniosków).

Lp. Problem, którego dotyczył wniosek Liczba skarg %
Ogółem 4401 100
1 Kredyty 2829 64,3
2 Rachunek bankowy 754 17,1
3 Karta płatnicza 218 5,0
4 Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) 165 3,7
5 Operacje bankomatowe 95 2,2
6 Fundusze inwestycyjne 78 1,8
7 Leasing 68 1,5
8 Papiery wartościowe 36 0,8
9 Książeczka oszczędnościowa 34 0,8
10 Operacje na rynku walutowym 14 0,3
11 IKE 9 0,2
12 Faktoring 2 0,1
13 Brak danych 6 0,1
14 Inne ( np. skarga na działanie sądu, pomoc w wypłaceniu udziałów ze spółdzielni, członkostwo w SKOK czy też zastrzeżenia do podatku od zawartej ugody sądowej). 93 2,1
Źródło: Rzecznik Finansowy

W przypadku kredytów konsumenckich najczęściej zgłaszany problem dotyczył braku zgody na restrukturyzację zadłużenia, problemów ze spłatą oraz zajęć komorniczych. Natomiast przy kredytach hipotecznych najliczniejsza grupa skarg dotyczy kredytów walutowych oraz kwestii związanych z klauzulami abuzywnymi. Wnioskodawcy zgłaszali zastrzeżenia odnośnie ponoszonych opłat jak również zapisów i sposobu ustalania marży oraz ponoszonych kosztów ubezpieczenia kredytu.

Zobacz także: Liczba klientów w bankach – IV kw. 2017

W przypadku kont osobistych skarżono się na sposoby naliczania opłat, problemy powstałe w wyniku błędnego przelewu lub też nieautoryzowanych transakcji. Kolejna, pod względem liczebności kategoria spraw dotyczy problemów związanych z kartami płatniczymi. Najliczniej podnoszone problemy dotyczą opłat pobieranych przez banki za użytkowanie kart kredytowych.

Podmioty, na które wpłynęło najwięcej skarg – banki w formie spółek akcyjnych, banki spółdzielcze, instytucje kredytowe
Lp. Nazwa podmiotu Liczba wniosków Liczba wniosków danego podmiotu w ogólnej liczbie wniosków dla danych podmiotów w procentach Udział podmiotu w rynku w procentach (dane za III kw. 2017 r.)
Ogółem 3631 100 x
1 PKO BP 586 16,2 16,4
2 Getin Bank 458 12,7 3,9
3 Alior Bank 366 10,1 3,7
4 mBank 262 7,1 7,5
5 Bank Zachodni WBK 218 6 8
6 Bank Millennium 191 5,3 4,2
7 Raiffeisen Bank Polska 188 5,2 3
8 Bank BGŹ BNP Paribas 156 4,4 4,2
9 Euro Bank 136 3,8 0,8
10 Bank Polska Kasa Opieki 135 3,7 10,2
11 Bank BPH 134 3,7 0,9
12 Bank Pocztowy 127 3,5 0,4
13 Idea Bank 107 3 1,4
14 Credit Agricole 96 2,7 1,2
15 ING Bank Śląski 88 2,4 7,1
Źródło: Rzecznik Finansowy

Klienci skarżyli się najczęściej na PKO Bank Polski, Getin Bank i Alior Bank. Na drugim biegunie znalazły się m.in. BOŚ (30 skarg), Nest Bank (45 skarg) czy Plus Bank (7 skarg). Są to jednak banki działające na znacznie mniejszą skalę i obsługujące mniej klientów.